verkopen en kopen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

hazel
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 05 jun, 2009 4:28 pm

verkopen en kopen

Bericht door hazel »

Het huis van mijn vriend staat te koop voor 199.000. Hij heeft een beleggingshypotheek van 208.000 en in het potje zit 8000.
Hij heeft een bod gekregen van 180.000. We hebben ook al een ander mooi huis gezien dat wij eventueel willen kopen. Die kost 175.000. Stel dat hij het huis kan verkopen voor 185.000 en dat andere kan kopen voor 168.000 (+ 10% = 185.000) hoe zit dat dan met de oude hypotheek ????
Want in principe zit hij eerst met een schuld van 15.000 en daarna kopen we een huis van 185.000.
Ik heb zaterdag een afspraak met de bank maar wil graag vantevoren even weten hoe het zit.
Hij heeft nu een beleggingshypotheek bij Aegon en wil daar graag vanaf. Te onduidelijk, te duur.
We zitten te denken aan alleen rente zonder aflossing en de rente niet vast zetten. Is dit slim ?
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: verkopen en kopen

Bericht door Houston »

hazel schreef: We zitten te denken aan alleen rente zonder aflossing en de rente niet vast zetten. Is dit slim ?
vermoedelijk niet maar zonder nadere info is er weinig met zekerheid over te zeggen
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: verkopen en kopen

Bericht door Rense »

@Hazel

Om jou voorbeeld even aan te houden. Op de dag van verkoop van de oude woning moet je Ôé¼ 15.000,00 aan de notaris overmaken. Anders kan de woning niet verkocht worden. Je hebt dus inderdaad Ôé¼ 15.000,00 schuld. Het is dan maar de vraag of je weer Ôé¼ 185.000,00 kan lenen. Dit zou ik eerst uit laten zoeken voor je verdere stappen zet.

Succes....
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: verkopen en kopen

Bericht door fransjan »

en voor helemaal aflossingsvrij ,heb je nog een zakje met geld nodig ...
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: verkopen en kopen

Bericht door M_1 »

Bovendien lijkt mij helemaal aflossingsvrij zeker niet handig, omdat je dan over 5 of 10 jaar in nog grotere problemen kunt kopen als je dan zou willen verhuizen. Je wilt namelijk in feite een huis van 170.000 kopen met een totale lening van 2 ton. Als je daar niets op aflost, moet je huis wel bijna 20% in waarde stijgen om bij verkoop quite te spelen.
hazel
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 05 jun, 2009 4:28 pm

Re: verkopen en kopen

Bericht door hazel »

fransjan schreef:en voor helemaal aflossingsvrij ,heb je nog een zakje met geld nodig ...
Leg eens uit, want ik snap er werkelijk niets van.
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: verkopen en kopen

Bericht door Makukoe »

hazel schreef:
fransjan schreef:en voor helemaal aflossingsvrij ,heb je nog een zakje met geld nodig ...
Leg eens uit, want ik snap er werkelijk niets van.
Fransjan bedoelt dat banken voor maximaal een bepaald percentage van de executiewaarde van het huis een aflossingsvrije hypotheeklening verstrekken. Maar je moet de koopsom + kk op tafel leggen, dat is uiteraard meer dan dat percentage van de executiewaarde. Je "gehele hypotheek aflossingsvrij" zou dus alleen kunnen als je de rest met eigen geld betaalt.
hazel
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 05 jun, 2009 4:28 pm

Re: verkopen en kopen

Bericht door hazel »

Vanmorgen bij een hypotheekadviseur geweest. Hij had voor die 15.000 schuld een constructie bedacht. Leen even geld van familie en zet dat op je bankrekening dan kun je een WOZ lening krijgen (een soort 2e hypotheek). Zodra dit rond is kun je het geld teruggeven aan je familie. Dit kost 75 euro per maand aan aflossing.
Iemand hier weleens van gehoord of ervaring mee ?
Verder stond het huis te koop voor 189.000 en ws kunnen wij het kopen voor 168.000. De taxatiewaarde is rond de 170.000
en dan kunnen wij een hypotheek van 190.000 krijgen.
En met Nationale Hypotheek Garantie betalen wij dan minder rente of zo.
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: verkopen en kopen

Bericht door Makukoe »

hazel schreef:Dit kost 75 euro per maand aan aflossing.
Ik denk je 75 euro per maand aan rente (om precies te zijn niet aftrekbare rente) bedoelt?
Als je concrete hypotheekvoorstellen krijgt kun je ze hier op het forum laten "testen".

Vraagje tussendoor: heb je je adviseur vertelt van je recente schuldverleden (de restschuld van je overleden ex-vriend waarover je in juli vragen had) en/of weet je of je nog een BKR-notering hebt staan? Het kan namelijk zijn dat daar nog iets mee moet gebeuren.
hazel
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 05 jun, 2009 4:28 pm

Re: verkopen en kopen

Bericht door hazel »

Vrijdag bij de Rabobank geweest.
Hij kan ons 194.000 lenen en wij moeten dan voor het restant een doorlopend krediet opnemen.
Hypotheek 10 jaar vast voor 5% en doorlopend krediet 1% per maand.
Aflossing van 38.000 (verschil tussen hypotheek en executiewaarde).
Lijkt mij een heel mooi voorstel, maar wat vinden jullie ?
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: verkopen en kopen

Bericht door Houston »

lijkt mij zelfs te mooi om waar te zijn. Nhg tarief voor een hypotheek zonder nhg??
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: verkopen en kopen

Bericht door fransjan »

niet verkeerd ...als ik de rente bekijk ..
Raymond Lohuis
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 12 okt, 2009 2:06 pm
Locatie: Regio Haarlem

Re: verkopen en kopen

Bericht door Raymond Lohuis »

Rente voor 10jaar vast is netjes. Die 1% per maand is dat het bedrag dat je aan het krediet moet betalen? of is het 12x1%=12% per jaar? Dan is de rente van het krediet wel hoog!
hazel
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 05 jun, 2009 4:28 pm

Re: verkopen en kopen

Bericht door hazel »

Makukoe schreef:
hazel schreef:Vraagje tussendoor: heb je je adviseur vertelt van je recente schuldverleden (de restschuld van je overleden ex-vriend waarover je in juli vragen had) en/of weet je of je nog een BKR-notering hebt staan? Het kan namelijk zijn dat daar nog iets mee moet gebeuren.
Nee, heb ik niet verteld. Mijn vriend kan het huis alleen financieren, dus lijkt mij handiger als hij dat ook alleen gaat doen. Alles wat ik daarnaast verdien is extra dus mooi meegenomen.
Moet ik dan ook iets doen aan die BKR-notering ? Gaat die niet automatisch weg ?
hazel
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 05 jun, 2009 4:28 pm

Re: verkopen en kopen

Bericht door hazel »

Houston schreef:lijkt mij zelfs te mooi om waar te zijn. Nhg tarief voor een hypotheek zonder nhg??
Ja klopt, daar had die man het over. Toen snapte ik nog niet wat hij daarmee bedoelde.
Plaats reactie