Premie opbouw spaarhypotheek

Forum over alle soorten verzekeringen

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

J3roen
Berichten: 5
Lid geworden op: do 03 jan, 2019 9:35 am

Premie opbouw spaarhypotheek

Bericht door J3roen »

Ik heb bij ASR een spaarhypotheek lopen. ik betaal hiervoor maandelijks, naast de rente, een premie van Ôé¼260,- Van deze premie wordt ook een deel overlijdensrisico verzekering ( en misschien ook nog andere kosten?) ingehouden. Het restant gaat in mijn "spaarpot" waarmee ik mijn hypotheek af ga lossen.
Kan iemand mij vertellen welk percentage (bij benadering/gemiddeld) van zo'n premie daadwerkelijk in deze spaarpot beland?

Alvast bedankt

Jeroen
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Premie opbouw spaarhypotheek

Bericht door SimpleMind »

Er is niet echt een gemiddeld percentage. Dit is erg afhankelijk van de looptijd en rente van je hypotheek (bepaalt de spaarinleg) en zaken als je leeftijd (bepaalt de ORV premie).

Ik kan het wel voor je uitrekenen als je een paar getallen opzoekt:
  • Rente van de gekoppelede spaarhypotheek
  • het spaardoel (meestal hoogte van de hypotheek maar controleer je spaarpolis)
  • einddatum van de verzekering (zie ook polis)
  • afkoopwaarde op een moment na de laatste wijziging (waarschijnlijk te vinden op bijlage bij polisblad)
J3roen
Berichten: 5
Lid geworden op: do 03 jan, 2019 9:35 am

Re: Premie opbouw spaarhypotheek

Bericht door J3roen »

Hoi
mijn hypotheekgegevens;
-spaarhypotheek: Ôé¼79411,- dit bedrag is ook het spaardoel.
-nominale rentepercentage: 5,4% / jaarlijks kostenpercentage: 5,5%
-rentevasteperiode loopt af op 01-04-19 en wordt dan 1,8% (tot einde looptijd op 01-04-2025)
-verzekering (en de hypotheek) lopen af op 01-04-2025
-afkoopwaarde = huidig opgebouwd vermogen? = Ôé¼41053 (per 1januari 2019)
-bruto premie = Ôé¼260,- (bij 5,4%)
-ik ben van januari 1968

Ik heb in 2013 mijn Levenhypotheek om laten zetten naar een spaarhypotheek en mijn startinleg was op 01-07-13 Ôé¼16898. dit tegen een rente van destijds 5,6%.
Deze rente is per 01-04-2018 verlaagd naar 5,4%


Alvast bedankt voor je moeite...

gr.
Jeroen
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Premie opbouw spaarhypotheek

Bericht door SimpleMind »

Op basis van de cijfers lijkt er ergens een verschil te onstaan van ┬▒Ôé¼100 op het bedrag van 41053.
Maar de opgave van de afkoopwaarde op 1-1-2019 is het betrouwbaarste uitgangspunt.

Op basis van:
  • afkoopwaarde 1-1-19: 41053
  • renteprencentage van 5,4%
  • Einde looptijd 1-4-2025
  • Spaardoel van 79411
is de benodigde spaarpremie Ôé¼246,38. De rest van de premie (+Ôé¼13,62) is dus nodig voor de ingebouwde ORV

Overigens zal door de rentedaling per 1-4-2019 de maandelijkse inleg omhoog gaan. Bij gelijkblijvende ORV-premie zal de maandelijkse premie totaal ┬▒Ôé¼438 worden. Rente gaat daarbij natuurlijk wel omlaag maar maandelijkse netto lasten zullen waarschijnlijk zo'n Ôé¼35 tot Ôé¼56 hoger worden (zonder rekening te houden met WOZ waarde en EWF.

En dat brengt met wel op een ander puntje: nieuwe jaarlijkse rente wordt Ôé¼1428 (2019 no 2144). Afhankelijk van inkomen en WOZ waarde blijft er dan weinig renteaftek meer over. Hiermee kan het voordeel van de spaarhypotheek ook nagenoeg wegvallen (tenzij er nog meer hypotheekdelen zijn). Zorg in ieder geval voor herziening van de voorlopige maandelijkse teruggaaf om volgend jaar niet onaangenaam verrast te worden.
J3roen
Berichten: 5
Lid geworden op: do 03 jan, 2019 9:35 am

Re: Premie opbouw spaarhypotheek

Bericht door J3roen »

Hoi,

Ik ben me er inderdaad bewust van dat de premie zal stijgen en de renteaftrek minder wordt.
Zolang ik maandelijks in totaal niet veel meer extra kwijt ben, is het oke.
Ik ga ervan uit dat overstappen naar een andere soort hypotheek of bank ook weer de nodige kosten met zich meebrengt, waardoor e.e.a. niet aantrekkelijk is?

Nogmaals heel erg bedankt voor je snelle en uitgebreide antwoord.

Groetjes,

Jeroen
Plaats reactie