Woonlasten beschermer

Forum over alle soorten verzekeringen

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Aapje75

Woonlasten beschermer

Bericht door Aapje75 »

Vorige week bij een hypotheekadviseur geweest, toen ik daarvandaan reed had ik er een heel goed gevoel over, toen ik z'n eerste berekeningen zag ook nog, maar nu ik er een weekend over na heb zitten denken, heb ik toch m'n twijfels.

Mijn situatie: man, 34 jaar, alleenstaand, E44.000/jr.

Ik ben bezig een huis te kopen, koopsom E235.000 k.k. Ik heb een behoorlijk eigen vermogen, rond de E210.000 op spaarrekeningen en nog eens zo'n E25.000 (laatste keer dat ik keek, tenminste :) ) in aandelen. Ook heb ik op dit moment een koopwoning, WOZ waarde ~E160.000, hypotheek ~E110.000, voorzichtige schatting opbrengst: E30.000.

Mijn idee hiervoor is om het huis voor rond de E100.000 uit eigen middelen te financieren en E150.000 met 'n aflossingsvrije hypotheek (dit om zolang het nog duurt optimaal gebruik te maken van de HRA), tegen variabele rente. Adviseur heeft hiervoor drie voorbeeldberekeningen gemaakt, waarbij hij er een woonlastenbeschermer aan toe heeft gevoegd in drie mogelijke varianten: koopsom uit eigen middelen, koopsom meegefinancierd of maandelijkse premie. De koopsom variant komt neer op E6.000 voor een uitkering van E370/mnd in het geval van AO, maandelijkse premie is E34/mnd voor dezelfde uitkering.

Ik weet niet bij welke maatschappij hij dit in gedachten heeft en wat voor voorwaarden daaraan zitten, maar de belangrijkste vraag waar ik mee zit is eigenlijk veel fundamenteler: heeft zo'n woonlasten beschermer wel toegevoegde waarde in mijn situatie? Mocht ik AO raken, dan ben ik al gauw 'n jaar of 25-30 bezig om m'n eigen vermogen op te eten als ik E300/mnd uit die pot haal. Als alternatief heb ik waarschijnlijk ook genoeg vermogen om de hele hypotheek in een keer af te lossen. Voor mijn gevoel is 6000 euro dan toch een heel erg fors bedrag voor iets wat feitelijk niets toevoegd. Zie ik nog dingen over het hoofd die het plaatje anders maken?

Alvast bedankt voor de reacties:)
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Woonlasten beschermer

Bericht door Houston »

Heeft ie in kaart gebracht hoeveel je terugvalt met de IVA danwel WGA? En zijn er via de werkgever dingen geregeld?
Persoonlijk adviseer ik eigenlijk bijna altijd maandinleg indien het afgedekt moet worden.

Andere vraag: waarom geen (deels) spaarhypotheek met depot of extra stortingen op een looptijd van 20 jaar met 20 jaar vast.
Weinig extra maandlasten en je moet eens kijken wat de totale last over de looptijd doet!
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Woonlasten beschermer

Bericht door Steven »

Ik vraag me af wat de logica van de adviseur is om zonder toelichting de AO-offertes erbij te doen. Het neigt naar standaardadvies en een poging om wat bij te verdienen, aangezien deze in mijn optiek weinig zekerheid toevoegt.

Je loon ligt onder het maximumdagloon, zodat een eventuele IVA-uitkering goed voor 75% van je salaris is. WGA is moeilijk voorspelbaar, maar vooralsnog kun je eigenlijk alleen maar op vertrouwen dat de politiek het goed heeft bedacht en dat je daarmee op minimaal 70% van salaris zit.

In de worst case dat je geen WGA uitkering ontvangt en ook niet aan de bak kunt, heb je ook niks aan die 360 euro per maand uit de woonlastenbeschermer. Je vermogen gaat er sowieso eraan in die situatie. En dan ga ik even vanuit dat de woonlastenbeschermer uitkeert. Als die namelijk uitkeert volgens het gangbare arbeid criterium, ontvang je niks.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Woonlasten beschermer

Bericht door M_1 »

Ik sluit me bij Steven aan. Een ao-verzekering zonder toelichting en zonder dat je erom hebt gevraagd neigt sterk naar provisiejagen. Zou je het eventueel toch willen, kijk dan goed in de voorwaarden wanneer er tot uitkering wordt overgegaan. Zeker als de adviseur je zomaar deze ao-verzekering aansmeert, is de kans groot dat er geen goede voorwaarden zijn, omdat hij de provisie belangrijker zal vinden.

En ik zou zelf de noodzaak niet inzien om, als je na aankoop van je woning nog zo'n 1› ton over zou hebben, een extra ao-dekking af te sluiten. Als je toch AO zou worden, alleen al de rente van je spaargeld is meer dan 370 per maand.
Aapje75

Re: Woonlasten beschermer

Bericht door Aapje75 »

Dank voor de reacties, redelijke bevestiging van wat ik ook al dacht :)

Ik ben vandaag nog bij 'n andere adviseur geweest, die bracht AOV ook ter sprake maar gaf aan dat hij de toegevoegde waarde ook niet echt zag.
Plaats reactie