Variabel --> vast, wat waar te doen?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

HansDeBoer

Variabel --> vast, wat waar te doen?

Bericht door HansDeBoer »

Hallo allemaal, ik lees al een tijdje mee, en heb een vraag. Heb veel topiks doorgelezen, nu een eigen topik.

situatie:

huis gekocht voor 315 afgelopen augustus, met KK en bouwdepot totale hypotheek op 355. (taxatie = 335 voor verbouwing)

Passeren op 2-2-09.

2 personen, 26 en 30, niet rokers.

Ik ben voornemens een bankspaarproduct te nemen, en in het begin een variabele rente af te sluiten. Deze variabele een paar maanden aankijken, en dan halverwege volgend jaar, wanneer de vaste lange rente (10 jaar) wat lager is (aanname), het geheel dan vast te zetten.

Ik heb nog een kleine 2 maanden tot passeren, dus eind december moet ik toch wel een offerte hebben liggen.

Vraag: Ik neem aan dat waar ik de variable afsluit, ook verplicht ben mijn bankspaar product af te sluiten. Wat zijn hierin goede "leveranciers"?

Daarnaast is het me niet helemaal duidelijk, of ik dan het best maandvariabel, 3-maands variabel of variabel gebaseerd op Euribor kan afsluiten? Kan dat uberhaupt wel bij de "leveranciers"?

Ik neig op dit moment erg naar florius, goede voorwaarden voor zover ik weet, goedkope risicopremies, en geen rariteiten.


Mis ik dingen, zijn er dingen waar ik goed op moet letten?

alvast bedankt voor de eventuele tips!


gr Hans
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Variabel --> vast, wat waar te doen?

Bericht door Adviseur hypo »

HansDeBoer schreef: Mis ik dingen, zijn er dingen waar ik goed op moet letten?
gr Hans
lastig te zeggen zo met weinig info.

Kijk in ieder geval naar het verlengingstarief (als je de variabel vastzet), kosten om van variabel af te komen, algehele voorwaardenpakket.

E
HansDeBoer

Re: Variabel --> vast, wat waar te doen?

Bericht door HansDeBoer »

Adviseur hypo schreef:
HansDeBoer schreef: Mis ik dingen, zijn er dingen waar ik goed op moet letten?
gr Hans
lastig te zeggen zo met weinig info.

Kijk in ieder geval naar het verlengingstarief (als je de variabel vastzet), kosten om van variabel af te komen, algehele voorwaardenpakket.

E

Wat voor meer info heb je nodig?
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Variabel --> vast, wat waar te doen?

Bericht door fransjan »

met een 1 sporigrentebeleid abn met een euriborrente of florius of deltaloyd met variabel .(indien mogelijk met bankspaar,geen idee met variabel )
Gast

Re: Variabel --> vast, wat waar te doen?

Bericht door Gast »

Heer,

Ik weet niet welk deel u zou willen sparen maar als het de hele hoofsom is zie ik niet zo het nut van variabel. Bij grote renteschommelingen krijg je er dan een administratieve rompslomp bij ivm verandering(en) spaarpremies.

Ik ben ook voorstander van Florius en Delta Lloyd. Ook Zwitserleven timmert aardig aan de weg met de bankspaarvariant. Ze hebben de kosten in de spaarpremie al verlaagd en ook de kosten van de orv zijn vanaf vandaag stukken goedkoper. Gewoon meerdere berekeningen laten maken.

Trader648
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Variabel --> vast, wat waar te doen?

Bericht door Steven »

Zijn er geldverstrekkers waar variabel icm (bank)spaar mogelijk is?
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Variabel --> vast, wat waar te doen?

Bericht door fransjan »

geen flauw idee , Steven ..

bij florius kon je vroeger gewoon een spaarypotheek variabel afsluiten en met bankspaar heb ik nog nergens gelezen bij florius ,dat het niet mag ..
sterker nog ,kom bij klanten die een oude bouwfondshypotheek hebben en bij elke rentewijzing ,de actuele stand van hun spaarkapitaal krijgen met daarbij de verandering in de premieinleg .

maar heel eerlijk ,zijn zaken waar ik me laatste 7 jaar niet mee heb beziggehouden ,maar in deze case en tijd redelijk actueel word .
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Variabel --> vast, wat waar te doen?

Bericht door Adviseur hypo »

Steven schreef:Zijn er geldverstrekkers waar variabel icm (bank)spaar mogelijk is?

jazeker wel (maar een paar overigens). De vraag is alleen of dat slim is. Een superdegelijke aflossing over 30 jaar en een risicovolle rente over een half jaar.... Ik vind het niet echt bij elkaar passen tenzij je 100% zeker weet wat de rente gaat doen
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Variabel --> vast, wat waar te doen?

Bericht door fransjan »

ik zelf vind aflossingsvrij en spaarhypotheek ooit nooit bij elkaar passen ,maar zijn logische concessie,s .
HansDeBoer

Re: Variabel --> vast, wat waar te doen?

Bericht door HansDeBoer »

Gast schreef:Heer,

Ik weet niet welk deel u zou willen sparen maar als het de hele hoofsom is zie ik niet zo het nut van variabel. Bij grote renteschommelingen krijg je er dan een administratieve rompslomp bij ivm verandering(en) spaarpremies.

Ik ben ook voorstander van Florius en Delta Lloyd. Ook Zwitserleven timmert aardig aan de weg met de bankspaarvariant. Ze hebben de kosten in de spaarpremie al verlaagd en ook de kosten van de orv zijn vanaf vandaag stukken goedkoper. Gewoon meerdere berekeningen laten maken.

Trader648

Ik vermoed dat ik rond een ton ga sparen, en de rest aflossingsvrij.
HansDeBoer

Re: Variabel --> vast, wat waar te doen?

Bericht door HansDeBoer »

fransjan schreef:ik zelf vind aflossingsvrij en spaarhypotheek ooit nooit bij elkaar passen ,maar zijn logische concessie,s .
Waarom vind je dat?

laten wel zeggen 70& aflossingsvrij, en 30 spaar, is toch niet zo'n rare combinatie?


Vraag is alleen wat die rente gaat doen, Rabo kondigd vandaag aan met 0.25 te gaan zakken, zet dat zich door? Kan natuurlijk een paar maanden variabel kiezen, en daarna vast zetten, de vraag is alleen wat is een handige\verstandige variabele optie.
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Variabel --> vast, wat waar te doen?

Bericht door fransjan »

de combinatie van een klein deel zekerheid en een groot deel onzekerheid ,leg het me maar uit ..

ik begrijp de logica wel ,maar het blijft vreemd ,als je er bewust voor kiest om voor 70% van je hypotheeksom te kiezen onzekerheid ,terwijl straks in je klantprofiel blijkt ,dat je een type bent voor zekerheid ..

het is natuurlijk makkelijk te roepen dat je de tarieven gaat verlagen als geldverstrekker ,
het leuke is alleen dat de tarieven van de rabo voor consumenten nergens inzichtelijk zijn .
Gast

Re: Variabel --> vast, wat waar te doen?

Bericht door Gast »

Hans,

Ik sluit me aan bij Fransjan.

Ik zou graag beter inzicht krijgen in de keuze voor het deel aflossingsvrije/spaar. Naar mijn idee is de hypotheek op dit moment voor de consument nog de enige zekerheid om over 30 jaar zijn maandlasten volledig te kunnen sturen door nu meer af te lossen of op te bouwen. Het pensioenstelsel wankelt, niemand kan naar rentetarieven kijken in de toekomst, het enige wat je weet is dat je nu zou kunnen kiezen voor een groter deel spaar/bankspaar. Een groot deel aflossingsvrije kon nog wel eens een dure keuze kunnen worden na 30 jaar. ( hypotheekrenteaftrek is max 30 jaar!! ). Na 30 jaar worden bruto lasten gewoon netto lasten.

Het gros van de mensen houdt hier geen rekening mee, toch spijtig voor hen!

Trader648
Transparant
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 29 aug, 2007 2:02 pm
Locatie: Sexbierum
Contacteer:

Re: Variabel --> vast, wat waar te doen?

Bericht door Transparant »

Trader en Frans beginnen op Hans Hoogervorst te lijken. Die roept ook allemaal dergelijke teksten.

Ik ben het overigens wel met ze eens, maar dat terzijde.
Gast

Re: Variabel --> vast, wat waar te doen?

Bericht door Gast »

Transparant,

Wat leuk dat je ons vergelijkt met Hans, onze grote vriend van de AFM. Toch schat ik mezelf iets hoger in. Ik zou er persoonlijk niet voor hebben gekozen om nu in de huidige markt ( huizenmarkt en hypotheekmarkt ) voor te stellen om de zogehete topfinancieringen te berperken. Mocht dit door gaan dan voorzie ik helemaal grote problemen op deze markt. Dus niet een bijzonder slimme opmerking. Het klonk mij een beetje in de oren als voor te stellen om een brand te blussen met spiritus.

Maar goed als de beste Hans deze opmerking 5 jaar geleden had gemaakt dan was in voor mijn leven fan van hem gebleven! Helaas het heeft niet zo mogen zijn, zie de huidige gevolgen...............( en deze worden nog erger, geloof me! )

Maar toch ook wel weer prettig dat je het met ons eens bent!

Trader648
Plaats reactie