Arbeidsongeschiktheidverzekering

Forum over alle soorten verzekeringen

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Spaarvarken

Arbeidsongeschiktheidverzekering

Bericht door Spaarvarken »

Ik ben een "gewoon" werknemer met een kantoorbaan. Eind februari krijgen mijn vriending en ik de sleutel van ons nieuwe huis.
Mijn hypotheekadviseur wil gaan praten over een arbeidsongeschiktheidverzekering.

Heeft er iemand tips m.b.t. een arbeidsongeschiktheidverzekering? Waar moet ik op letten?
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Arbeidsongeschiktheidverzekering

Bericht door Houston »

Als je arbeidsongeschikt wordt, hoeveel val je dan terug in inkomen.
Met dat lagere inkomen, kun je dan de lasten nog betalen?

Zo ja, niets doen. Zo nee, dan begint het oerwoud van ondoorzochtige producten. Ik ken eigenlijk weinig goede opties. Post de gegevens straks maar eens dan kunnen we wat vergelijken voor je
Spaarvarken

Re: Arbeidsongeschiktheidverzekering

Bericht door Spaarvarken »

Ik heb mij er nog weinig in verdiept, maar volgens mij vallen we terug op het inkomen van mijn vriendin (~35.000 pj).
Daarmee zouden we de lasten nog wel kunnen betalen, denk ik, maar gezellig wordt het dan niet meer.
En mijn vriendin wil op termijn ook nog minder gaan werken met het oog op plannen voor gezinsuitbreiding.
Kortom, conclusie is dat de lasten dan niet meer zijn te betalen.

Wat voor mogelijkheden heb je in een arbeidsongeschiktheidverzekering? Wat voor verschil zit er in de producten?

Keert een arbeidsongeschiktheidverzekering overigens ook uit, ongeacht de oorzaak waardoor ik onverhoopt arbeidsongeschikt zou raken?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Arbeidsongeschiktheidverzekering

Bericht door M_1 »

Het is moeilijk kaf van het koren te scheiden. Een aantal punten om op te letten:

- Welk ao-criterium wordt er gehanteerd? Zelfde als voor de strenge WIA of meer in lijn met de vroegere WAO?
- Welk bedrag is verzekerd?
- Hoe lang moet je wachten totdat de uitkering begint?
- Hoe lang duurt, in geval van arbeidsongeschiktheid, de uitkering? Vaak krijg je maar een paar jaar een uitkering uit de aanvullende verzekering.

Als je dit allemaal op een rijtje hebt, of anders gezegd, als je voor jezelf op een rijtje hebt wat je wílt, dan kun je kijken wat de premie is en of je het de moeite waard vind om dit te verzekeren, of om dat geld zelf opzij te zetten om eventueel in de toekomst een grotere buffer te hebben. Ook kun je kijken of je wellicht via je werk een aanvullende ao-verzekering zou kunnen afsluiten. Zo'n collectieve verzekering is vaak veel voordeliger dan een losse verzekering.
Spaarvarken

Re: Arbeidsongeschiktheidverzekering

Bericht door Spaarvarken »

Gisteren weer gesproken met mijn adviseur. Die kwam met de volgende AO-verzekering op de proppen:
Verzekeringsduur zelf te bepalen evenals de hoogte van de uitkering en de wijze van premiebetaling (koopsom of maandelijks).
Het AO-criterium is gelijk aan dat van het UWV. Dus geen eigen arts van de verzekeringsmaatschappij die zelfstandig % AO nog eens gaat bepalen.
De wachttijd bedraagt 1 jaar. De uitkering duurt tot het einde van de verzekering.
Bij een verzekeringsduur van 10 jaar en een uitkering van Ôé¼ 1000 p.m. zou een koopsom van Ôé¼ 3600 moeten worden betaald (ik ben nu 35).

Nu heb ik helemaal geen verstand van AO-verzekeringsproducten, maar wat mij gevoelsmatig niet lekker zit is dat de uitkeringsduur gelijk is aan de verzekeringsduur. Want stel dat ik de verzekering voor 10 jaar afsluit en ik raak AO, dan loopt over 10 jaar die verzekering af en dan zit ik nog.
Mijn adviseur had daarvoor nog wel een andere constructie/product. Verzekering loopt voor 10 jaar en de uitkering voor 20 jaar. Dit product zou een herzienings-AOV worden genoemd. Koopsom hiervoor zou Ôé¼ 4512 bedragen.

Heet iemand een mening over deze producten?
Gast

Re: Arbeidsongeschiktheidverzekering

Bericht door Gast »

Spaarvarjen,

Je zou je naam ( spaarvarken )geen eer aan doen als je zou kiezen voor de koopsom :D Koopsommen zijn onnodig duur en er wordt te veel geld aan verdiend. ( 40 a 50% ). Laat je nou eens door een echte adviseur adviseren. Er zijn ook verzekeringen die langer dan 10 jaar dekken of max 750000 euro.

Nogmaals naar een normale verzekering vragen. Als je adviseur echt onafhankelijk is dan kan ook deze aanbieden.

Succes!

Trader648
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Arbeidsongeschiktheidverzekering

Bericht door Cnorretje »

En juist de verzekeringen waar veel minder op wordt verdiend (ook die tegen koopsom) zijn beter van kwaliteit. Het hierboven genoemde product is voor 99% zeker een Cardif product. Gebruik de zoekfunctie maar eens voor de naam. Overigens moet je dit soort producten zien als een vangnet en niet als een hangmat. De producten die bijvoorbeeld tot 65 jarige leeftijd uitbetalen zijn onbetaalbaar.

Vraag eens een voorstel van Woonfonds / AON. Geen reclame maar puur ter vergelijking en vraag natuurlijk ook naar de voorwaarden.
Spaarvarken

Re: Arbeidsongeschiktheidverzekering

Bericht door Spaarvarken »

Bedankt voor dat bericht uit de geldgids, Tukker. Dat had ik nog niet gevonden.
Overigens doet mijn werkgever niet in financiële producten, maar in automatisering. (IP zegt niet alles!)

Trader, op zich heb ik welzeker een erkende adviseur voorzien van alle certificaten. Gekozen uit drie waarmee ik een eerste gesprek heb gehad. Maar hoge provisies zijn misschien toch wel erg verleidelijk.
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Arbeidsongeschiktheidverzekering

Bericht door Steven »

Spaarvarken schreef: Het AO-criterium is gelijk aan dat van het UWV. Dus geen eigen arts van de verzekeringsmaatschappij die zelfstandig % AO nog eens gaat bepalen.
De wachttijd bedraagt 1 jaar.
Grappige adviseur :D

Ten eerste doet hij voorkomen alsof het AO-criterium WIA-volgend/gangbare arbeid een voordeel is (stel je voor zeg dat een verzekeringsarts bepaalt of je een uitkering krijgt), wat absoluut niet waar is. Dit criterium is het meest uitgeklede.

Ten tweede vraag ik me dan af hoe deze verzekering ooit na 1 jaar uit kan keren als de UWV pas na (tenminste) 2 jaar wachttijd uitkeert. Tenminste als de adviseur gelijk heeft...
Spaarvarken

Re: Arbeidsongeschiktheidverzekering

Bericht door Spaarvarken »

Het artikel dat Tukker aanhaalde was wat mij betreft zeer verhelderend. Mijn eerste gedachte was dat het niet gunstig was als een arts van de verzekering je ook nog eens zou gaan keuren, omdat die mijn inziens niet onafhankelijk is. Echter, dan zit je dus per definitie vast aan een "gangbare arbeid" regeling. En dat is eigenlijk de minst gunstige regeling. Dan liever een tweede keuring.

Wat betreft koopsom polissen: Dat die als ongunstig worden bestempeld zit 'em volgens mij alleen maar in het feit dat je bij voortijdige beeindiging van de polis vrijwel geen premie terug krijgt. Maar als je niet tussentijds beeindigd, betaal je volgens mij uiteindelijk wel behoorlijk minder premie dan bij maandelijkse betaling. Bij het eerder genoemde product was de premie bij maandelijkse betaling 38 euro. Stel dat ik die 3600 euro tegen 4% wegzet en maandelijks die 38 euro onttrek, dan nog is een koopsom na 10 jaar 1000 euro goedkoper. Of mis ik hier nog een ander aspect dat de koopsom polis ongunstig maakt?

@Steven, ik heb nu een aantal verzekeringen bekeken, en volgens mij is het niet ongebruikelijk dat de uitkering na 1 jaar start. Zie ook eerste kolom pagina 39 van artikel geldgids.

Overigens heb ik inmiddels besloten vooralsnog geen AOV af te sluiten. Wanneer we aan een kind willen beginnen, ga ik hier opnieuw naar kijken.
Spaarvarken

Re: Arbeidsongeschiktheidverzekering

Bericht door Spaarvarken »

Spaarvarken schreef:Stel dat ik die 3600 euro tegen 4% wegzet en maandelijks die 38 euro onttrek, dan nog is een koopsom na 10 jaar 1000 euro goedkoper.
Correctie: Niet 1000 euro goedkoper maar 250 euro.
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Arbeidsongeschiktheidverzekering

Bericht door Steven »

Spaarvarken schreef: @Steven, ik heb nu een aantal verzekeringen bekeken, en volgens mij is het niet ongebruikelijk dat de uitkering na 1 jaar start. Zie ook eerste kolom pagina 39 van artikel geldgids.
Uiteraard zijn er talloze verzekeringen die na 1 jaar of zelfs 30 dagen uitkering. Als men echter het UWV-criterium hanteert, is de wachttijd wel altijd 2 jaar.
Plaats reactie