Wat te doen?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Nime
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 07 feb, 2010 6:41 pm

Wat te doen?

Bericht door Nime »

Beste mensen,

Het volgende;
Ik heb 1,5 jaar geleden een appartement gekocht voor 177.500 Eur en mijn totale hypotheek som bedraagt 191.000. Sinds een half jaar woon ik met mijn vriendin samen in haar appartement en staat mijn appartement leeg en het ziet er naar uit dat deze ook leeg blijft staan. Gelukkig kunnen wij allebei de appartementen betalen maar het zou natuurlijk ideaal zijn als ik op zijn minst mijn appartement kon schrappen van het kostenplaatje. Ik heb er over nagedacht wat ik kan doen om dit probleem op te lossen, alleen zou ik graag wat meer advies willen krijgen en kijken wat er eventueel meer aan mogelijkheden zouden kunnen zijn.

1) Mijn appartement (tijdelijk) verhuren om vervolgens, als de markt weer wat aantrekt, het voor een goede prijs kunnen verkopen; Ik heb hier uiteenlopende verhalen over gehoord dat de hypotheekverstrekkers absoluut niet akkoord gaat, ook niet met tijdelijk verhuur. De bedoeling van mij was om daar tijdelijk expats in te zetten die hier tijdelijk verblijven en die zo min mogelijk verplichtingen hebben. In mijn hypotheekakte staat ook dat ik officieel toestemming moet vragen. Aan de andere kant heb ik ook gehoord dat zolang het geld netjes elke maand aan de hypotheekverstrekker betaalt wordt dat zij ook voor de rest niet gaan uitzoeken of je je woning verhuurd of niet. Heeft iemand hier ervaringen mee?(Mijn hypotheekverstrekker is SKP) Of kan iemand mij vertellen hoe ik dit het handigst kan aanpakken?

2) Mijn woning z.s.m. verkopen en het eventuele verlies meenemen in de hypotheek van mijn vriendin. Zij zit niet aan haar top van haar hypotheek en het eventuele verlies wordt dan terugbetaalt over een periode van 29 jaar en waarschijnlijk komt dat deel van de schuld op mijn naam te staan. Ik ben benieuwd of dit uberhaupt kan of niet kan of hoe ik zoiets moet aanpakken.

Misschien zijn er nog andere mogelijkheden die ik over het hoofd zie die er voor kunnen zorgen dat ik mijn woonlasten omlaag kan brengen. Ik hoor het graag.

Alvast bedankt voor de adviezen