Voordeligste hypotheek 30 jaar vast, 100% aflossen, wie?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

m.a.
Berichten: 17
Lid geworden op: za 06 dec, 2008 9:51 pm

Voordeligste hypotheek 30 jaar vast, 100% aflossen, wie?

Bericht door m.a. »

Hoi,

Ik zie door de bomen het bos niet meer door de vele hypotheekvarianten.

Ik wil een huis kopen plusminus 173000 totale kosten.

Wat is de goedkoopste hypotheek(variant) om dit in 30 jaar (vast) compleet af te lossen.

Of kan ik nog een tijdje wachten totdat de rente omlaag schiet?

Wie kan deze twijfelaar adviseren?

Groetjes.
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Voordeligste hypotheek 30 jaar vast, 100% aflossen, wie?

Bericht door fransjan »

de goedkoopste is een een effectenhypotheek in box 1 ,maar geen zekerheid dat je over dertig jaar aflost ..

voor de rest twijfelkont ,bezoek meerdere adviseurs ,voor wat meer inzichten en vragen naar de voordeligste ,is meestal niet ,de juiste ,manier ..
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Voordeligste hypotheek 30 jaar vast, 100% aflossen, wie?

Bericht door M_1 »

Hier is geen antwoord op te geven. Wat uiteindelijk de goedkoopste optie is zal pas achteraf blijken. Als je bijvoorbeeld binnen die 30 jaar gaat verhuizen, dan zal een andere variant voordeliger zijn dan als je die 30 jaar in het zelfde huis blijft wonen.

Ook zal het een en ander afhangen van je leeftijd: kosten voor overlijdensdekking en de vraag of je binnen die 30 jaar met pensioen gaat.

Dan hangt het ook af van je inkomen en de daarmee samenhangende hypotheekrenteaftrek, en van hoeveel geld je hebt.

Dus als je goede raad wilt, dan zul je toch iets meer informatie moeten geven.
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Voordeligste hypotheek 30 jaar vast, 100% aflossen, wie?

Bericht door Adviseur hypo »

lineair zal de goedkoopste variant over 30, maar zoals de andere ook aangeven, of dat ook de beste is....?
me321
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 02 mar, 2008 10:27 pm

Re: Voordeligste hypotheek 30 jaar vast, 100% aflossen, wie?

Bericht door me321 »

ik neem aan NHG?, neem dan een spaar hypotheek maar doe die niet 100% , neem altijd een (klein) gedeelte aflossingsvrij erbij (ik zou zeggen 20%).
het verminderd de maandprijs en met inflatie over 30j is het aflossingsvrije gedeelte een stuk minder waard.

ik zie tarieven voor spaarhypotheken op internet van

ABNAMRO Budget spaar 5,75
Royalbankofscotland Budget 5,85
Aegon 5,95

die budget varianten hebben zo hun nadelen (weet niet zo welke , maar ze kunnen in jou geval duurder uitpakken!)
ik zou voor Aegon gaan
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Voordeligste hypotheek 30 jaar vast, 100% aflossen, wie?

Bericht door Cnorretje »

me321 schreef:ik neem aan NHG?, neem dan een spaar hypotheek maar doe die niet 100% , neem altijd een (klein) gedeelte aflossingsvrij erbij (ik zou zeggen 20%).
het verminderd de maandprijs en met inflatie over 30j is het aflossingsvrije gedeelte een stuk minder waard.

ik zie tarieven voor spaarhypotheken op internet van

ABNAMRO Budget spaar 5,75
Royalbankofscotland Budget 5,85
Aegon 5,95

die budget varianten hebben zo hun nadelen (weet niet zo welke , maar ze kunnen in jou geval duurder uitpakken!)
ik zou voor Aegon gaan
Vraagsteller wil juist 100% aflossen. En waarom ook niet van aflossen word je niet armer. En de geopperde 20% aflosvrij op een hypotheek van Euro 173.000 dan praat je over Euro 20,- netto per maand.

Ik zie tarieven van 20 jaar vast met NHG voor 5,3% (bankspaar); Geen boete bij verkoop / offerte rente = passeerrente.
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Voordeligste hypotheek 30 jaar vast, 100% aflossen, wie?

Bericht door Steven »

Heb je al gekeken of koopsubsidie tot de mogelijkheden behoort?
m.a.
Berichten: 17
Lid geworden op: za 06 dec, 2008 9:51 pm

Re: Voordeligste hypotheek 30 jaar vast, 100% aflossen, wie?

Bericht door m.a. »

dank voor jullie reacties,

goed, ik heb inmiddels 2 vrijblijvende adviesgesprekken gehad bij 2 tussenpersonen.

eerste gesprek bij de ene tussenpersoon (hypotheekshop) beviel me niet omdat hij ongelovelijk stonk uit zijn mond, waardoor ik niet geconcentreerd vragen kon stellen en luisteren, hij rekende wat uit op papier en alles was "ongeveer dit en ongeveer dat", ik kon er niks mee...

tweede gesprek bij de andere tussenpersoon (ook hypotheekshop, maar dan in een andere stad) beviel me wel, hij had online contact met banken waar hij de goedkoopste variant kon bereken tot op de euro's netto, althans dat is wat hij beweerde.

hij kwam uit op 708 euro netto te betalen inclusief NHG + kosten overlijdingsverzekering tot 100.000 euro, namelijk banksparen van Rabobank 30 jaar vast, alles aflossen.

leek me wel wat, maar wat vinden jullie ervan, wat zijn de risico's (die er niet waren volgens hem, behalve dan dat wanneer de bank failliet zou gaan, dat ik tot 100.000 gedekt ben), gezien mijn kennis te beperkt is hierover?

lineair bleek na 30 jaar bijna 50.000 euro netto duurder, hij vertelde dat het fiscaal niet aantrekkelijk is.

meer gegevens:

leeftijd: 30 jaar
inkomen: 36000 euro
gehuwd en 2 kinderen
heb verder geen leningen of spaargeld

en zal het wellicht nog voordeliger zijn als ik rechtstreeks bij de rabobank een hypotheek afsluit? (volgens hem zou het bedrag hetzelfde zijn)

Gegroet
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Voordeligste hypotheek 30 jaar vast, 100% aflossen, wie?

Bericht door M_1 »

Als je partner geen inkomen heeft, dan lijkt me een dekking van 100.000 niet heel hoog. Kan je partner nog redelijk leven, mogelijk uit andere bronnen, als jij morgen onder een bus loopt?

Verder wordt wellicht bij de Rabo hypotheek de orv van Interpolis aangeboden, al kan het zijn dat de tussenpersoon wel een andere heeft aangeboden. Interpolis is niet heel slecht, maar er zijn iha. goedkopere aanbieders.

En een bankspaarhypotheek is niet echt de meest flexibele hypotheek. Als je toch niet meer wilt verhuizen, dan is dat niet erg, maar omdat je nog redelijk jong bent is de kans groot dat je nog wel eens een ander huis zou willen. Iets om in het achterhoofd te houden.
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Voordeligste hypotheek 30 jaar vast, 100% aflossen, wie?

Bericht door Adviseur hypo »

los van de vraag of bovenstaande uberhaupt het beste voor je is:
vraag anders ook eens naar NN, 20 jaar vast 5.35% (geen boete bij verkoop, anders 5,2%), lagere premie overlijdensdekking en lagere premie opbouw ivm 10% bonus. Wel een eenmalige rentekorting, maar dat heb je bij de rabo ook. Dan zit je wel ee flink stuk onder de 700 netto
Ook kom ik met je inkomen en 30 jaar vast niet door de nhg toets, dus zie de opmerking van Steven hierboven
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Voordeligste hypotheek 30 jaar vast, 100% aflossen, wie?

Bericht door Adviseur hypo »

m.a. schreef:
lineair bleek na 30 jaar bijna 50.000 euro netto duurder, hij vertelde dat het fiscaal niet aantrekkelijk is.

Het eerste is complete onzin. Heb het even nagerekend en is 22000 goedkoper. Dat het voor jullie gezien je situatie niet handig is, dat vind ik ook...
m.a.
Berichten: 17
Lid geworden op: za 06 dec, 2008 9:51 pm

Re: Voordeligste hypotheek 30 jaar vast, 100% aflossen, wie?

Bericht door m.a. »

Adviseur hypo schreef:
m.a. schreef:
lineair bleek na 30 jaar bijna 50.000 euro netto duurder, hij vertelde dat het fiscaal niet aantrekkelijk is.

Het eerste is complete onzin. Heb het even nagerekend en is 22000 goedkoper. Dat het voor jullie gezien je situatie niet handig is, dat vind ik ook...
dit is wat die adviseur voor me berekende en bleek in vergelijking met banksparen 30 jaar vast, iets meer dan 20.000 euro duurder te zijn, dus niet 50.000 euro, dat was een fout van me.

jaar/netto maandlast

1/ 996
2/ 980
3/ 965
4/ 949
5/ 933
6/ 918
7/ 902
8/ 886
9/ 871
10/ 855
11/ 840
12/ 824
13/ 808
14/ 793
15/ 777
16/ 761
17/ 746
18/ 730
19/ 715
20/ 699
21/ 683
22/ 668
23/ 652
24/ 637
25/ 621
26/ 582
27/ 566
28/ 549
29/ 522
30/ 495
-----
274.908 euro netto na 30 jaar vast aflossen, banksparen totaal 253.440 euro netto.


als dat zo is, welke hypotheekverstrekker is dat, die 22.000 euro goedkoper is op banksparen met een lineair hypotheek? Dat is wel veel geld.
Laatst gewijzigd door m.a. op wo 10 dec, 2008 2:04 am, 1 keer totaal gewijzigd.
m.a.
Berichten: 17
Lid geworden op: za 06 dec, 2008 9:51 pm

Re: Voordeligste hypotheek 30 jaar vast, 100% aflossen, wie?

Bericht door m.a. »

Adviseur hypo schreef:los van de vraag of bovenstaande uberhaupt het beste voor je is:
vraag anders ook eens naar NN, 20 jaar vast 5.35% (geen boete bij verkoop, anders 5,2%), lagere premie overlijdensdekking en lagere premie opbouw ivm 10% bonus. Wel een eenmalige rentekorting, maar dat heb je bij de rabo ook. Dan zit je wel ee flink stuk onder de 700 netto
Ook kom ik met je inkomen en 30 jaar vast niet door de nhg toets, dus zie de opmerking van Steven hierboven
bedankt, ik zal eens informeren bij NN.

wat betreft nhg, de adviseurs vertelden me dat mijn loon van 36.000 net voldoende is... raar?
m.a.
Berichten: 17
Lid geworden op: za 06 dec, 2008 9:51 pm

Re: Voordeligste hypotheek 30 jaar vast, 100% aflossen, wie?

Bericht door m.a. »

M_1 schreef:Als je partner geen inkomen heeft, dan lijkt me een dekking van 100.000 niet heel hoog. Kan je partner nog redelijk leven, mogelijk uit andere bronnen, als jij morgen onder een bus loopt?

Verder wordt wellicht bij de Rabo hypotheek de orv van Interpolis aangeboden, al kan het zijn dat de tussenpersoon wel een andere heeft aangeboden. Interpolis is niet heel slecht, maar er zijn iha. goedkopere aanbieders.

En een bankspaarhypotheek is niet echt de meest flexibele hypotheek. Als je toch niet meer wilt verhuizen, dan is dat niet erg, maar omdat je nog redelijk jong bent is de kans groot dat je nog wel eens een ander huis zou willen. Iets om in het achterhoofd te houden.

nog goedkopere aanbieders? welke zijn dat? Dan zal ik eens informeren.

alvast bedankt voor je tips.
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Voordeligste hypotheek 30 jaar vast, 100% aflossen, wie?

Bericht door Cnorretje »

Bij een rente van 5,3% (minimaal 10 jaar vast) heb je een inkomen nodig van Euro 36.139 om Euro 173.000 te kunnen lenen onder NHG

Zie verder : http://www.nhg.nl/content/content.aspx? ... id=10&tg=1
Plaats reactie