maximale termijn hypotheekrenteaftrek 30 jaar

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

netty

maximale termijn hypotheekrenteaftrek 30 jaar

Bericht door netty »

Ik zou graag willen weten, wat de ingangsdatum is van de maximale termijn van 30 jaar waarbij hypotheekrente in mindering kan worden gebracht op het inkomen.
Is dit de datum waarop de hypotheek via de notaris wordt ingeschreven in het hypotheekregister of is dit de datum wanneer je aangeeft van aftrek gebruik te willen maken op je aangiftebiljet voor de inkomstenbelasting.
Zou je, ingeval je op dit moment weinig verdient, en dus weinig aftrekmogelijkheid hebt, ervoor kunnen kiezen om een aantal jaren geen aftrek te genieten om daarmee de termijn van max. 30 jaar een stukje op te schuiven?
Bovenstaande heeft betrekking op een officiële hypotheek.
Hoe gaat ├®├®n en ander in zijn werk ingeval van een onderhandse lening van bijv. familie?
Jari

Bericht door Jari »

Netty

Als ik je verhaal zo lees, heb ik het idee dat je bedoelt dat je dit jaar een hypotheek gaat sluiten, maar dat je dit jaar nog te weinig verdient om de rente fiscaal optimaal af te trekken.

Als dat zo is, dan kun je idd besluiten om volgend jaar de betaalde rente over 2006 niet af te trekken. Voor jou zou de 30 jaars termijn in dat geval bijvoorbeeld het jaar daarop beginnen als je inkomen wel voldoende is. Het gaat erom dat je 30 jaar(termijnen) hebt, maar als je tussendoor een aantal jaren geen aftrek geniet, dan kun je die later dus alsnog pakken tot de termijn van 30 jaar.

Of het verstandig is is maar de vraag, want als je nu de rente niet aftrekt betaal je je rente dus 'netto', en wie garandeert je dat je inkomen over ca 30 jaar op het niveau zit dat je dan wel fiscaal optimaal aftrek kunt genieten (voor zover er dan nog zo'n aftrekfaciliteit is).

Stel dat je je rente dit jaar wel wilt aftrekken dit jaar en je zou daarmee een negatief inkomen krijgen in box 1 uit werk en woning (bv inkomen 10.000 en betaalde rente 15.000), dan kun je, als je bijvoorbeeld vorig jaar een veel hoger inkomen had, de aftrek nog terugwentelen naar vorig jaar om zodoende alsnog voor het resterende deel je aftrek te kunnen krijgen.

Als dat het geval is moet je het maar melden, dan ga ik daar verder op in. Lijkt me voor nu ff teveel.

Of je nu van een bank leent of van familie, dat maakt voor de rente aftrek niet uit. Let er wel op dat als het je ouders betreft, dat je dan wel een zakelijke rente afspreekt en ook daadwerkelijk betaalt aan je ouders, anders loop je het gevaar van 'schenking' met gevolgen vandien.

Succes en als je nog vragen/opmerkingen hebt, dan hoor ik het wel..
Plaats reactie