HOE MELD IK FRAUDE??!!

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

harlan
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 27 nov, 2006 9:46 pm

HOE MELD IK FRAUDE??!!

Bericht door harlan »

Volgens het kadaster heeft iemand inmiddels 5 (!!!) hypotheken op zijn huis opgenomen voor een totaalbedrag van circa 450.000 Euro. De woning is - zo blijkt uit een geveltaxatie - maximaal 200.000 Euro waard. Ok, een geveltaxatie mag dan een summiere taxatie zijn en dus niet helemaal zuiver maar zo een enorm verschil zal het toch niet uitmaken... Wie weet waar ik dergelijke hypotheekfraude kan melden? En hoe moet ik dat aanpakken?

Ik hoor graag!
Erwin
Berichten: 5
Lid geworden op: di 28 nov, 2006 10:05 am

Re: HOE MELD IK FRAUDE??!!

Bericht door Erwin »

harlan schreef:Volgens het kadaster heeft iemand inmiddels 5 (!!!) hypotheken op zijn huis opgenomen voor een totaalbedrag van circa 450.000 Euro. De woning is - zo blijkt uit een geveltaxatie - maximaal 200.000 Euro waard. Ok, een geveltaxatie mag dan een summiere taxatie zijn en dus niet helemaal zuiver maar zo een enorm verschil zal het toch niet uitmaken... Wie weet waar ik dergelijke hypotheekfraude kan melden? En hoe moet ik dat aanpakken?

Ik hoor graag!
Hoe kom jij er bij Harlan, dat hier sprake is van hypotheekfraude? Wat heb je allemaal gecontroleerd en bij wie heb je (grondig) onderzoek gedaan?
graag jouw reactie.
erwin
travis182
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 13 nov, 2006 7:14 pm

Bericht door travis182 »

In het kadaster is overigens niet opgenomen hoeveel hypotheekschuld iemand heeft. 5 inschrijvingen van ieder 200.000 betekent niet dat die persoon 1.000.000 hypotheekschuld heeft. Dit zijn alleen inschrijvingen in het kadaster. Het kan ook zo zijn dat oude inschrijvingen helemaal niet meer gekoppeld zijn aan een schuld bij een bank, maar alleen nog in het kadaster bestaan.
De informatie die jij noemt, hoeft helemaal niets te betekenen.
Raymond1976
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 19 jan, 2007 2:18 pm
Locatie: Almere

Bericht door Raymond1976 »

Een blinde notaris? Als de notaris recherche verricht moet hij toch de inschrijvingen tegenkomen. Die 450.000 hoeft inderdaad niet de schuld te zijn maar het kan wel betekenen dat deze persoon onderhands dit bedrag op kan nemen. Of niet als het oude inschrijvingen zijn maar dat ligt dan toch wederom bij de notaris?
travis182
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 13 nov, 2006 7:14 pm

Bericht door travis182 »

Kan goed zijn dat het oude 'vaste' inschrijvingen zijn. Zekerheidsrecht bij een vaste inschrijving daalt met de hoofdsom dus als de lening is afgelost kan er niets meer worden opgenomen en blijft de inschrijving in het kadaster staan. Een notaris haalt niet ongevraagd zo'n oude hypotheekinschrijving door. Hier moet een 'royement om niets' van de bank voor komen.
Stel dat alle inschrijvingen van de afgeloste vaste hypotheken bij dezelfde bank horen, moet de bank moeite doen om een opdracht tot royement naar de notaris te sturen, terwijl ze ook gewoon een 3e inschrijving kunnen doen. De 1e en 2e zijn toch afgelost en kunnen niet meer worden opgenomen. Wat heb je dan te vrezen, gewoon gemakzucht dus. Notaris geeft daar niks om. Het is een raar verhaal, maar het gebeurt wel....regelmatig zelfs.
Raymond1976
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 19 jan, 2007 2:18 pm
Locatie: Almere

Bericht door Raymond1976 »

Interessante info!
Plaats reactie