Verhuizen en zo laag mogelijke lasten

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

rbjcbs
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 3:27 pm

Verhuizen en zo laag mogelijke lasten

Bericht door rbjcbs »

Door omstandigheden moet ik verhuizen. Ik wil verhuizen naar een goedkoper huis en de lasten zo veel mogelijk minimaliseren. Ik wil hierbij gebruik maken van de overwaarde van mijn huidig huis. Ik heb een combinatiehypotheek bestaande uit een niet aflosbaar deel en een spaarpolis deel (lage lasten van Westland)
Om het enigszins duidelijk te maken hierbij een aantal fictieve getallen. Daarbij ook geen details m.b.t makelaarscourtage en diverse andere kosten.

Waarde huidige woning Ôé¼ 500.000 (dus te verwachten verkoopprijs)
Hypotheek Ôé¼ 200.000,- (afgesloten in mei 1994)
Daarvan een lage lasten polis van Ôé¼ 100.000,- (geplaatst in box 3) Daarin een kapitaal reeds opgebouwd van Ôé¼ 60.000,- waarvan Ôé¼ 10.000,- rente (dus Ôé¼ 50.000,- betaald door premie) Rentevaste periode van 20 jaar 7,5 %;; nog ca 8 jaar te gaan.
Nieuwe woning ca Ôé¼ 370.000,-.
Ik financier d.m.v. de overwaarde van Ôé¼ 300.000,- en moet dus nog ca Ôé¼ 70.000,- moeten betalen. Ik zou graag deze willen betalen uit de spaarpolis, want daar heb ik een kapitaal van Ôé¼ 60.000 in zitten, zodat ik dus nog maar Ôé¼ 10.000 hoef te lenen tegen de erg lage rente van nu.

Mijn vraag is nu in hoeverre ik dat kan en of ik niet alsnog belasting moet betalen over de Ôé¼ 10,000,- opgebouwde rente omdat ik niet aan de 15 of 20 jaar eis voldoe.

Is er eventueel nog een andere construktie die ik over het hoofd heb gezien en die mijn lasten ook kan minimaliseren??
Jari

Bericht door Jari »

Als je de polis gaat afkopen betaal je over het rentebestanddeel belasting in box 1, daar ontkom je niet aan.

als je door gedwongen omstandigheden je hypotheek zo laag mogelijk wilt houden, dan is jouw eigen suggestie wel de meest relevante. Andere mogelijkheden zijn er wel, maar meer om mogelijke (toekomstige) fiscale voordelen te behalen. Wil je recht toe recht aan de minste lasten, dan is je eigen oplossing op zich prima dus.
Plaats reactie