Orv gekoppeld aan KEW loskoppelen en voortzetten Reaal

Forum over alle soorten verzekeringen

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

brien
Berichten: 1
Lid geworden op: za 18 mei, 2019 8:41 am

Orv gekoppeld aan KEW loskoppelen en voortzetten Reaal

Bericht door brien »

Beste mensen

Wij zijn momenteel bezig onze spaarhypotheek (KEW) om te zetten in een andere hypotheek om in deze periode van ons leven onze maandlasten aanzienljk te verlagen (en ja wij weten ook dat dit aan het einde van de rit een dure optie is, wij kiezen op dit moment hiervoor). Mijn vrouw heeft een behandeltraject voor borstk achter de rug jaren geleden.

Aan onze huidige hypo is een orv gekoppeld met een gelijkblijvend uitkering als een van ons komt te overlijden binnen die resterende 13 jaar.
De looptijd van de huidige orv bij Reaal is nog 13 jaar. Daarna mocht mijn vrouw er nog zijn dan zien we wel verder.
Onze hypotheekadviseur heeft contact gehad met Reaal inmiddels en gevraagd onder welke voorwaarden de orv kan worden voortgezet zonder medische keuring etc want daar zitten wij niet op te wachten.

Reaal deelt mee dat de huidige orv kan worden losgekoppeld en voortgezet maar dan in een andere vorm bv annuitair dalen of linair. Ik denk dan dat we al die 17 jaar premies die we gespaard hebben voor een dekking met gelijkblijvend bedrag zomaar ineens wordt gewijzigd.

1.Mag Reaal zomaar onze bestaande orv qua dekking wijzigen bij deze loskoppeling?
2. Helaas heeft de hypotheekadviseur in de gesprekken met Reaal door laten schemeren dat er een ziektegeschiedenis is van mijn vrouw. Gevoelsmatig vraag ik me af of hij dat wel had moeten doen?

Waar kan in terecht voor een second opinion voor een orv in ons specifiek geval?

Hoor graag met dank
Maarten
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Orv gekoppeld aan KEW loskoppelen en voortzetten Reaal

Bericht door M_1 »

Bij een spaarhypotheek kunnen er twee situaties zijn. Ofwel de overlijdensdekking maakt onderdeel uit van de spaarverzekering (gebruikelijk bij een Kew) ofwel er is een losse overlijdensrisicoverzekering (tegenwoordig gebruikelijk bij bv banksparen).

In het tweede geval zou er geen probleem zijn. Omdat het een losse verzekering is, kan die gewoon blijven doorlopen. Ik ga er dus vanuit dat dit niet het geval is.

In het eerste geval, bij de traditionele Kew, is er geen overlijdensrisicoverzekering 'gekoppeld', maar is de overlijdensdekking integraal onderdeel van de Kew-polis. Zo'n polis keert bedrag x uit als de verzekerden aan het eind, dus na 30 jaar, leven, en bedrag y als ├®├®n van beiden voortijdig overlijdt. (Vaak even hoog.)

Het uitkeringsbedrag is dan gelijkblijvend, want het bedrag is gelijk als je vroeg overlijdt of als je later overlijdt. Maar de feitelijke dekking is wel dalend. Omdat je in de loop der jaren waarde opbouwt in de verzekering, wordt het 'gat' dat de overlijdensdekking moet opvangen steeds kleiner. Die overlijdensdekking is dus in feite al annuïtair dalend.

Als je de overlijdensrisicoverzekering 'los' mag voortzetten (wat ze op zich al niet verplicht zijn), dan is het logisch dat ook de dalende vorm daarin blijft. Dus dat je niet ineens een vast verzekerd bedrag mag kiezen.
Plaats reactie