Ingangsdatum overlijdensrisicoverzekering

Forum over alle soorten verzekeringen

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Sue123
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 26 aug, 2016 9:42 am

Ingangsdatum overlijdensrisicoverzekering

Bericht door Sue123 »

Ik wil een hypotheek met NHG. Wat moet de ingangsdatum van de overlijdensrisicoverzekering worden? De overdracht is halverwege de maand. De verzekering kan alleen per de 1e van de maand ingaan. Moet ik de verzekering laten ingaan op de 1e van die maand? En laten beëindigen na 30 jaar en 1 maand?
Dus 1 november 2016 tot 1 dec 2046?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Ingangsdatum overlijdensrisicoverzekering

Bericht door M_1 »

Los van wat 'moet' zou ik ook even kijken naar wat verstandig is. Vergeet niet, een overlijdensrisicoverzekering is niet alleen een kostenpost, maar geeft ook dekking

Je hebt waarschijnlijk inmiddels een voorlopig koopcontract getekend en je bent daarmee gebonden om de woning te kopen. Als je vandaag zou komen te overlijden, dan hebben je erfgenamen nog steeds de plicht om die woning te kopen. Dat zal niet altijd zomaar mogelijk zijn. Het kan daarom verstandig zijn om een overlijdensrisicoverzekering al af te sluiten voordat de overdracht is geweest.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Ingangsdatum overlijdensrisicoverzekering

Bericht door M_1 »

Klopt, maar het gaat mij er meer om dat die ORV niet alleen een kostenpost is, maar dat er ook een dekking tegenover staat. Dat het dus geen weggegooid geld is als de ORV langer loopt dan strikt noodzakelijk.

Ook geldt bijvoorbeeld dat een hogere dekking dan strikt noodzakelijk vaak relatief maar weinig kost, maar wel veel meer financiële ruimte oplevert áls de verzekering tot uitkering moet komen.
Sue123
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 26 aug, 2016 9:42 am

Re: Ingangsdatum overlijdensrisicoverzekering

Bericht door Sue123 »

Bedankt voor de reacties en tips.
Plaats reactie