wijziging hypotheekvorm

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Emma

wijziging hypotheekvorm

Bericht door Emma »

Wij hebben op dit moment een beleggingshypotheek. Kun je op het moment dat renteperiode afloopt en een nieuwe rentevastperiode aangaat, ook de hypotheekvorm wijzigen? Bijv. naar een spaarhypotheek of annuiteitenhypotheek?
JHN

Bericht door JHN »

Waarom zou je dat willen?

Met deze rentestand is spaarhypotheek niet zo slim, fiscaal is annuiteiten niet slim
Jari

Bericht door Jari »

Emma,

waarom overweeg je die keuze?
Emma

Wijziging hypotheekvorm

Bericht door Emma »

Sorry, dat ik nog niet gereageerd heb op jullie vragen en berichten.
Was effe goed ziek geweest.
Ik ben nogal conservatief (of dom... het is maar hoe je er tegenaan kijkt) met geldzaken. Al helemaal wat beleggen betreft.
Ik ben niet zo'n kei in hypotheekzaken. Ik heb hiervoor bij een andere woning heel ouderwets een annuïteitenhypotheek gehad. Toen ik dat huis verkocht om dit huis te kopen, heb ik zeg maar overwaarde gecreerd door de aflossingen. Dit huis is samen met mijn vriend, inmiddels echtgenoot, gekocht. Wij hebben toen voor de belggingsvorm gekozen.
Maar in m'n hart ben ik er niet gelukkig mee.
Gewoon het gevoel dat ik geen eigen vermogen vorm door af te lossen.
Ja, ik weet.. er is een mogelijkheid om jaarlijks boetevrij te kunnen aflossen. Maar dan moet je er eerst speciaal voor sparen. Gezien de huidige stand spaarrente ook niet echt om over naar huis te schrijven.
Maar als het al in de hypotheekvorm is begrepen, dan hoef ik daar niet apart voor te sparen.

Maar ik begrijp uit de reactie dat het mogelijk is? Of niet?
Jari

Bericht door Jari »

Emma,

Goed dat je nog reageert. Wat betreft jouw denkwijze over aflossen, dat is heel herkenbaar (mijn ouders :D ).

Je kunt vermogen opbouwen door te beleggen en met de opbrengst hiervan de hypotheek af te lossen. Je kunt ook je hypotheek aflossen door maandelijks (annuitair of lineair) af te lossen.

Vanuit fiscaal oogpunt zal ik je ook normaal gesproken niet adviseren om annuitair af te lossen of met eigen spaargeld.

Maar ik kan nog zoveel (fiscale) argumenten opnoemen, als je je er echt niet goed bij voelt en/of je slaapt er slecht van, dan moet je naar je bank toestappen en er iets aan gaan doen.
Laat je goed voorlichten door een (bank)adviseur, geef duidelijk aan wat je NIET wilt en vraag naar alternatieven.


Om heel concreet een antwoord te geven op je vraag;
ja, je kunt je hypotheekvorm wijzigen van een beleggershypotheek naar een andere vorm. Daarvoor hoef je overigens niet mee te wachten tot het aflopen van je rentevastperiode. Je kunt altijd je hyotheekvorm wijzigen, al dan niet je huidige rentecontract meenemende (of er wordt een rentemiddeling gedaan in bepaalde situaties).

Kortom, op naar de bank.
Laat het anders weten als je er geweest bent en wat men je heeft geadviseerd.

Succes ermee !!!
:wink:
Plaats reactie