ons eerste huis

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

mevr hypo

ons eerste huis

Bericht door mevr hypo »

hallo allemaal.
Ik heb een aantal vragen waar ik flink de hik over krijg.
Het is zo dat we een huis gaan kopen (bod geaccepteerd) en de opleverdatum is pas 1 april 2007. We zijn bij 2 adviseurs geweest om te kijken hoe alles in werking zou gaan. Bij de ene voelde ik me totaal niet op mijn gemak, en bij de andere wel. Nu wordt er een beetje gepushed dor familieleden(niet van mijn kant) dat we het ook zonder adviseur kunnen doen, want dit kost je klauwen vol met geld en dat zit in je hypotheek. Nu is mijn vraag: is dat wel zo? Waar wordt die provisie voor de adviseur nu van betaald? Het is wel zo dat we een offerte bij hem aan hebben gevraagd en dat hij de taxatie zou regelen(dus gratis) en dat hij een stom foutje had gemaakt met het vast zetten van de rente (dat extra bedrag wat je dan moet betalen) Het was bij de ene advisuer 2,1% en hij dacht 1,25% maar wat blijkt het was dus wel 2,1% Hij wil dit verschil dus betalen.
Wat zouden we allemaal zelf moeten regelen als we zonder adviseur verder gaan?
En zijn er wel kansen dat banken dus rechtstreeks ook zulke aanbiedingen doen voor rentevastzetten en taxatie kosten vergoeden??
Ik hoop dat jullie me een hoop meer duidelijkheid kunnen geven want ik wordt er nu al gek van..
alvast heel erg bedankt voor het lezen en de reactie's!!!
Blanco

Bericht door Blanco »

Hallo mevrouw Hypo,

Zonder adviseur hoeft het niet pers├® goedkoper te zijn. E├®n voordeel heeft u echter al, want u heeft blijkbaar twee voorstellen gekregen. Als u die nou een vergelijkt en degene die het best bij u past onder de arm steekt en naar uw bank gaat dan kunt u daar vragen u een voorstel te maken, waarbij u uiteraard goedkopen uit wilt zijn. Ik denk dat u daar het best mee uit bent.

Een hypotheek is eigenlijk een heel simpel iets. Uiteraard verdienen adviseurs daar geld aan. U kunt daarop besparen door het rechtstreeks bij uw eigen bank te doen. Postbank is ook best goed. AMRO echter ook. Bij die banken rechtstreeks sluiten betekend altijd dat u ook een garantieprodukt krijgt. Bij adviseurs is het vaak een bijeengesprokkkeld geheel van Hypotheek met daarbij een Levensverzekering van een andere partij en daarnaast vaak ook nog eens een Hypotheeklastbeschermer, die klauwen met geld kost en in de meeste gevallen niets uitbetaald.
Russ

hypotheek

Bericht door Russ »

Ik denk dat je gewoon naar een reguliere hypotheek verstrekker moet gaan, en daarbij het niet bij 1 laten.
Ga eens buurten bij de Rabobank, Fortis, of gewoon de eigen bank. Dat laatste verdient de voorkeur omdat ze je financiele positie kennen (inkomen/schulden) en wees niet bang om te gaan onderhandelen hierin.
Er zijn banken die ook de provisie lager willen laten uitvallen, omdat ze uiteindelijk toch aan je verdienen. Nu alleen nog de beste bank/rente uit zien te vogelen.
Een intermediar kan, maar ik zou het niet doen, gewoon rechtstreeks naar een bank.
Plaats reactie