Boetevrij aflossen bij ING uit Allianz Verzekering

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Willemijn

Boetevrij aflossen bij ING uit Allianz Verzekering

Bericht door Willemijn »

Hallo! We hebben 2 polissen met verschillende looptijden lopen bij Allianz die afgesloten zijn voor september 1999. Deze willen we laten lopen omdat deze nu in box 3 onder vrijstelling vallen. We willen een hypothecaire lening afsluiten bij de ING. Normaliter mag je uitkeringen uit dergelijke verzekeringen boetevrij aflossen maar vallen deze polissen ook onder die voorwaarde of vallen alleen de RVS verzekeringen (onderdeel ING) onder die voorwaarde? Hoop dat iemand meer weet, groetjes! :D
Jari

Bericht door Jari »

Willemijn,

Ik neem aan dat je bedoelt dat je met je lopende Allianz polissen de hypotheek bij ING straks wil gaan aflossen. Het maakt niet uit of het Allianz, RVS of Nationale Nederlanden polissen gaat, iedere polis kun je koppelen aan de hypotheek en kun je een hypotheek boetevrij mee aflossen.

Let wel op het gevaar van het boetevrij aflossen, want dat heeft niet alleen met de polis zelf te maken, maar ook met de afloopdatum van de rentevastperiode.

voorbeeld

stel je polis expireert in 2015
In 2010 zet je je rente vast voor 10 jaar tegen 6%.
In 2015 ga je aflossen vanuit de uitkering van de polis, en de rente staat op dat moment op bv 4%. De einddatum van de rentevastperiode en de einddatum van je polis zijn hier niet op elkaar afgestemd, en je riskeert dan dus boeterente, omdat de rente op moment van aflossen lager is.

Kortom, kijk naar de expiratiedata van je polis en stem hier, indien mogelijk, al je rentevastperiode op af.

Om je wellicht nog wat tips te kunnen geven vraag ik je om de volgende gegevens te verstrekken.

1
zijn het polissen die voorheen ook aan een hypotheek waren gekoppeld?

2
wat zijn de ingangsdata van de polissen en wanneer is de looptijd verstreken?

3
wat zijn de verzekerde kapitalen van de polissen?

4
hoog hoog wordt je hypotheek?

5
had je hiervoor dus een hypotheek en zo ja, hoe hoog was dat bedrag?

Om je een gedegen antwoord te geven mbt je financiering, waar je dus mee bezig bent, is het handig om antwoord te krijgen op bovenstaande vragen.


Je hebt helemaal gelijk dat het gezien de vrijstelling in box 3 het handig is om je polissen door te laten lopen, maar misschien zijn er nog meer mogelijke handigheidjes mbt die polis waarmee je meer flexibiliteit kunt krijgen.

Nou, ik zie het wel tegemoet.
groet
Gast

Bericht door Gast »

Jari schreef: en je riskeert dan dus boeterente, omdat de rente op moment van aflossen lager is.
Dan is het dus eigenlijk niet boetevrij, begrijp ik. Ik begreep van de medewerker van de ING dat een aflossing uit een dergelijke verzekering altijd boetevrij is. Maar valt boeterente daar dan buiten en kan dat dus wel in rekening gebracht worden?
Kun je daar contractureel ook nog iets aan doen. Dat je schriftelijk met de bank overeenkomt dat de aflossing uit de verzekering niet met boeterente belast zal worden?
We willen de rente 20 jaar vast stellen. Wordt dan voor een eventuele boeterente gekeken naar de rente op dat tijdstip oook bij 20 jaar?

Alvast bedankt voor de info!! Groetjes Willemijn
Willem

Boetevrij aflossen, vraag [Willemijn

Bericht door Willem »

Beste Willemijn, let ook op dat je de polissen niet in het nadeel van de belastingdienst aanpast, langere looptijd, hogere inleg en dergelijke omdat de verzekeringen dan niet meer onder het oude regime vallen en je niet meer de vrijheid hebt te kiezen of je de verzekeringen in box I dan wel III onderbrengt. Na een dergelijke wijziging zijn deze verzekeringen een Kapitaalverzekering eigen Woning en mogen ze alleen nog maar worden gebruikt voor het aflossen van de hypotheek.

m vr gr Willem, SEH/gecertificeerd
Jari

Bericht door Jari »

Willemijn,

In principe heb je gewoon de mogelijkheid dus om je hypotheek boetevrij in te lossen, ook met je Allianz polissen....ter bevestiging..

Let daarnaast wel op wat ik eerder heb geschreven met betrekking tot de expiratiedata van de polissen. Maar dat kun je allemaal met de adviseur van de ING overleggen.

succes
Plaats reactie