Spaarhypotheek verzekering niet afkopen maar aanhouden

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Gast

Spaarhypotheek verzekering niet afkopen maar aanhouden

Bericht door Gast »

Ik heb momenteel een spaarhypotheek en ban van plan een nieuw huis te kopen. Als ik de verzekering vande spaar hypotheek afkoop is dit relatief ongunstig.

Ik vraag mij af of ik deze gewoon door kan laten lopen ( het eindkapitaal is toch gegarandeerd ? ) Dan een nieuwe hypotheek te nemen met een stuk aflossingsvrij en de verzekering van de huidige hypotheek te gebruiken om aan het eind van de looptijd het aflossingsvrije deel van mijn nieuwe hypotheek af te lossen.

Enig idee of dit mogelijk is en of dit inderdaad voordeliger is dan afkopen en een nieuwe afsluiten ?
Jari

Bericht door Jari »

Ja, je kunt je spaarpolis gewoon meenemen, dan moet je echter wel bij je huidige geldverstrekker blijven. Je kunt je eigen spaarpolis van bijvoorbeeld Abn Amro niet meenemen naar Rabo. (Dit kan met een beleggingsverzekering wel).

Als je een nieuwe hypotheek nodig hebt ivm je nieuwe woning maakt de rente van de spaarhypotheek niet uit. Een hogere hypothekrente zorgt voor een lagere spaarpremie en andersom. Voor de rente van het andere (aflossingsvrije) leningdeel moet je wellicht wel even goed onderhandelen, afhankelijk of je verstrekker met de rente goed in de markt zit. Onderhandel dan gelijk over de afsluitprovisie (als trouwe klant!!!)

Jari
Gast

Bericht door Gast »

Hallo Jari,

Dank voor het antwoord. Het meenemen van de verzekering bij dezelfde geldverstrekker wist ik. Maar ik bedoelde eigenlijk wat anders :

Ik beindig mij hypotheek ( de lening ), maar ik laat de daaraan gekoppelde verzekering bestaan. En krijg dan aan het eind van de looptijd een bedrag uitgekeerd wat ik gebruik om mijn nieuwe hypotheek die mogelijk bij een andere geldverstrekker loopt af te lossen.

Ik ben toch niet verplicht mijn verzekering af te kopen als ik mijn hypotheek beeindig ?
Gast

Bericht door Gast »

Ja, dat ben je eigenlijk wel. Je kunt je polis laten doorlopen zonder een hypotheek eraan gekoppeld te hebben, maar dan krijg je een marktrentevergoeding, en niet de rentevergoeding die hetzelfde is als van je hypotheek (dus ook niet de rente die je nu hebt).

Ik weet niet welke rentevergoeding je nu krijgt op je polis, maar het verschil met de marktrente die zal krijgen zal dat dan erg groot zijn en moet je dus een veel hogere spaarpremie gaan betalen dan je nu doet. Effect van je doelstelling dus verdwenen lijkt mij.

Idee op zich goed, maar werkt in de praktijk niet. Maatschappij geeft je alleen die rente gelijk aan de hypotheekrente omdat je de hypotheek daar ook hebt. Zonder hypotheek dus gewoon een (hele lage) marktrente.
Plaats reactie