ORV Rokerstarief Discussie

Forum over alle soorten verzekeringen

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

peter070
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 06 mar, 2015 8:43 am

ORV Rokerstarief Discussie

Bericht door peter070 »

Beste Allemaal,

Wij hebben bij de Rabobank in 2010 een hypotheek afgesloten plus een ORV via Interpolis.
Toevallig kwam ik er van de week achter (bij de belastingaangifte) dat mijn vrouw is aangesloten via het rokerstarief op de polis.
Bij het aangaan van de overeenkomst hebben wij aangegeven dat ze gestopt was sinds 2009, echter dat was nog wel korter dan 2 jaar.

Nu inmiddels 5 jaar later is ze nog steeds gestopt, en hebben we nooit iets van de bank / Interpolis gehoord om te vragen of ze nog steeds gestopt was.
Na kort contact met de bank kunnen ze de premie zo omzetten, echter van premierestitutie willen ze niet weten.

Naar mijn idee hebben hun ook een bepaalde zorgplicht hierin. Iemand hier ervaring mee?

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: ORV Rokerstarief Discussie

Bericht door Cnorretje »

In dit soort gevallen zul je toch echt zelf aan de bel moeten trekken. Maar er is meer geld te verdienen dan alleen de overstap naar het niet rokerstarief. De huidige tarieven voor orv's liggen een stuk lager dan toen. En Interpolis is niet de goedkoopste. Houdt wel rekening met eenmalige afsluitkosten.
peter070
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 06 mar, 2015 8:43 am

Re: ORV Rokerstarief Discussie

Bericht door peter070 »

Bedankt voor de reactie!

Is zomaar oversluiten mogelijk?
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: ORV Rokerstarief Discussie

Bericht door Cnorretje »

Ja, maar alleen dan doen als de gezondheid goed is (jullie moeten nl. opnieuw een gezondheidsverklarig invullen) en er is toestemming nodig van de pandhouder (Rabobank).
peter070
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 06 mar, 2015 8:43 am

Re: ORV Rokerstarief Discussie

Bericht door peter070 »

Even een update :-).

Inmiddels bericht gekregen van Interpolis dat er geen premierestitutie plaats vindt. Hun valt immers niks te verwijten volgens hun.
Ook met de bank gesproken, en die hebben akkoord gegeven voor een andere ORV. Echter hun hadden liever niet TAF. Eind van het gesprek mocht TAF helemaal niet.
Iemand hier ervaring mee? Volgens Consumentenbond, Independer en Moneyview is dat op dit moment de beste ORV.
Volgens hun site (TAF) zou de Rabobank ook akkoord moeten zijn: https://www.taf.nl/Home/Algemeen/NieuwsItem/16.
peter070
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 06 mar, 2015 8:43 am

Re: ORV Rokerstarief Discussie

Bericht door peter070 »

Inmiddels weer een update. Bevestiging van de Rabobank ontvangen dat TAF akkoord is.

Aangaande vraag m.b.t. de premiereserve heb ik het volgende antwoord gekregen:

Er is geen uitkering bij royement

Wel berekenen wij of er een eventuele premievrije waarde is. Is deze waarde hoger dan Ôé¼ 5.000,00 zetten wij de polis premievrij voort.

Is dit gangbaar? Of zijn ze verplicht om de premiereserve terug te betalen (op internet lees ik verschillende verhalen hierover).
Janine75
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 29 apr, 2015 4:02 pm

Re: ORV Rokerstarief Discussie

Bericht door Janine75 »

Als je ook zelf niet aan de bel trekt dan laten ze je gewoon lekker betalen, maar laat het is andersom zijn dan weten ze je altijd heel snel te vinden.
peter070
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 06 mar, 2015 8:43 am

Re: ORV Rokerstarief Discussie

Bericht door peter070 »

Het is alweer even geleden, echter leek het me toch om te vermelden.

Wat ging het overstappen makkelijk zeg!! Ook de goedkeuring bij de nieuwe verzekeraar ging erg vlot!
LJSM1
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 feb, 2016 8:21 pm

Re: ORV Rokerstarief Discussie

Bericht door LJSM1 »

Interessant, en wat een mooi advies hier zeg met een mooi resultaat.

Een ervaring die ik zelf heb gehad is dat ik het rokerstarief betaalde terwijl wij nooit hadden ingevuld dat we gerookt hebben. Het duurde even maar toen werden de aanvraagformulieren opgestuurd (kopieen) en wat bleek uiteindelijk, een medewerker van reaal had zelf ingevuld dat ik rookte en het betreffende formulier was ook ondertekend door deze medewerker. Ik heb toen wel restitutie gehad, iets van eur 700 ofzo wat in de spaarhypotheek is gegaan waar het ook in hoorde. Ik ben er toen achter gekomen door in excel na te gaan rekenen of de opbouw van het spaarsaldo wel klopte. Je gaat bijna denken dat dit met opzet is gebeurd, er zullen niet veel mensen zijn die de opbouw narekenen maar bij deze het advies om dat toch eens te doen.
Plaats reactie