ORV wel of niet opgeven bij aangifte

Forum over alle soorten verzekeringen

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

MvdMdeulen
Berichten: 2
Lid geworden op: do 03 dec, 2015 10:17 am

ORV wel of niet opgeven bij aangifte

Bericht door MvdMdeulen »

Hallo,

Wij hebben een Annuitaire Dalende Overlijdensrisicoverzekering afgesloten op het leven van mijn man, er wordt alleen uitbetaald bij overlijden.Het is dus een losstaande verzekering en deze heeft niks met de hypotheek te maken.De waarde daarvan bedraagt momenteel 124.000 euro en wordt dus ieder jaar weiniger.
Deze verzekering hebben we bij de belastingaangifte opgegeven omdat er werd gevraagd naar een levensverzekering.
Nu hoorde ik onlangs van iemand dat men dit soort verzekeringen niet hoeft op te geven omdat het een levensverzekering is zonder waarde-opbouw.
Kan iemand mij vertellen of dit juist is?

Ik heb de site van de Belastingdienst keer op keer goed doorgelezen maar ik ben nog steeds niet veel wijzer geworden.
Vriendelijke groet Maria.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: ORV wel of niet opgeven bij aangifte

Bericht door M_1 »

Een ORV hoef je niet op te geven. De waarde van de verzekering is ook geen 124.000 maar deze waarde is nul, omdat je er niets in opbouwt.
De uitkering bij overlijden is welliswaar 124.000, maar dat is wat anders dan de waarde van een verzekering. Vergelijk het met bijvoorbeeld een brandverzekering. Als je huis afbrandt, dan keert die bijvoorbeeld 2 ton uit, maar dat betekent niet dat de waarde van die verzekering ook 2 ton zou zijn. Zo is het ook bij een ORV. Net als bij de brandverzekering keert de ORV ook alleen uit als het 'voorval' voorkomt. Dus als je man overlijdt.
MvdMdeulen
Berichten: 2
Lid geworden op: do 03 dec, 2015 10:17 am

Re: ORV wel of niet opgeven bij aangifte

Bericht door MvdMdeulen »

Bedankt voor uw reactie.
Het is me nu een stuk duidelijker en dus heb ik de aangifte verkeerd ingevuld.Ik heb nog geen definitieve aanslag ontvangen dus waarschijnlijk kan ik nog gewoon de aangifte veranderen en opnieuw versturen.
Hartelijk bedankt voor uw hulp.

Met vriendelijke groet Maria.
Plaats reactie