mogelijk zwanger in 2009, verzekering aanpassen?

Forum over alle soorten verzekeringen

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Bente78

mogelijk zwanger in 2009, verzekering aanpassen?

Bericht door Bente78 »

dag,
ik heb nu basisverzekering van agis en eigen risico van 650 euro. Nu hoop ik in 2009 zwanger te raken en mogelijk zelfs te bevallen als alles meezit. Moet ik nu mijn basisverzekering veranderen en eigen risico omlaag brengen? ik word niet veel wijzer na het lezen van de papieren van agis.... wil natuurlijk geen geld verkwisten.
tips?
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: mogelijk zwanger in 2009, verzekering aanpassen?

Bericht door Adviseur hypo »

Hallo Bente,
het handigste is denk ik een telefoontje naar je verzekeraar. Die weten als het goed is de exacte voorwaarden.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: mogelijk zwanger in 2009, verzekering aanpassen?

Bericht door M_1 »

Ik zou in elk geval kijken naar de vergoeding van (de eigen bijdrage van) de kraamhulp. Sommige verzekeraars hebben bv. een 'gezinsmodule', of hoe ze het dan ook noemen, waarbij de extra vergoeding soms hoger is dan de jaarpremie. Bij FBTO kost dat bijvoorbeeld 2.26 per maand, dus 27,12 euro voor een jaar, en daarin zit o.a. tot 200 euro vergoeding voor de eigen bijdrage voor bevalling en kraamzorg. Daarnaast nog wat andere leuke dingen, maar alleen met die kraamzorg heb je de kosten er al uit.

Verder geldt, het eigen risico is alleen van toepassing op gemaakte zorgkosten uit de basisverzekering en geldt niet voor gemaakte zorgkosten voor huisarts, kraamzorg en verloskundige hulp. Bij een gewone zwangerschap zul je dus waarschijnlijk weinig last hebben van je hoge eigen risico, maar veel zwangerschappen zijn niet gewoon. Het gebeurt vaak genoeg dat je tijdens de zwangerschap voor controle naar het ziekenhuis moet, en daar wellicht een nachtje moet blijven. Ik weet niet hoe dat gedekt is, maar misschien dat je dan dus in een keer je eigen risico kwijt bent.

Ik zou dus alleen al voor je eigen gemoedsrust het eigen risico voor een jaartje verlagen.
Bente78

Re: mogelijk zwanger in 2009, verzekering aanpassen?

Bericht door Bente78 »

dank jullie wel.
bij agis betaal je 15 euro per maand meer om bevalling (op niet medische indicatie) te laten betalen door zorgverzekeraar, voor kraampakket en voor kraamhulp (3 euro eigen bijdrage * 5 uur * 5 dagen)...
stel je voor dat ik in januari moet bevallen. kan ik in dec dan bij agis aanvullend pakket alsnog nemen? wie weet dit?
Gebruikersavatar
MaaikeB
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 20 feb, 2008 5:27 pm

Re: mogelijk zwanger in 2009, verzekering aanpassen?

Bericht door MaaikeB »

Je kan beter nu al aanpassen. Want als je in januari uitgerekend bent kan je ook in december bevallen. En als je eerder uitgerekend bent kan je die aanvullende ook niet meer wijzigen, want dat kan alleen per 1 januari en dan ben je dus te laat.

De rest is geloof ik allemaal al gezegd.
Plaats reactie