Woonfonds of Fortis ASR Hyptheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

pmeems

Woonfonds of Fortis ASR Hyptheek

Bericht door pmeems »

Ik ben me aan het orienteren wat voor en welke hypotheek we zullen nemen voor ons nieuw huis.
Onze huidige hypotheek hebben we via Fortis ASR en ik heb onze tussenpersoon dan ook om een offerte gevraagd.
Ook ben ik naar de Hypotheekshop geweest en heb daar een offerte gekregen.
Uiteraard biedt onze Fortis tussenpersoon een Fortis hypotheek aan.
De Hypotheekshop biedt een Woonfonds hypotheek aan.

Beide hebben dezelfde onderdelen:
* 70% Beleggingshypotheek
* 30% Aflossingsvrij
* Overlijdensrisico voor ons beide voor 70% van de hypotheek
De bruto maandlasten van Woonfonds zijn iets meer dan 5 Euro lager dan die van Fortis.

De renteperiode voor de hypotheek met beleggingsverzekering is 10 jaar en voor het aflossingsvrije gedeelte is dat 6 jaar.
De rente bij Fortis is net een beetje hoger wat het verschil in de maandlasten veroorzaakt.

Beide zeggen uiteraard dat hun hypotheekvoorstel de beste is. Daarom heb ik de volgende vraag:

Bij gelijke condities, voor zover ik dat als leek kan zien, welke hypotheek is dan de beste? Woonfonds of Fortis ASR?

Alvast bedankt.

Paul
Jari

Bericht door Jari »

Daar valt niet een eenduidig antwoord op te geven.

Je geeft aan dat er voor jullie beiden een risicodekking is van 70%.
Verdienen jullie ongeveer allebei hetzelfde dan en kunnen jullie met het inkomen dat je dan hebt de restantsom van de hypotheek gewoon betalen? Hebben jullie een nabestaandenpensioen?

Kies je zelf voor een beleggingshypotheek, of omdat het over het algemeen de meest voordelige constructie is ivm de (kosten voor) vermogensopbouw. Wat voor hypotheekvorm had je hiervoor? Was daar al een (kapitaal/risico)verzekering aanwezig en zo ja, wat gebeurt daarmee?

Kom erg vaak tegen dat adviezen zeer onvolledig zijn. Om een goed oordeel te geven zijn meer gegevens nodig.

Persoonlijk gaat voorkeur uit naar een bank boven een tussenpersoon.
Een bank heeft weliswaar alleen eigen producten, maar in de praktijk lijken veel constructies van alle aanbieders veel op elkaar en is daar het onderscheidende vermogen niet zoveel aanwezig. Intermediair is in de praktijk niet onafhankelijk zoals wordt beweerd, zie nog steeds veel en veel te veel provisiegerichte constructies.

Bovendien kun je bij je bank nog wel sleutelen aan je afsluitprovisie, bij een tp is dit erg moeilijk (leven van die inkomsten). Dus als je toch besluit om bij je eigen bank te blijven, dan zou ik zeker als trouwe klant die afsluitprovisie omlaag brengen.

bij vragen hoor ik het wel.
Jari
Jari

Bericht door Jari »

nog een aanvulling op het vorige antwoord. Gaat het om een echte 'losse' beleggingspot met aparte overlijdensrisicoverzekering of om een beleggingsverzekering??

Zou namelijk zelf voor het eerste kiezen, ten eerste vanwege de kostenstructuur, ten tweede als financieel plannings instrument mbt de overlijdensrisicoverzekering.

Daarnaast valt me op dat een deel van je hypotheek is geoffreerd tegen een 6 jaars rente. Doorgaans betekent offreren tegen een 6 jaars rente dat de hypotheek dan wel door kan gaan, maar tegen een andere rentevastperiode niet ivm de toetsrentes die door de instellingen worden gehanteerd.

Begin erg benieuwd te worden naar je reactie.
groet,
Jari
pmeems

Bericht door pmeems »

@Jari:
Je vraagt nu wel erg technische vragen. In snap best dat die belangrijk zijn, maar we zijn dat proces vorige week al door gelopen.
Beide adviseurs hebben op basis van onze wensen een redelijk vergelijkbaar voorstel gedaan.
De hypotheekvorm (spaar/beleggen/leven) is niet mijn vraag. Daar zijn we wel overuit en gaat meer om de maatschappij: Woonfonds of Fortis ASR.

Ik zie het zo.
Ik heb de keuze uit twee auto's. Ze zijn even oud, kunnen even snel, zijn even groot en kosten hetzelfde. De ene is een Fiat en de andere een Renault.
Welke auto (lees Woonfonds/Fortis) is de beste keus?

Misschien is dit wat te kort door de bocht maar dan hoor ik het wel ;)

Paul
Gast

Bericht door Gast »

Paul,

Vergelijking is idd kort door de bocht :wink: , wat advies/hypotheekvorm betreft moet je natuurlijk zelf weten..

Zou voor Fortis kiezen, als je tijdens de looptijd iets hebt met je hypotheek is het makkelijker om rechtstreeks naar Fortis te gaan dan naar Bouwfonds via een tp. Verder maakt het m.i. geen verschil voor wie je kiest qua betrouwbaarheid enzo.
Jari

Bericht door Jari »

Met toch nog de aantekening dat ik bij geen van beiden achter de productkeuze sta. Vind een kapitaalverzekering op basis van beleggen met overlijdensrisicoverzekering niet flexibel. Als je toch gaat beleggen, doe het dan met een apart beleggingsdepot en losse overlijdensrisicoverzekering. Zelfde effect, maar goedkoper en flexibeler.
(VW/Skoda??? :wink: )
Plaats reactie