restschuld en nwe hypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Nino
Berichten: 1
Lid geworden op: do 11 okt, 2012 5:15 pm

restschuld en nwe hypotheek

Bericht door Nino »

Met veel plezier struin ik al een tijdje rond op dit forum wat me al veel heeft doen leren over hypotheken e.d. Heb me nu maar eens aangemeld omdat ik toch nog wat concrete vragen heb. Hopelijk weet iemand wat antwoorden :)

Situatie:
- heb zelf een huis in de regio Eindhoven met daarop een hypotheek van 235k (190k spaarzeker en 45k aflossingsvrij bij Rabo)
- vriendinlief woont in huurwoning regio Breda
- inkomen van ondergetekende 65k, van vriendinlief 45k
- plan is om mijn huis te verkopen en huis in de regio Breda te kopen van ca. 350-400k
- verwachte restschuld na verkoop woning in regio Eindhoven: 30k

Wat te doen met de restschuld van 30k:
Aantal opties in mijn ogen:
1. cash afbetalen: is financieel mogelijk, maar spaarsaldo van beide rekeningen keldert daarmee wel heel rap dus eigenlijk niet gewenst
2. 30k omzetten in afzonderlijk krediet: aan welk percentage rente moet ik denken?
3. meefinancieren in volgende hypotheek: het is de vraag hoe kansrijk dat is. Niet alle hypotheekverstrekkers zijn daar even happig op heb ik begrepen :) Wat ik zo lees zal het bij de Rabo waarschijnlijk een no-go worden.
4. kan ik nog iets met het opgebouwde "kapitaal" van mijn spaarzekerhypotheek (ca 25k)?
5. heb ik nog mogelijkheden over het hoofd gezien (bank beroven is geen optie ;))

Algemene vragen:
1. wordt de af te sluiten hypotheek gezien als een nieuwe hypotheek en gelden dan ook de nieuwe strengere voorwaarden zoals uitlsuitend aftrekbaarheid bij volledige aflossing?
2. ik heb bij de Rabo een verhuisclausule mbt rente-percentage (4,4% voor 25 jr vast). Is het juist dat deze vervalt zodra ik naar een andere hyp.verstrekker ga?

Alvast dank voor jullie hulp!