spaardepot

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Markwin

spaardepot

Bericht door Markwin »

Beste mensen,

ik hoop dat iemand mijn kan helpen met de volgende vraag. In 1996 heb ik een hypotheek afgesloten, met daarnaast een spaardepot. Hierin heb ik het geld gestort dat ik had overgehouden aan de verkoop van mijn vorige woning, een aanzienlijk bedrag. Over dit depot werd een rente vergoed die gekoppeld was aan mijn hypotheekrente (7,4%). Daarnaast werden hierin premies gestort. Dit depot is dus aanzienlijk gegroeid.
Door een scheiding heb ik de woning verkocht en is ook de waarde van het depot uitgekeerd. Ik heb destijds (februari dit jaar) contact opgenomen met de bank (SNS), omdat ik bang was dat ik fiscaal belast zou worden over het opgebouwde rendement , omdat ik geen looptijd van 15/20 jaar heb gehad. Men heeft dit nagezocht en meldde mij de volgende dag dat dit fiscaal geen probleem zou zijn: men zou de opgebouwde waarde van het depot 'salderen' met de nog uitstaande hypotheekschuld en er zou geen fiscale heffing komen.

Ik krijg nu een brief van de bank met daarin doodleuk de mededeling dat ik meer rente heb ontvangen dan ik aan premies heb betaald en dat ze dat bij de Belastingdienst moeten melden. Het gaat om een bedrag van ruim euro 20.000 dus ik maak me nu grote zorgen. Klopt het wat zij nu zeggen? Wat betekent het als nu het bedrag van euro 20 K bij de fiscus wordt opgegeven? Wordt dat bedrag dan bij mijn belastbaar inkomen opgeteld en moet ik daar dan belasting over betalen?

Heeft er iemand ervaring met een bank die advies geeft dat achteraf niet blijkt te kloppen? Nemen ze gesprekken op? Kan ik dat opvragen?

alvast bedankt,

een beozrgde Mark
Jari

Bericht door Jari »

Mark,

Je zorgen zijn terecht. Fiscaal gezien heb je niet voldaan aan de voorwaarden van de vrijstelling van je polis (15/20 jr premiebetaling).
Als bij het tot uitkering komen niet voldaan is aan de voorwaarden voor een vrijstelling, is het rentebestanddeel (uitkering minus betaalde premies) belast in box 1. De verzekeraar doet opgaaf aan de Belastingdienst. Je dient in je IB aangifte te melden dat je een uitkering hebt ontvangen van een kapitaalverzekering.

Het argument van SNS over de 'saldering' van de opgebouwde waarde met de uitstaande hypotheekschuld slaat nergens op als het gaat om de situatie van de vrijstelling van je verzekering. Deze ''advisering" klopt dus niet. Overigens maakt het ook niet uit of je de uitkering gebruikt voor de aflossing hypotheek of dat je het op je rekening had laten storten, het feit dat je hebt afgekocht is leidend dat het fiscaal wordt belast in box 1.

Aan de andere kant, uit jouw verhaal haal ik dat na verkoop van de woning de verzekering tot uitkering is gekomen, en dat je pas daarna bent gaan informeren naar de mogelijke fiscale consequenties. De tijdslijnen hier zijn natuurlijk van wezenlijk belang of je een kans maakt richting SNS. Dus wanneer is wat gebeurd ????

Het gebeurt wel dat telefoongesprekken worden opgenomen (vooral bij effecten(order)afdelingen), maar niet overal. De kans dat je dergelijke opgenomen gesprekken te horen krijgt is m.i. nihil.

Graag je antwoord op de tijdslijnen, wanneer is eea uitgekeerd en wanneer heb je geinformeerd?

s6
Markwin

spaardepot

Bericht door Markwin »

Jari, bedankt voor je antwoord. Ik was er al bang voor, vandaar dat ik contact had opgenomen met SNS. Mijn fout is geweest dat ik het ze niet op schrift had laten zetten, maar ik had wat andere zaken aan m'n hoofd ....

Ik heb ├®├®rst ge├»nformeerd bij de SNS voordat het depot uitgekeerd is. Tijdslijn: begin februari ge├»nformeerd, op 1 maart is de hypotheek afgelost en is het depot uitgekeerd.

Betekent e.e.a. nu dat die euro 20 K opgeteld wordt bij mij belastbaar inkomen? Betaal ik daar dan bijv. 52% IB over?

bedankt,

Mark
Jari

Bericht door Jari »

Mark,

De uitkering (20k) komt idd bij het belastbaar inkomen in box 1, waardoor een tarief van 52% goed mogelijk is.

tip: mocht je belastbaar inkomen dit jaar door die belaste uitkering zoveel stijgen, probeer dan volgend jaar de 'inkomensmiddeling'.
zie onderstaande link voor berekening/uitleg.

http://www.belastingwijzer.nl/rekenmodu ... komen.html

Uitgaande dat jouw kant van het verhaal klopt denk ik dat je deze kwestie hoog bij de SNS moet gaan spelen. Het financiele nadeel dat je hebt opgelopen is fors en gebaseerd op een verkeerd advies van een medewerker van SNS (nogal tenenkrommend ook moet ik zeggen).

Zeker in deze tijd van de Wet Financiele Dienstverlening zijn banken alerter geworden op dit soort perikelen. Ik zou beginnen met een aangetekende brief naar het kantoor/afdeling met wie je toen het contact over die polis hebt gehad. Je kunt dan gelijk aangeven dat je officiele wegen gaat bewandelen (of sterker nog:media) indien geen passende oplossing wordt gevonden.

Ik weet uit bronnen dat banken tegenwoordig makkelijk claims toewijzen, o.a. door die WFD. Niemand wil negatieve reclame. Nou vind ik dat op zich niet voldoende om dan maar een bank/maatschappij aan te pakken, maar als je daadwerkelijk financieel benadeeld bent door een verkeerd advies, dan moet dit ook gecompenseerd/gecorrigeerd worden.

Als laatste nog even; ik weet niet in hoeverre je met de scheiding eea al financieel hebt afgerond en wat is afgesproken over die polis, maar als de polis van jullie beiden is geweest en je krijgt die claim van 52%, dan zou de helft van de belasting natuurlijk voor je partner zijn.


s6.
Markwin

spaardepot

Bericht door Markwin »

Hoi Jari,

bedankt voor je ondersteuning. Ik zal eerst contact opnemen met m'n Rechtsbijstandsverzekering. Misschien maakt het wat meer indruk als zij een brief sturen.

nogmaals bedankt,

groet, Mark
Plaats reactie