Huis verkopen, restschuld

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

rkoning63
Berichten: 1
Lid geworden op: di 16 mei, 2006 2:23 pm
Locatie: Amsterdam

Huis verkopen, restschuld

Bericht door rkoning63 »

Hallo,
Ik heb kortgeleden een huis gekocht maar ben bang dat ik iets te snel ben geweest. Het is eigenlijk te klein en ik vind het huis achteraf niet echt 'mijn huis'....
Wat nu....?
Lichtelijk in paniek op zoek op Internet naar oplossingen....
Dit forum geeft me al een beetje het gevoel dat er veel vragende mensen rondlopen :-)

Het plan wat ik nu een beetje in mijn hoofd heb is als volgt :
Ik wil het huis gaan verkopen zodra ik het mooi heb opgeknapt.
Zodra het is verkocht kan ik voor langere tijd bij iemand inwonen (spullen opslaan in container) en rustig op zoek gaan naar een nieuw huis (dit i.v.m. het probleem dat je huis nog niet verkocht is terwijl je al in een nieuwe aankoop stapt)

> als ik dus besluit om mijn huidige huis weer te verkopen en het lukt mij niet om het te verkopen boven het bedrag wat ik als hypotheek geleend heb, blijft er dus een restschuld over....
Betaal je daar dan boete over ?
Ik neem aan dat je dan met de bank een nieuw maandaflossingsbedrag afspreekt ?

Stel dat ik w├®l snel (na de verkoop) een ander koophuis vindt, kun je dan gewoon bovenop die restschuld een nieuw hypotheekbedrag lenen zodat het ├®├®n groot nieuw bedrag is wat je aflost ?

Misschien zijn het domme vragen maar ik weet er gewoon te weinig van af.... :-(
Heb gewoon zo'n gevoel van "ik zit hier vast en kom er nooit meer weg".....

Bedankt voor alle mensen die met wat antwoorden / geruststellingen komen !

Groeten
Robbie
Jari

Bericht door Jari »

Je zit met een vraag waar tegenwoordig veel mensen mee zitten, dat ze het huis moeten verkopen maar dat de (top)hypotheek hoger is dan de verkoopwaarde van de woning. Vaak door de situatie van scheiding, in jouw geval dat het huis niet voldoet aan de verwachtingen.

De vraag is natuurlijk wat de restschuld is als je het huis hebt verkocht. Als dat minimaal is, dan kun je het misschien uit eigen middelen betalen.
Als de restschuld groter is, en dat is toch vaak zo met woningen omdat het ook om grote bedragen gaat, dan blijft het je hoe dan ook achtervolgen. Omdat je een schuld meeneemt kan het lastiger worden om een nieuwe hypotheek af te sluiten.

Een bank is niet gelukkig met zo'n situatie, want er blijft een schuld openstaan zonder dat er zekerheid (een huis dus) tegenover staat. Of je iets kunt regelen hangt dan ook van meerdere factoren af, maar ik denk dat het niet je uitgangssituatie moet zijn om het huis te verkopen met een restschuld. Een maandbedrag blijven betalen over en voor iets wat je niet meer hebt lijkt me ook erg zuur trouwens!

Komt misschien bot over, maar het beste is om alleen te verkopen als je geen hypotheekschuld overhoudt na verkoop, en anders blijven zitten in het huis.
Plaats reactie