Allianz

Forum over alle soorten verzekeringen

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Allianz

Bericht door Steven »

De aap komt al uit de mouw: aanleiding van de rechtzaak is stopzetting van uitbetaling van de beheersprovisie door Allianz zodat de Wabeke-norm niet wordt overschreden. 1% beheersprovisie over vermogen is trouwens erg veel op de lange termijn.

http://www.amweb.nl/nieuws/nederland/qu ... 2505.lynkx
Quarr├®: meeste Allianz-polissen waren provisieloos

27-01-2009 ÔÇó 0 reacties
Volgens inkooporganisatie Quarré (Afab) heeft Allianz voor een groot aantal beleggingspolissen van dochter Universal Leven te hoge eigen...
Volgens inkooporganisatie Quarr├® (Afab) heeft Allianz voor een groot aantal beleggingspolissen van dochter Universal Leven te hoge eigen kosten in rekening gebracht. Het berekende kostenpercentage was inclusief provisie. "Wij hebben de meeste verzekeringen echter zonder afsluitprovisie gesloten."

Dat zegt Quarr├®-directeur Michiel Buytendijk naar aanleiding van de rechtszaak die deze week diende tegen Allianz. De maatschappij wil aan Quarr├® de beheerprovisie van 1% over het opgebouwde vermogen niet meer betalen, omdat dan de kosten van de beleggingsverzekeringen boven de door ombudsman Wabeke aanbevolen 2,5% uit komen. "Volgens de Wabeke-aanbeveling komt het kostenpercentage uit op 2,1%. Van de zesduizend polissen hebben wij er echter zo'n vierduizend gesloten zonder afsluitprovisie", aldus Buytendijk.

Volgens hem kon Allianz tijdens de rechtszaak van maandag niet afdoende verklaren waarom een dergelijk percentage is berekend. "Wij willen nu duidelijkheid over de kostenstructuur, omdat die niet overeen lijkt te komen met de afspraken die wij daarover met Allianz hebben gemaakt. Wij willen weten van wie die kosten zijn. De marge op die producten was voor ons bijna nihil."

Beide partijen zijn door de rechter geadviseerd samen een oplossing te vinden.
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Allianz

Bericht door Steven »

Universal Leven is een niche speler die zich toelegt op maatwerk voor intermediairs die interessant genoeg zijn. Als intermediair mag je zelf het product labelen en zelf je vergoeding bepalen. Het is maar de vraag of de netto kostenstructuur van VEH echt netto is, of dat er bv bonussen worden uitbetaald.
dacar
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 25 mei, 2007 7:35 pm

Re: Allianz

Bericht door dacar »

Ik heb in mijn hypotheek (loopt nu 20 jaar) ivm verbouwing(en) o.m. een levensverzekeringdeel bij Universal Leven afgesloten. Dat is op mijn leven (kostwinner) voor de periode van 2000 tot 2020, bedrag gelijkblijvend kapitaal 20.000 euro. Ik ben de verzekeringnemer en mijn vrouw medeverz.nemer. Het is verpand aan Bouwfonds Hypotheken. Ik betaal er 50 euro per maand voor . Investeringspercentage premie was tot 2005 60 % en vanaf 2005 100 %. Qua fondsverdeling gaat het om 100 % Universal Obligatiefonds.

Moet ik mij ivm voorgaande berichtgeving over Allianz en/of de kredietcrisis zorgen maken? Ik ga er vanuit dat een zo veilige beleggingsprodukt als obligatiefonds in mijn geval 2020 toch minimaal op 15.000 euro uit moet kunnen komen. Een uiterste verlies van 5000 euro (liever niet) als worse case scenario is dan nog maar zo. Hartstikke bedankt voor een reactie.
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Allianz

Bericht door Houston »

Dacar, in principe niet (hoewel je nooit zeker weet, er is immers sprake van een rechtszaak...).
Zover ik kan zien gaat het In dit geval om een specifiek ontwikkeld product (ik dacht uit 1998), waarbij de adviseur zeg maar een extraatje kon regelen (maar dan voor zichzelf). Omdat UL vindt dat zoiets niet meer in deze tijd past willen ze de extra provisie terugdraaien, waarbij de adviseur gaat steigeren.
dacar1

Re: Allianz

Bericht door dacar1 »

Kreeg een brief van Universal leven. Bleek dat de in juni 2008 verzonden brief over de waardeontwikkeling en kosten van het jaar 2007 van onze beleggingsverzekering niet correct was. Hebben ze wel lang over gdaan om "de fout" in te zien dan wel te herstellen!!
Uiteindelijk geeft Universal leven in de brief met bijlage als voorbeeld 2 eindkapitaal rendementenen op, namelijk op basis van historisch rendement (6 % = 14.282,59 euro) en pessimistisch rendement ( 2 % = 9.734,97 euro). Voor de volledigheid de details van opbouw 2007:
Saldo per 1/1/2007 2559,99 euro
In 2007 betaalde premie voor de beleggingsverzekering 604,44 euro
Hiervan is afgetrokken:
premies overlijdensrisicodekking 58 euro
premies arbeidsongeschiktheidsrisicodekking 0 euro
kosten verz.mij (eerste kosten en doorlopende kosten) 0 euro
kosten bemiddelaar of verz.adv. 30,24 euro
aan- en verkoopkosten 0 euro
uitkeringen uit polis 2007 0 euro
----------------------------------------
Totaal 30,24 euro
In 2007 verdiend op de beleggingen (resultaat) 12,31 euro
Saldo per 1 jan. 2008 3.088,50 euro

Nu heerst er bij mijn vrouw en mij begripsverwarring. Wij gaan er vanuit dat wij t.a.v. de voor de toenmalige verbouwing in 2000 de hypotheek hebben verhoogd met 20.000 euro. Dit deel van de totale hypotheek loopt in 2020 af. Moeten we er, gezien voornoemde rendementen er uit van gaan dat we in ieder geval bijna 6000 euro verlies gaan lijden en komen er dan nog extra "kosten" bij die afrekening in 2020 bij? Dus dat het verlies nog meer zal zijn. En kan iemand iets zeggen over de opbouw/kosten?
Hartstikke bedankt.
Geart
Berichten: 1
Lid geworden op: di 10 mar, 2009 5:00 pm

Re: Allianz

Bericht door Geart »

Ga nooit met Allianz of een tussenpersoon met een voorstel voor deze maatschappij in zee.
Ik blijk op een inleg voor een levensverzekering van inleg Ôé¼3600 een premie van Ôé¼605 voor de tussenpersoon, jaarlijks, te betalen.
Bij informatie naar een en ander - ik heb nooit expliciet toestemming gegeven voor iets dergelijks - verwijst de ├®├®n naar de ander.
Mijns iniens is hier gewoon sprake van diefstal en misleiding!

Dus nogmaals: geen Allianz of zijn obscure zetbaasjes ...

Grtz
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Allianz

Bericht door Houston »

Geart schreef:Bij informatie naar een en ander - ik heb nooit expliciet toestemming gegeven voor iets dergelijks - verwijst de ├®├®n naar de ander.
Hoe bedoel je dat?
Plaats reactie