Lening hypotheek kindsdeel

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Elisabeth2009
Berichten: 2
Lid geworden op: do 12 nov, 2009 1:40 pm

Lening hypotheek kindsdeel

Bericht door Elisabeth2009 »

Ik ben bezig met het kopen van een woning, maar de voor het afsluiten van een hypotheek heb ik nog Ôé¼ 75.000,- nodig.

Mijn vader heeft een eigen huis waarvan mijn kindsdeel rond de Ôé¼ 200.000,- zal zijn op het moment dat hij komt te overlijden. Ik heb mijn vader gevraagd of hij mij een voorschot kan geven op mijn kindsdeel, zodat ik mijn woning kan kopen. Mijn vader heeft moeite om mij hiermee te helpen, omdat hij bang is een risico te lopen dat hij zijn huis uit moet op het moment dat ik de hypotheek niet meer zou kunnen betalen en dat het hem veel belasting gaat kosten.

Kan iemand mij vertellen of er een constructie is, waarbij het mijn vader geen geld kost en hij geen risico loopt. Volgens mijn adviseur zijn er verschillende mogelijkheden.

Groet,
Elisabeth
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Lening hypotheek kindsdeel

Bericht door Makukoe »

Welke mogelijkheden heeft jouw adviseur genoemd?
Elisabeth2009
Berichten: 2
Lid geworden op: do 12 nov, 2009 1:40 pm

Re: Lening hypotheek kindsdeel

Bericht door Elisabeth2009 »

Hij heeft het gehad over de mogelijkheid van schenken, maar het kapitaal zit in het huis, dus ik heb geen idee hoe dat precies mogelijk is. Tevens zou het middels een extra hypotheek op zijn huis kunnen.

Maar wat is de beste constructie..... met geringe of geen risico voor mijn vader?
iamcj
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 26 aug, 2009 2:22 pm

Re: Lening hypotheek kindsdeel

Bericht door iamcj »

Hoe weet je nu al dat je kindsdeel 200.000 euro zal zijn? Misschien heeft je vader dat geld wel nodig op een bepaald moment, of wordt zijn woning minder waard om wat voor reden dan ook, of is er een reden om zelf te verhuizen.

Ik zou dit alleen doen als je vader het geld echt kan missen en zo te horen is dat niet zo.

Misschien moet je accepteren dat je zo'n huis gewoon niet kan betalen en niet alvast een mogelijk toekomstige erfenis "lenen".

Is geen verwijt, maar iets om over na te denken.
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Lening hypotheek kindsdeel

Bericht door Makukoe »

Elisabeth2009 schreef:Hij heeft het gehad over de mogelijkheid van schenken, maar het kapitaal zit in het huis, dus ik heb geen idee hoe dat precies mogelijk is. Tevens zou het middels een extra hypotheek op zijn huis kunnen.

Maar wat is de beste constructie..... met geringe of geen risico voor mijn vader?
Het meest voor de hand liggend is dat hij geld leent van de bank (extra hypotheek op zijn huis) en dat vervolgens aan jouw uitleent. De rente jij dan aan hem betaalt is aftrekbaar. De rente die hij aan de bank betaalt is niet aftrekbaar, maar de rente die hij van jou ontvangt is niet belast, dus per saldo geen verlies voor je vader.

Je vader loopt het risico dat jij financiele tegenvallers hebt en de rente aan hem (tijdelijk) niet meer kan betalen. Dat is dan vervelend (want hij moet natuurlijk wel maandelijks rente aan de bank betalen) en niet fijn voor de familieverhoudingen.
Verder kan deze constructie scheve gezichten geven bij broers/zussen, als die er tenminste zijn.


p.s.:
Als je deze constructie toepast, let dan wel op dat je leningsovereenkomst tussen jou en en vader goed wordt opgesteld, het moet een normale, zakelijke leningsovereenkomst zijn, met een zakelijke rente en afspraken over opeisbaarheid en aflossing. Een zin als "deze lening kan worden beschouwd als een voorschot op het kindsdeel en hoeft dus nooit te worden afgelost" betekent dat de belastingdienst het niet als een lening beschouwt maar als een schenking. Belast met schenkbelasting.
Plaats reactie