OVR bij pensionering?

Forum over alle soorten verzekeringen

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

JaapS
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 30 dec, 2015 11:04 am

OVR bij pensionering?

Bericht door JaapS »

Als nieuweling op deze site heb ik een vraag over de OVR. Mijn vrouw en ik hebben een hypotheek bij de Bank of Scotland. Die is deels aflossingsvrij, deels Levenhypotheek (bij Onderlinge 's Gravenhage). In 2026 (als ik 66 ben) loopt het onderdeel Levenhypotheek twv 80.000,- af. De andere aflossingsvrije onderdelen blijven dan staan. Inclusief wat eerder afgeloste bedragen zal er dan nog een hypotheek overblijven van ongeveer 120.000. De waarde van het huis is momenteel 230.000,-. Aangezien ik de Levenhypotheek beschouw als een OVR (klopt dit?) vraag ik me af of we op dat moment in 2016 ook een OVR nodig hebben. Of iets anders waar we rekening mee moeten houden. Alvast bedankt voor jullie hulp.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: OVR bij pensionering?

Bericht door M_1 »

De polis bij de levenhypotheek is hoogstwaarschijnlijk een 'gemengde' polis. Dit is een polis die bij overlijden tijdens de looptijd het verzekerde bedrag uitkeert en die als je aan het eind van de looptijd nog leeft, het opgebouwde bedrag uitkeert. In 2026 zal die polis dus waarschijnlijk 80.000 uitkeren voor de aflossing van een deel van je hypotheek.

Het is de vraag wat je wilt. Kijk daarbij met name naar of jij of je vrouw verder kunnen leven zoals je nu leeft als ├®├®n van jullie zou komen te overlijden. Er is vaak wel een nabestaandenpensioen geregeld via het pensioenfonds, maar dit zal lager zijn dan het gewone ouderdomspensioen. Dat is op zich niet erg, omdat je in je eentje ook iets minder kosten hebt, maar je moet wel bekijken of die daling in inkomen niet te groot is. Dit staat eigenlijk los van de hele hypotheek-vraag. Als je denkt dat die daling te groot is, of er is geen goed nabestaandenpensioen verzekerd, dan is een extra overlijdensrisicoverzekering wel verstandig. Dat is ook iets om niet mee te wachten tot je met pensioen bent, omdat het dan wel eens erg duur zou kunnen zijn en omdat je in de tussentijd misschien gezondheidsklachten zou kunnen krijgen.
JaapS
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 30 dec, 2015 11:04 am

Re: OVR bij pensionering?

Bericht door JaapS »

Bedankt M1 voor je antwoord. Ik begrijp dat we dit dus zelf beoordelen en dat de hypotheekverstrekker zo'n OVR niet zal verplichten.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: OVR bij pensionering?

Bericht door M_1 »

Het 'ongedekte' deel van de hypotheek verandert op dat moment niet. Er is dus geen reden voor de geldverstrekker om ineens iets anders te gaan eisen.

Je hebt nu een stuk aflossingsvrij (120.000) en een stuk levenhypotheek (80.000). Als je nu zou komen te overlijden, dan keert de levenhypotheek 80.000 uit en blijft er 120.000 aflossingsvrij over.

Als het goed is los je tzt met de opbrengst van de levenspolis de levenhypotheek af. Daarna blijft er dus alleen het stuk aflossingsvrij (120.000) over. Als je daarna zou komen te overlijden, dan zou er nog steeds 120.000 aflossingsvrij overblijven.
Plaats reactie