nieuwe woning gekocht, oude nog niet verkocht, diverse vrage

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

muts99
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 8:39 pm

nieuwe woning gekocht, oude nog niet verkocht, diverse vrage

Bericht door muts99 »

Beste allemaal,

wat een fijn forum is dit! Veel informatie en veel zaken waar je wat aan hebt als je bezig bent met een nieuwe hypotheek.

Hopelijk kan er iemand ook wat advies aan ons geven, onze situatie is alsvolgt.

Wij hebben een leuke woning, hypotheek 300.000 euro (aflossingsvrij, gekoppeled aan een beleggingspot die nu zo'n 16000 euro waard is)
Inmiddels hebben we een ander huis gekocht voor 382.500 euro, kk moeten er nog bij. Maximale hypotheek is geen probleem, verbouwen hoeft niet.

Nu komt het... ik heb wat rondgebeld voor een nieuwe hypotheek en het verbaast me dat er zoveel verschillen zit in hoe banken met de nieuwe gedragdscode omgaat. Restschuld meefinancieren of niet, risico op twee hypotheken etc etc. Ik snap echt dat het allemaal bedoeld is om ellende zoals in het verleden te voorkomen, maar het is tegelijkertijd ook wel weer een enorme wirwar!

Al met al weten we nu niet welke bank we het beste kunnen nemen, omdat dit afhangt van het feit of wij ons huis tijdig kunnen verkopen of niet. Bv ING geeft geen hypotheekofferte als je oude huis nog te koop staat, ├│f je moet op je spaarrekening een bedrag hebben staan van 24 maanden x maandelijkse hypotheeklast van 1 hypotheek. In ons geval zo'n 20.000 euro.
Rabobank financiert geen eventuele restschuld mee. En zo hebben ze allemaal wel iets.

Ons huis staat te koop voor 298000 euro, dus verlies is er altijd. De vraag is alleen hoeveel dit gaat worden. Ik begreep dat banken als Florius en Obvion wel bereid zijn restschuld mee te financieren en ook redelijk naar eventuele overbrugging van twee woningen kijken.

Het verlies van dit huis kunnen wij voor een groot deel opvangen (groot deel... hopelijk helemaal natuurlijk) uit de beleggingspot die aan onze hypotheek zit. Maar hoe gaat dat? Die is immers verpand en dat bedrag kijrg je dus pas als je oude hypotheek is afglost. Concrete vragen zijn:
-hoe gaan banken daar mee om? (dus met een verpand potje wat je dus weer nodig hebt om de volledige hypotheek af te lossen)
- hoe is jullie ervaring met een nieuw huis, oud huis nog niet verkocht en evt een restschuld? Welke bank is coulant?
- zijn er nog andere zaken waar we op moeten letten?


alvast bedankt voor jullie reacties!

grts
Saskia
pleunini
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 04 nov, 2011 10:44 am

Re: nieuwe woning gekocht, oude nog niet verkocht, diverse v

Bericht door pleunini »

Beste saskia,

Wat jammer dat hier niet op gereageerd is, want ik heb bijna dezelfde vraag. Wij gaan zo een koopcontract tekenen voor een huis van 246000 von, en dan gaan we ons eigen huis te koop zetten. Ik hoop geen verlies te maken en ook dat ik mijn huis snel kwijt ben. Maar van de ING moet ik idd 15000 euro op mijn rekening hebben om de dubbele lasten te vangen. Is dat standaard?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: nieuwe woning gekocht, oude nog niet verkocht, diverse v

Bericht door rambagts »

Maar van de ING moet ik idd 15000 euro op mijn rekening hebben om de dubbele lasten te vangen. Is dat standaard?
Ga er maar vanuit dat het bedrag van 15.000 is berekend op basis van de kosten voor de nog niet verkochte woning en dat het dus geen "standaard" bedrag is. Wat zei jullie hypotheekadviseur toen jullie de hypotheek kwamen aanvragen over het feit dat oude woning nog niet verkocht was en jullie dus X maanden of jaren met dubbele kosten komen te zitten?
Plaats reactie