Fout hypotheek verstrekker

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Henny
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 07 sep, 2011 1:29 pm

Fout hypotheek verstrekker

Bericht door Henny »

Hallo,

Ik ben op zoek naar iemand die mij kan vertellen of mijn hypotheek verstrekker nu wel of geen fout heeft gemaakt.

Op 18 mei had ik mijn oriënterend gesprek met mijn huidige hypotheek adviseur. Ik was me in deze perioden aan het oriënteren om een goed advies te krijgen voor een nieuwbouw woning.

Ik ben na een voorstel van hem (waar bij hij in de eerste instantie de actuele bouwrente van dat moment was vergeten van Ôé¼ 700) toch met hem in zee gegaan.

Na meerder malen contact te hebben gehad, heb ik op 3 augustus de hypotheek offerte getekend hier in staat een duidelijk zinnetje actuele bouwrente tot tekenen akte.

Voor het tekenen heb ik het nog nadrukkelijk met hem over de actuele bouwrente gesproken en hij zou dit nog opvragen.

Ik was er dan ook van uitgegaan dat hij de actuele bouwrente tot tekening koopakte had mee berekend in het hypotheek voortellen.

Inmiddels was de bouwrente 2500 en niet meer de 700 van ons eerde gesprek op 18 mei ruim 11 weken eerder.

Nu werd ik een dag voor teken koopakte gebeld of ik nog een bedrag van 1800 even wilde over maken omdat dit niet gedekt werd in de hypotheek en de akte anders niet kon passeren.

Nu zijn mijn vraag:

Is het gebruikelijk dat de bouwrente word mee gefinancierd in de hypotheek?
Mijn Hypotheek adviseur beweert geen actuele bouwrente berekening te kunnen overleggen ivm de bouwvak . Klopt het dat je niet de stand van zaken kan opvragen tijden de bouwvak?
Hoe groot is de kans dat hij het gewoon vergeten is?

Dat ik het hoe dan ook moets betalen is me duidelijk het maak alleen voor mij uit of dit over 30 jaar in een hypotheek verspreid word ( waar van ik dacht dat het al in zat) of dat ik dit per direct binnen een dag op tafel moet leggen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gr, Henny
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Fout hypotheek verstrekker

Bericht door Jean henri »

In het kort gezegd lijkt er in deze casus sprake van een slordigheid van de adviseur in kwestie.

Bouwvak is geen argument want daar haal je renteverlies niet vandaan .

In de koop/aanneemovereenkomst staat doorgaands vermeld :
1) de datum per wanneer er sprake is van een verschuldigde rente
2) de prijs van de grond en eventueele vervallen termijnen
3) de verschuldigde rente (al staat pas een regel verder dat die verschuldigde rente moet worden verhoogd met omzet belasting)

Een adviseur kan dus al een vrij goede indicatie geven van het renteverlies per week / maand later passeren.

Mocht je samen met je adviseur geen goede oplossing kunnen vinden (het is nu ook weer niet zo dat hij dit moet compenseren) dan kan je je klacht bij het klachteninstituut Kifid neerleggen (http://www.kifid.nl)

succes
Laatst gewijzigd door Jean henri op do 08 sep, 2011 2:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Fout hypotheek verstrekker

Bericht door Houston »

Ik ben het met Jean Henri eens in deze.

Een beetje adviseur kan dat eenvoudig berekenen (rente % staat in de koop-aanneemovereenkomst) en de termijn weet je tot de passeerdatum.

Een nuance is misschien wel dat als je later passeert zoals nu, je dus meer bouwrente aan de aannemer betaalt), maar ook dat (als de bouw al begonnen is althans) je ook minder aan de bank hoeft te betalen aan renteverlies (je neemt je hypotheek nl ook later op). Moet de bouw nog starten dan heb je dus "gewoon" extra kosten die je eigenlijk al vooraf ook met de verkoper zou moeten uitonderhandelen (daar had je adviseur misschien ook op kunnen wijzen)
Plaats reactie