Dubbele levensverzekering

Forum over alle soorten verzekeringen

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Lmax
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 30 mar, 2009 10:32 pm

Dubbele levensverzekering

Bericht door Lmax »

Hallo,

Ik heb een vraag of het is toegestaan een dubbele levensverzekering te hebben.
De situatie is als volgt. We wonen in een bestaand huis, en laten een nieuw huis bouwen op dit moment. We hebben reeds een verzekering op het bestaande huis, en willen een nieuwe verzekering als supplement voor de hogere waarde van het nieuwe huis. We hebben dan dus twee "kleine" polissen in plaats van ├®├®n grotere polis.
Een nieuwe verzekering is ook een optie natuurlijk, maar dan zitten we direct boven de keuringsgrens en daar horen we veel vervelende verhalen over. Uitbreiden met een 2e verzekering is dus makkelijker. Qua premie ontloopt het elkaar niet veel namelijk.

Gaat dit problemen geven bij eventuele(niet te hopen) uitkering van de verzekering(en)?

Bij voorbaat dank voor een reactie.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Dubbele levensverzekering

Bericht door M_1 »

Heb je het over een levensverzekering of een overlijdensrisicoverzekering?

Bij een overlijdensrisicoverzekering is er geen probleem, kun je willekeurig hoog maken. Let er wel op dat als de premiebetaler iemand anders is dan de begunstigde, bijvoorbeeld als de overledene de premie zelf betaalt, er waarschijnlijk successierechten (of schenkingsrechten) over de uitkering moet worden betaald.

Bij een levensverzekering bouw je waarde op, die op een vast moment tot uitkering komt (bij in leven zijn). Een uitkering hiervan voor de aflossing van de hypotheek vermindert de maximale vrijstelling die je in je leven hebt. Maar deze gaat dan niet automatisch helemaal verloren. Twee kleine of een grote maakt daarbij dus niet uit.
houtwijck
Berichten: 8
Lid geworden op: di 15 jul, 2008 4:19 pm

Re: Dubbele levensverzekering

Bericht door houtwijck »

Als je de aanvraag voor de nieuwe levensverzekering invult is ├®├®n van de vragen of je elders soortgelijke verzekeringen hebt lopen en als die verzekeringen redelijk recent zijn afgesloten telt men alls bij elkaar op en kan er alsnog van een keuring sprake zijn. Reden is uiteraard dat men wil voorkomen dat mensen enorme bedragen verzekeren op basis van niets meer dan een paar vragen.
Lmax
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 30 mar, 2009 10:32 pm

Re: Dubbele levensverzekering

Bericht door Lmax »

Excuses voor de slordigheid. Ik bedoelde inderdaad een overlijdensrisicoverzekering. Ik dacht al dat dit mogelijk moest zijn.

Bedankt voor de reacties.
Superkees
Berichten: 345
Lid geworden op: di 24 mar, 2009 2:38 pm

Re: Dubbele levensverzekering

Bericht door Superkees »

houtwijck schreef:Als je de aanvraag voor de nieuwe levensverzekering invult is ├®├®n van de vragen of je elders soortgelijke verzekeringen hebt lopen en als die verzekeringen redelijk recent zijn afgesloten telt men alls bij elkaar op en kan er alsnog van een keuring sprake zijn. Reden is uiteraard dat men wil voorkomen dat mensen enorme bedragen verzekeren op basis van niets meer dan een paar vragen.
Beetje oud topic, maar blijkbaar loopt het niet zo hard hier. Maar ik overweeg het zelfde te doen. Los van de medische keuring (waarbij ik enigszins twijfel of ik daar zonder kleerscheuren door heen kom, vanwege een mogelijk hoge bloeddruk), heb ik de mogelijkheid om ├®├®n ORV af te sluiten met een gelijkblijvend bedrag en ├®├®n met een annu├»tair dalend bedrag.

Maar wat is redelijk recent in deze? Op een andere site lijkt de norm 3 jaar te zijn, maar mogelijk specifiek voor Florius. Momenteel heb ik ├®├®n OVR, afgesloten in agustus 2006, behorende bij mijn spaarhypotheek. Over ├®├®n tot twee jaar hoop ik wat anders aan te schaffen en moet de ORV sowieso omhoog. Maar omdat ik zelfstandig ondernemer ben en geen nabestaandenpensioen heb, zou ik nu eigenlijk al een losse gelijkblijvende ORV willen afsluiten.
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Dubbele levensverzekering

Bericht door Makukoe »

Het verschilt per verzekeraar. De ├®├®n vraagt of je de afgelopen 3 jaar andere verzekeringen met overlijdensrisicodekking hebt afgesloten, de ander vraagt simpelweg of je op dit moment andere orv's hebt lopen (zonder een aantal jaren te noemen).

Ik weet niet of er een verzekeraar is die de term "redelijk recent" gebruikt in die vraag. Zo ja, kun je er waarschijnlijk vanuit gaan dat ze na overlijden moeilijk willen gaan doen over de uitkering als dan blijkt dat je een verzekering die je een paar jaar eerder had afgesloten hebt "verzwegen".
Superkees
Berichten: 345
Lid geworden op: di 24 mar, 2009 2:38 pm

Re: Dubbele levensverzekering

Bericht door Superkees »

Laatste hypotheek is van augustus 2006, dus dat zou moeten kunnen. Maar verzwijgen is in verzekeringenland een doodzonde. En als je iets niet wilt is je nabestaanden opzadelen met gezeur over uit te keren bedragen.

Volgens de site van gezondheidsplein is er pas sprake van een hoge bloeddruk als er door een arts tenminste 6x is gemeten, op verschillende tijdstippen van de dag. Dat lijkt me voor een medische keuring lastig. Weet iemand hoe dat zit? De gedachte dat ik eventueel een hoge bloeddruk heb, komt doordat ik 2x op een gezondheidszuil heb gestaan. Maar het is ook mogelijk dat ik van het apparaat zelf al een hoge bloeddruk krijg.

Binnenkort een tweede ORV afsluiten, voorlopig als alternatief nabestaandenpesioen en daarbij de mogelijkheid meenemen tot verpanden aan een hypotheek. Liever niet, maar als ik straks een nieuwe hypotheek nodig heb, zit ik niet meteen klem. Vervolgens zou ik omstreeks 2013 nog een ORV af kunnen sluiten om het resterend bedrag van de hypotheek te dekken.

Klopt mijn gedachte, of mis ik nog iets?
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Dubbele levensverzekering

Bericht door Makukoe »

Superkees schreef:Volgens de site van gezondheidsplein is er pas sprake van een hoge bloeddruk als er door een arts tenminste 6x is gemeten, op verschillende tijdstippen van de dag. Dat lijkt me voor een medische keuring lastig. Weet iemand hoe dat zit?
De keuringsarts stelt geen diagnose, dus zal ook geen uitgebreid onderzoek doen daarnaar. Hij meet simpelweg de bloeddrukwaarden (bijvoorbeeld aan het begin en aan het eind van het bezoek) en vult die in op het keuringsformulier, zonder daar een mening/oordeel/diagnose aan toe te voegen. Of de gemeten en ingevulde waarden consequenties hebben voor de orv is vervolgens afhankelijk van het beleid van de verzekeraar.
Plaats reactie