Discussie (kosten) banksparen

Forum over alle soorten verzekeringen

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Transparant
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 29 aug, 2007 2:02 pm
Locatie: Sexbierum
Contacteer:

Re: Discussie (kosten) banksparen

Bericht door Transparant »

Stuffer schreef:Je moet nooit kijken naar de beste deal op enig moment. Juist moet je ervoor kiezen om flexibel te zijn. Keuzes die nu nog niet gemaakt hoeven te worden moet je dus ook niet maken nu.
Vaak zie je dat starters bij de koop van de woning kiezen voor een tientje besparen en dan 5 jaar later tot de conclusie komen dat ze een product hebben wat ze niet meer kunnen aanpassen.

Derhalve heb je JUIST met banksparen een super flexibel product in handen. Het enige wat vast staat is dat je een bedrag hebt geleend en daarvoor een rente afspraak hebt gemaakt. Daar kom je dus niet makkelijk vanaf, maar dat is ook logisch.
Verder kun je echter wel je spaarkapitaal aanpassen en ook de ORV. Dit lukt je bij een traditionele spaarhypotheek niet zonder dat je de lening moet omzetten.

Er is dus geen reden om NIET voor banksparen te kiezen......
Ik zie ook niet echt een reden om wel voor banksparen te kiezen. Er zijn genoeg geldverstrekkers waar je tegen minimale kosten de polis aan kunt passen. Verder zijn de produkten nagenoeg gelijk. Als je volledig flexibel wil zijn, kies je voor een beleggingsrekening met losse ORV, kun je koppelen aan de meeste geldverstrekkers.

Zoals ik al eerder aangaf, zijn er partijen die met de bankspaarprodukten markt aan het kopen zijn. Hoe komt dit over 10 jaar? Er wordt altijd aangegeven, als het te mooi is om waar te zijn, let dan goed op....
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Discussie (kosten) banksparen

Bericht door Cnorretje »

Bericht gekopieerd vanuit ander onderwerp:
alexvandersluijs schreef:Banksparen lijkt dan wel leuk, maar fiscaal zijn er toch nog de nodige verschillen t.o.v. een Kapitaalverzekering Eigen Woning (KEW). Met name ten aanzien van successierecht en koersrisico bij overlijden. Ook hebben veel aanbieders het aanvullende overlijden niet op orde, waardoor er een overdekking of onderdekking is. In beide gevallen kunnen er dus problemen ontstaan. Kijk eerst of de nadelen van successierechten in uw geval opwegen tegen een KEW. Bovendien is banksparen zeker niet altijd goedkoper, lees onder. Verwachting is wel dat de hang naar transparantie de kosten ook zal verlagen.

Vervolgens moet je kijken naar de TER (Totol Expense Ratio), waarbij er ook nog veel fondsen de trukendoos open gooien. Banksparen wordt dus helemaal geen goedkoper alternatief, hooguit 20% naar schatting. Wel wordt de rekening zelf (SEW of BEW) iets transparanter, maar over de transparantie van de onderliggende fondsen hoor je niemand.

Kijk maar eens naar Rabo die al jaren geleden de kosten uit de Op Maat verhuisde naar de fondsen, zodat ze buiten de prognose gehouden konden worden.

Truken: standaard modelportefeuilles waar dubbele kosten geload worden, eerst in de modelportefeuille en dan nog eens in de fondsen. Die kopen vervolgens weer aan bij een beleggingshuis welke onder hetzelfde concern vallen en waar de beleggingskosten enorm opgeschroefd worden. Valutadagen pikken tussen de transacties, beleggen in andere concernfondsen waar wederom beheerskosten worden geload etc. etc. En u als consument maar denken dat u in staat bent om het allemaal beter te weten en al deze kennis op een forum weg te halen.

Tip: als u vergelijkt, vraag dan de jaarverslagen op van de fondsen, neem beursgenoteerde fondsen zodat er minder gerommeld kan worden met de koersten. Huisfondsen wordt de koers door de maatschappij of bank vastgesteld. Eerst gaan alle kosten eruit. Dit zit wel in de TER, maar er zijn ook maatschappijen die nog werken met TKP zoals Reaal/SNS. Niets voor niets zullen we maar zeggen.

Belangrijk is ook de wetenschap dat fondsen zonder uw toestemming de beheerskostenvergoeding, de statuten e.d. kunnen wijzigen, dus als ze "tekort" komen, bent u echt wel aan de beurt. In verzekeringstermen noemen ze dat een "enbloc" bepaling, maar bij beleggingsfondsen hoor je niemand daarover.

Succes met uw keuze, maar ga eerst na een professionele adviseur of liefst financieel planner.
Transparant
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 29 aug, 2007 2:02 pm
Locatie: Sexbierum
Contacteer:

Re: Discussie (kosten) banksparen

Bericht door Transparant »

Ik kan me in grote lijnen vinden in het verhaal. Alleen de aanbeveling om het liefst naar een financieel planner te gaan stoort mij.
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Discussie (kosten) banksparen

Bericht door Adviseur hypo »

leuk en aardig. maar dit geldt alleen voor beleggen, niet voor sparen. Ook is het mijns inziens maar de vraag hoe het met de TER staat bij de nu aangeboden losse beleggingsrekening box 3.
Een bankSPAAR hypotheek en een gewone SPAAR hypotheek verschilt in de berekeningen die ik tot zover heb gezien nauwelijks in prijs.

Feit is inderdaad overigens wel dat ook de banken tot op heden niet uitblinken in openheid (denk aan het achterhouden van overboekingen etc), dus of dat veel beter zal zijn dan verzekeraars vraag ik me idd af.
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Discussie (kosten) banksparen

Bericht door jari »

De discussie gaat nu vooral tussen adviseurs en gaat ook afwijken naar discussie over beleggen.

Let er svp op dat het ook voor de lezers/leken/vragenstellers begrijpelijk blijft en houd het ontopic.

Moderatorsteam
Jari
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Wouterg

Re: Discussie (kosten) banksparen

Bericht door Wouterg »

Helaas is het naar mijn weten bij geen enkele aanbieder mogelijk om banksparen in box 3 te sluiten.
Hierdoor is het in mijn ogen meteen een stuk minder interessant om te sluiten.
Geef mij dan maar een spaarhypotheek in box 3.
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Discussie (kosten) banksparen

Bericht door fransjan »

het feit blijft ,dat als men maar roept dat het zonder kosten is ,meteen denkt dat het de beste oplossing is ..

erg vreemd ,zeker als banken dit van de daken gaan schreeuwen ,

want als ik eens serieus na de jaarverslagen kijk ,heb ik toch de indruk ,dat men niks weggeeft ..

maar ik kan er natuurlijk naast zitten ....
Limoen
Berichten: 32
Lid geworden op: di 01 apr, 2008 6:16 pm

Re: Discussie (kosten) banksparen

Bericht door Limoen »

Ik ben er zelf niet van overtuigd dat banksparen goedkoper is, ik heb alleen de indruk dat doordat je de ORV appart
kan afsuiten, je meer flexibel bent, en dat zie ik als een voordeel.
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Discussie (kosten) banksparen

Bericht door Steven »

Limoen schreef:Ik ben er zelf niet van overtuigd dat banksparen goedkoper is, ik heb alleen de indruk dat doordat je de ORV appart
kan afsuiten, je meer flexibel bent, en dat zie ik als een voordeel.
Banksparen is een extra mogelijkheid om te sparen met zowel voor- als nadelen tov de bestaande spaarmethoden. Andere algemene uitspreken vallen er niet over te doen. Er zijn namelijk ook spaarhypotheekverzekeringen waar je de orv apart kunt afsluiten. Dat is onderscheid is er dus ook niet fundamenteel. Vergelijkingen kun je alleen maken met specifieke voorbeelden.
Transparant
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 29 aug, 2007 2:02 pm
Locatie: Sexbierum
Contacteer:

Re: Discussie (kosten) banksparen

Bericht door Transparant »

Volgens mij kan Florius de bankspaarhypotheek in box 3 plaatsen
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Discussie (kosten) banksparen

Bericht door Steven »

Transparant schreef:Volgens mij kan Florius de bankspaarhypotheek in box 3 plaatsen
De productwijzer van Florius zelf begint met de volgende zin:
De Bankspaar Hypotheek is een aflossingsvrije hypothecaire lening in combinatie met een geblokkeerde Spaarrekening Eigen Woning (SEW).
en sluit het dus uit, maar de aanvullende voorwaarden van Bankspaar Florius staan Box 3 opbouw theoretisch toe:
U bent zelf verantwoordelijk voor het op de juiste manier hanteren van de fiscale regels met betrekking tot de Spaarrekening Eigen Woning en u dient zelf bij de belastingdienst aan te geven dat u de Opgebouwde waarde van uw Spaarrekening in Box 1 onderbrengt. Uw boxkeuze kan niet gewijzigd worden zonder fiscale gevolgen.
Florius plaatst dus niks in Box 1 of Box 3. Je moet het zelf doen. Dat wordt een potentieel bron van fouten.
Plaats reactie