GSM telefoon/inboedelverzekering

Forum over alle soorten verzekeringen

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Castillon

GSM telefoon/inboedelverzekering

Bericht door Castillon »

Wie kan mij helpen met het volgende?

Onlangs is er ingebroken bij mij, vervelend genoeg levert dit ook enorm veel werk met zich mee.
Mijn inboedelverzekering dekt reeds de gestolen voorwerpen.

Tevens is mijn mobiele telefoon gestolen, deze heb ik echter via een andere verzekeraar apart verzekerd. Hiervoor betaal ik een premie van 30 euro per kwartaal. Deze schade wil ik op deze verzekeraar verhalen. De verzekeraar heeft het volgende artikel in de overeenkomst staan:

Schade of diefstal:

De apparatuur vervangen door vergelijkbare apparatuur, in het geval de apparatuur beschadigd, verloren of gestolen is. Wij zijn niet gehouden de apparatuur te vervangen door appartuur van hetzelfde model of identieke specificaties, maar slechts door apparatuur die gezien de omstandigheden redelijkerwijs als vervangende apparatuur kan worden beschouwd. Wij zullen de apparatuur vervangen door nieuwe apparatuur, tenzij anders met u overeengekomen.

Nu heb ik met de verzekeraar gebeld en die bieden mij toestellen aan die een waarde hebben van onegveer EUR 300,00. Jip en Janneke taal: "Mijn toestel is de Ferrari onder de mobiele telefoons. Deze willen ze vervangen door een (met alle respect) ford ka omdat de specificaties overeenstemmen en omdat de INKOOPPRIJS voor deze verzekeraar gunstig is. (mijn toestel is niet meer lverebaar (1 jaar oud)).

Nu is mijn vraag --> Je betaald voor een design toestel, deze is dus duur. De specificaties kunnen goed overeenkomen met een supergoedkoop toestel. Maar ik neem dat ik hier niet mee akkoord hoef te gaan???. Ik weet dat ik er niet beter van mag worden (indemniteitsbeginsel), echter denk ik dat bovenstaande in strijd is met redelijkheid en billijkheid BW???

Welke stappen kan ik het beste ondernemen?

Alvast bedankt voor alle reacties.

Gr,
Caner
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: GSM telefoon/inboedelverzekering

Bericht door Steven »

Beste Castillion,

Hoe is het toestel verzekerd? Heb je de specificaties en waarde van het toestel doorgegeven bij het aangaan van de verzekering en is de premie van de verzekering afhankelijk van dezelfde specificaties of ging het om een standaardpremie?

Groeten,

Steven
Castillon
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 08 dec, 2008 10:02 pm

Re: GSM telefoon/inboedelverzekering

Bericht door Castillon »

De verzekering is afgesloten bij de koop van het toestel. Gekocht bij the phone house en verzkerd bij lifeline (phone house is hierbij tussenpersoon). Het verzkerd object is dus het toestel waar het om gaat, dit staat ook vermeldt op mijn polis/crtificaat. Ik heb de meest uitgebreide namelijk de GOLD verzekering. De premie is gelijk bij alle toestellen, dus niet alleen gebaseerd op mijn toestel. Hopelijk heb je zo voldoende info.
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: GSM telefoon/inboedelverzekering

Bericht door Steven »

Beste Castillon,

Op basis van de voorwaarden en de tariefstelling vind ik het standpunt van Lifeline niet onredelijk. Je hebt een gemiddelde premie betaald en krijgt - conform voorwaarden - een gemiddelde dekking/vergoeding. Dat het toestel op de polis vermeld staat, betekent niet automatisch dat je hetzelfde toestel vergoed krijgt. Het betekent alleen dat het schadevoorval betrekking moet hebben op het toestel. Vergelijk het maar met een levensverzekering: als de verzekerde komt te overlijden zal niemand van de verzekeraar verwachten dat deze voor een plaatsvervanger van de verzekerde zorgt.

Wat wel kwalijk kan zijn is dat Phone House ten tijde van afsluiten van de verzekering jou niet voldoende duidelijk heeft gemaakt, dat de verzekering niet hetzelfde toestel zou vergoeden. De medewerker wist welk toestel je kocht en zou ook moeten weten wat de dekkingsvoorwaarden waren. Als met het toestel een verzekering zonder nadere toelichting wordt aangeboden, zou je als consument mogen verwachten dat de verzekering op maat gesneden is voor het toestel.

Je zou dus een klacht bij Phone House kunnen neerleggen over de wijze waarop geadviseerd is over de verzekering. Het wordt wel lastig qua bewijslast.

Succes!

Steven
Castillonn

Re: GSM telefoon/inboedelverzekering

Bericht door Castillonn »

Steven bedankt.
Zijn er nog andere meningen/voorstellen van anderen?

Bedankt.
Plaats reactie