lijfrente per ongeluk uitgekeerd

Vragen over pensioen, lijfrenten, AOW en andere manieren om te sparen voor later.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Viggo
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 17 okt, 2008 12:17 am

lijfrente per ongeluk uitgekeerd

Bericht door Viggo »

Hallo, weet iemand wellicht antwoord op onderstaande vraag.

Ik had de rabobank opdracht gegeven om mijn lijfrente polis bij asr af te kopen en het bedrag te storten in een nieuw te openen rekening Rabobank Toekomst sparen tegen vaste rente. Dus verzoek om afkoop ASR door mij getekend en papieren aan rabobank gegeven. De bank zou het verder administratief afhandelen. Echter heeft de bank lijfrente afgekocht en laten storten op mijn prive rekening ipv te laten storten naar Rabo Bank Toekomst sparen. Het geld is inmiddels onderweg en konden zij niet meer tegenhouden. Foutje bedaankt :( . Nu gaf de bank aan dat ik het bedrag direct moet terugstorten naar dezelfde rekening ASR en dat ze daarna alles herstellen.

Echter ik vroeg mij af in hoeverre dit juridisch en fiscaal ook kan, als het geld feitelijk toch is uitgekeerd op mijn priverekening (met aftrek van belastingen, revisierente) en welliswaar daarna weer wordt teruggestort. Zou dit problemen kunnen opleveren?

dank, grt
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: lijfrente per ongeluk uitgekeerd

Bericht door Jean henri »

Tjaaaaa dit komt eigenlijk nooit voor.

Met logisch denken kan ik slechts bevestigen dat het beste lijkt het geld naar hetzelfde rekeningnummer terug te storten.

Strikt gezien zou je echter in ├®├®n keer belasting moeten betalen en daarnaast ook nog eens een negatieve revisierente (snel betaal je dan 70% tot 75% van de som aan belasting). Ik kan me niet voorstellen dat het in jou situatie zou gebeuren, maar als een belastinginspecteur dit als afkoop wil zien dan heb je een lastige discussie.

Ik adviseer je dan ook het volgende (voor de zekerheid) te doen:
- ASR een verklaring te laten maken dat zij, zonder jou opdracht, het geld hebben overgeboekt en daarna hebben teruggehaald.
- ASR aansprakelijk te stellen voor alle bijkomende juridische en fiscale kosten mocht dit verhaal verkeerd aflopen.

Als je een rechtbijstandsverzekering hebt vraag dan hun hulp in bij het opstellen van de aansprakelijkheidsstelling. Loopt deze verzekering bij ASR vraag dan of de verzekering toelaat een externe advocaat / jurist te raadplegen.
Viggo
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 17 okt, 2008 12:17 am

Re: lijfrente per ongeluk uitgekeerd

Bericht door Viggo »

@ Jean Henri

dank voor advies.

grt Viggo
JanvL
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 23 apr, 2008 2:00 pm

Re: lijfrente per ongeluk uitgekeerd

Bericht door JanvL »

Dit zou wel eens minder eenvoudig kunnen zijn dan wellicht gedacht wordt! Fiscaal bezien is de polis afgekocht en is de afkoopwaarde naar verzekeringnemer overgemaakt. Kortom, aan alle eisen is voldaan derhalve belast met alle fiscale gevolgen. Als TS dit zelf zou willen regelen met de fiscus acht ik hem kansloos.

De terugstorting naar ASR is fiscaal neutraal. Is ook een onverschuldigde betaling en dus niet relevant.

De doorstorting van ASR naar RABO is een lijfrentestorting! Als er ruimte is leidt dat tot aftrek tot die ruimte. Als er geen ruimte is, is er geen aftrek maar gelden wel alle fiscale lijfrentebepaling t.z.t. Wordt je ook niet echt vrolijk van.

Kortom, eerst bepalen wie de fout is ingegaan. De RABO omdie die een afkoopverzoek heeft gedaan ipv overboeking of ASR die een overboekingsverzoek heeft gehad maar tot afkoop is overgegaan. Vervolgens de schuldige het fiscaal laten oplossen. Zowel de RABO als ASR hebben fiscalisten in dienst die veel beter met een inspecteur kunnen overleggen en wellicht wel tot overeenstemming komen met de inspecteur. Als dat allemaal niet lukt, dan de schuldige aansprakelijk stellen. Ook dat niet zelf doen. Vereist veel kennis dus een deskundige inschakelen.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: lijfrente per ongeluk uitgekeerd

Bericht door Rense »

Zoals ik het lees heeft niet ASR maar RABO een fout gemaakt en het verkeerde rekeningnummer op het afkoopverzoek vermeld.

Ik verwacht niet dat dit nog goed komt. Als ASR al heeft overgemaakt hebben ze dat gedaan onder aftrek van 52% IB en 20% revisierente.
Bij de uitbetaling aan ASR is waarschijnlijk ook gelijk de uitbetaling richting fiscus gedaan en die draai je denk ik niet meer terug.

Als de RABO inderdaad fout is dan deze aansprakelijk stellen voor de opgelopen schade lijkt mij.

Succes.....
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: lijfrente per ongeluk uitgekeerd

Bericht door M_1 »

Ehm, ik denk dat de definitieve uitkomst inmiddels al wel bekend is, aangezien het om een topic van 2 jaar oud gaat...
Plaats reactie