Retourprovisie

Forum over alle soorten verzekeringen

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

luukieluuk
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 30 nov, 2007 8:59 pm
Locatie: Utrecht

Retourprovisie

Bericht door luukieluuk »

Eigenlijk weet ik niet zo goed of het verstandig is hierover te beginnen op dit forum, dus haal de boel maar weg als het niet kan/mag.

Mijn vraag is de volgende, er zijn nogal wat hypotheekadviseurs die werken met een retourprovisie. De adviseurs krijgen een bedrag voor het afsluiten van de hypotheek bij een geldverstrekker. De hypotheeknemer krijgt na aftrek van een vooraf afgesproken courtage het overige gedeelte van de provisie terug. Nu heb ik een website gevonden waarop een hele rits provisies per instelling vermeld staan, maar niet alle.

Mijn vraag is tweeledig:
Ten eerste, hoe is te controleren of het bedrag dat je terug krijgt in overeenstemming is met de eigenlijk opgestreken provisie?

Ten tweede, zit er een addertje onder het gras? Waarom doen sommige adviseurs dit wel en anderen niet (in ieder geval niet zonder er naar te vragen).

Bij een (spaar)hypotheek van 400.000 kan het in veel gevallen gaan om zo'n 6.000 provisie. Bij een vastgesteld courtage van 2000, levert dit mij al snel 4000 op! Dat is niet gek met een verhuizing voor de boeg!
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Steven »

Luuk,

Serieuze vragen mogen altijd gesteld worden.
en eerste, hoe is te controleren of het bedrag dat je terug krijgt in overeenstemming is met de eigenlijk opgestreken provisie?
Sommige tussenpersonen laten provisienota's zien. Helaas staan daar de bonusprovisies niet op. Bij sommige maatschappijen zijn de bonusprovisies zeer hoog.
Ten tweede, zit er een addertje onder het gras? Waarom doen sommige adviseurs dit wel en anderen niet (in ieder geval niet zonder er naar te vragen).
Voor goed advies moet betaald worden. Voor 1000 euro per hypotheek is het simpelweg niet mogelijk om en goed advies te geven en winstgevend te zijn. De adviseur bepaalt zelf wat hij een goede prijs vindt. De provisie is verder ook een vergoeding voor het beheer van de hypotheek. Met het afsluiten van de hypotheek is het werk van de adviseur niet af. Als je verwacht in de toekomst nog advies nodig te hebben, is het raadzaam hier rekening mee te houden.

Een "adder" is dat je dat de retourprovisie bruto is. Netto houd je er minder aan over. De afsluitprovisie is aftrekbaar in Box 1 (retourprovisie is belast) en indien je de afsluitprovisie meefinanciert is de rente aftrekbaar. Voor de starter die eerste woning koper in ieder geval, voor de doorstromer m.i. ook, maar daar zijn de meningen over verdeeld.
luukieluuk
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 30 nov, 2007 8:59 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door luukieluuk »

Ok. Dat is duidelijk.

Het loont dus naar een dergelijk adviseur te gaan wanneer bij verschillende offertes bij verschillende instanties, een zelfde advies gegeven wordt door deze adviseur. Dan is het voor mij aantrekkelijk om met deze persoon in zee te gaan (mits het gevoel bij deze adviseur ook goed is).

Dat ik belasting moet betalen over ontvangen geld lijkt mij ook niet meer dan logisch.

Het verhaal over box 1 en belastingaftrek volg ik nog niet helemaal, maar daar zal ik nog eens naar kijken. Ik neem aan dat mijn adviseur daar ook meer van weet.

Groet,

Luuk
epafroditus
Berichten: 29
Lid geworden op: di 20 nov, 2007 6:02 pm

Bericht door epafroditus »

Hoi Luuk,

hierover is ook in een ander topic gesproken (off topic daar eigenlijk)
http://www.hypotheken-forum.nl/viewtopic.php?t=1333

Ik weet niet of ik dit hier moet noemen, maar sinds begin oktober? is er ook een onafhankelijke site waarop je e.e.a. kan lezen over provisie. http://www.provisieoverzicht.nl
luukieluuk
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 30 nov, 2007 8:59 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door luukieluuk »

Dank,

Die site had ik ook al gevonden, dat was de aanleiding voor dit bericht aangezien Obvion hier niet tussen staat en dit wel een van de meest interessante aanbieders voor velen is op dit moment.
Sander
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 05 dec, 2007 2:19 pm

Bericht door Sander »

Van een website:
Wat verdient een adviseur
Iedere hypotheekadviseur ontvangt een vergoeding voor zijn advies. Dat heet provisie. Deze vergoeding kan oplopen tot wel twee procent van de hypotheeksom en is dus al snel een aanzienlijk bedrag. Normaal gesproken ziet u niets van deze provisie en wordt zij rechtstreeks door de bank aan uw adviseur uitbetaald.

De directe afsluitprovisie wordt als percentage van de hypotheek som of de totale verzekeringspremie in ├®├®n keer aan de adviseur uitbetaald. De bankverzekeraar hanteert echter wel een verdien termijn waarbinnen zij een deel van de provisie kan terugvorderen indien de hypotheek tussentijds elders wordt ondergebracht of de verzekering wordt afgekocht. Deze zgn. terugboekperiode is voor iedere bank/verzekeraar anders.

Naast deze directe afsluitprovisie ontvangt de adviseur gedurende de looptijd van de hypotheek of verzekering ieder jaar een stukje doorloopprovisie en aan het einde van het jaar over het algemeen nog een bonusprovisie welke afhankelijk is van het totale hypotheekvolume dat hij of zij dat jaar heeft gesloten.

Werkwijze Schuttenhelm Financiële Diensten.

Vanaf 2009 dienen alle adviseurs openheid te geven over wat zij verdienen aan uw hypotheek. Bij S.F.D. doen wij dat al lang. Sterker nog, indien u dat wenst geven wij u zelfs provisie retour! Wij vinden namelijk dat een gedegen hypotheekadvies niet zo veel hoeft te kosten en zijn bereid de directe afsluitprovisie, onder inhouding van een adviesvergoeding van 1900 euro, aan u uit te keren.

Daar tegenover staat dan wel dat u zelf verantwoordelijk bent voor de hierboven genoemde eventuele terugboeking. De keuze voor wel of geen retourprovisie is echter aan u.

S.F.D. ontvangt, onafhankelijk van de hoogte of complexiteit van de hypotheek, dus altijd dezelfde vergoeding en zijn daarom niet ÔÇÿprovisie gedrevenÔÇÖ in hun hypotheekadvies. Daarnaast doen zij zaken met alle grote hypotheekverstrekkers en verzorgen zij voor u dezelfde hypotheek als de traditionele hypothekers. U bent er op deze wijze van verzekerd dat zij geen ander belang hebben dan u te voorzien van het hypotheekadvies dat het best past bij uw persoonlijke situatie.

Dus wat ik hier uit begrijp is dat je soms een deel van de verkregen provisie terug moet betalen als je tussentijds de hypotheek ergens anders onderbrengt of de verzekering wordt afgekocht.
ktn001
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 31 mar, 2008 4:15 pm

Re: Retourprovisie

Bericht door ktn001 »

De opmerking dat een goed advies niet voor minder dan Ôé¼ 1.000,- zou kunnen is m.i. onzin.

Kijk eens bij Nationale Hypotheek Pas of bij QUDO. Hier werken erkende hypotheekadviseurs en de bemiddelingskosten zijn bijzonder scherp.
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Retourprovisie

Bericht door Steven »

ktn001 schreef: Kijk eens bij Nationale Hypotheek Pas... Hier werken erkende hypotheekadviseurs en de bemiddelingskosten zijn bijzonder scherp.
Zorg ervoor dat je info in orde hebt, als je dergelijke informatie post. NHP is franchise organisatie / doorgeefluik van leads. Verder zou het je gesierd hebben als meteen bekend maakte dat je bij QUDO zit. Het achterhouden van dat stukje informatie wekt toch wantrouwen, nietwaar?
Transparant
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 29 aug, 2007 2:02 pm
Locatie: Sexbierum
Contacteer:

Re: Retourprovisie

Bericht door Transparant »

Je kunt wel een advies geven voor onder de Ôé¼ 1.000,-, maar de uitwerking laat dan vaak te wensen over. Met een uurtarief van Ôé¼ 50,- (is al laag, maar ach), kun je 20 uur aan een dossier besteden. Met een dergelijke tijd kun je maar beter uitwijken naar volledig aflossingsvrij en verder geen advies meer geven.

Met dergelijke prijzen kun je geen goed advies verwachten, zeker niet als er zoals bij Q..o nog veel aan de strijkstok van de leadprovider blijft hangen. En ik kan het weten, ik werk ook op vast tarief.

Als je zo ontzettend goed zou werken, dan zouden de leads binnen vliegen. Aan de diverse postings op alle fora kun je bijna aflezen dat jullie heel wanhopig zijn.

Vreemd hè, met een dergelijk laag tarief blijft er geen geld over om reclame te maken. En wat heb je nodig om klanten te werven, reclame. Dus hup tarief omhoog, reclame gaan maken en niet hier iedereen lastig vallen.
Gast

Re: Retourprovisie

Bericht door Gast »

Ktn001,

Naar mijn idee is het allemaal niet zo ingewikkeld. Adviseurs die voor 1000 eurie in de auto op pad gaan moeten zich eens afvragen waarom zij de klanten niet kunnen vinden die wel bereid zijn een marktconforme prijs te beralen voor kennis, aftersales, service en de benodigde backoffice werkzaamheden die vanwege de wft regels toch dienen plaats te vinden. Verder lijkt het me dat ook hun overheadkosten ( afschrijving auto, benzine/dieselkosten, afm kosten etc etc ) betaald dienen te worden. Als je dan omrekent wat je per uur verdient lijkt het me niet onverstandig om eens te gaan kijken naar een andere baan.

Tevens is het zinvol om bij retourprovisie eens goed na te denken over je liquiditeitspositie binnen je organisatie. Indien er een royement komt is het logisch dat een geldverstrekker of verzekeraar eerst bij jou als " tussenpersoon" het geld terug wil zien. Vervolgens mag jij een aantal uur besteden aan het terughalen van het geld bij je klanten. Dus dan werk je eigenlijk ( teruggerekend ) voor een bedrag dat haast gelijk ligt aan het uurloon van een zeer gemotiveerde jongedame bij een willekeurige supermarkt.

Ach ja het feit dat men hier niet over nagedacht heeft geeft misschien al aan over welke groep adviseurs we het hebben..............

O ja nog een vraag, hoe ga je het straks doen met je klanten als je in 2010 de 50/50 regeling hebt? Ga je de klant dan blij maken met geld dat je zelf nog niet hebt gehad of ga je dan je eigen administratie doen en elk3 maand overboeken? Vergeet in het laatste geval je uren niet door te rekenen aan de klant :wink:

Mvg,

Trader648
Plaats reactie