Omzetten spaar- in aflossingsvrij

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Maarten

Omzetten spaar- in aflossingsvrij

Bericht door Maarten »

Ik heb een spaarhypotheek van eur 100000,- in 1998 afgesloten; rente vast 10 jr. Over 2 jr wil ik een aflossingsvrije hypotheek. Dan wil ik de gespaarde premie eur 25000,- instorten in mijn hypotheek. Dan wil ik verder daarna zo snel mogelijk mijn hypotheek jaarlijks verlagen. Loop ik hier tegen financiele nadelen aan (betalen boetes of belasting betalen over premie etc ?)
Jari

Bericht door Jari »

Ja Maarten, je loopt idd tegen fiscale gevolgen aan mbt je uitkering, want je voldoet niet aan de voorwaarden van 15/20 jaar premiebetaling. Het verschil tussen je opgebouwde kapitaal en de betaalde premies van je spaarpolis wordt belast in box 1.

Misschien dat je deze actie wilt doen ivm de mogelijke toekomstige aftrek van de hypotheekrente. Afhankelijk van het systeem dat ze dan hanteren kun je actie ondernemen, maar op basis van het huidige belastingstelsel zou ik de actie zoals jij die opzet niet doen.

Als het gaat om aflossing van je hypotheek heb je een prima instrument met de spaarpolis, zeker omdat het een polis is uit 1998 (zie eerdere topics).

Vanuit fiscaal/financieel oogpunt zou ik de constructie houden zoals je 'm nu hebt en zou ik, als je toch je hypotheek een keer wilt aflossen, deze spaarpolis zeker in stand houden.

Jari
Maarten

Omzetten spaar- in aflossingsvrij

Bericht door Maarten »

Bedankt voor je reaktie.

Wat zijn de consequenties als ik de 15 jaar vol maak ?
Jari

Bericht door Jari »

Bij 15 jaar premiebetaling geldt volgens de Wet Brede Herwaardering een vrijstelling van Ôé¼ 28.134 euro.
Plaats reactie