spaarhypotheek en levensverzekering na relatie

Forum over alle soorten verzekeringen

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

yates
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 21 aug, 2009 8:08 am

spaarhypotheek en levensverzekering na relatie

Bericht door yates »

Goedemorgen,

Alvast sorry, als ik niet helemaal duidelijk overkom, maar ik zal de situatie zo makkelijk mogelijk schetsen.
Mijn relatie is beeindigd sinds begin dit jaar.
Nu zijn we op het punt dat alles geregeld is, dwz mijn ex-partner neemt mijn deel van de hypotheek(spaar) en koopt mij uit (overwaarde). Dit wordt volgende week bij de notaris ondertekend (akte van verdeling en onstslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid).
Nu blijft er nog die levensverzekering over, welke wij opgebouwd hebben naar zo'n 11.000 euro. Hoe wordt dit (en wordt dit) nu verdeeld? gewoon 50%? en hoe gaat dit in z'n werk?
Ik hoorde ook nog iets van een eenmalige vrijstelling?

Graag advies en alvast bedankt.

Gr.
Yates
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: spaarhypotheek en levensverzekering na relatie

Bericht door Makukoe »

Ik neem aan dat het een kapitaalverzekering is die in box 1 valt?

Er zijn een aantal mogelijkheden:

1) je koopt de polis af en je verdeelt de "opbrengst". Nadeel is dat je je fiscale vrijstelling "verbruikt" en dat je je beleggingsverlies dat ongetwijfeld in de polis zit nu definitief neemt. Voordeel is dat je allebei cash geld hebt en niet meer aan een polis vastzit waar je misschien allang spijt van had of spijt van zou moeten hebben vanwege de hoge ingebouwde kosten.
2) je ex neemt de polis over. Zij krijgt dan een polis ter waarde van (stel) 11.000, en moet jou dus 5.500 betalen. Voordeel is dat de polis niet wordt afgekocht (zie de nadelen van 1), nadeel dat zij ergens 5.500 vandaan moet halen ├®n dat zij de premieverplichting overneemt, dat komt dus bij haar maandlasten. Maar dat is jouw probleem niet.
3) jij neemt de polis over, dat is hetzelfde als 2 maar dan de andere kant op. Bijkomend verschil is dat als jij naar een huurwoning verhuist, de polis (tijdelijk) naar box 3 gaat.

Ik denk dat 2) voor jouzelf het meest aantrekkelijk is. Ik ken te weinig details van jullie om via dit forum optie 1 te adviseren, maar vaak is dat voor beiden partijen uiteindelijk toch de optie die het beste uitpakt omdat het vaak toch om polissen gaat die weliswaar fiscaal gunstig lijken maar waar het belastingvoordeel voornamelijk terechtkomt bij de verzekeraar en de tussenpersonen, en dan is dit een goede aanleiding om er een streep onder te zetten.
Plaats reactie