Scheiden en de hypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Frank
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 08 jan, 2006 4:26 pm

Scheiden en de hypotheek

Bericht door Frank »

Mijn vrouw en ik gaan scheiden. De bedoeling is dat ik in het huis blijf wonen, met overleg van een nieuwe werkgeversverklaring moet dat financieel haalbaar zijn.

Nu lees ik overal dat ik mijn vrouw moet uitkopen, de helft van de overwaarde. Nu hebben wij het huis nog niet zo lang en er is helemaal geen overwaarde, sterker wij vermoeden dat het huis op dit moment minder opbrengt dan de totale hypotheeksom.

Hoeft er nu helemaal niks afgekocht worden?
Jari

Bericht door Jari »

dan betekent het eigenlijk dat de negatieve waarde juist gecompenseerd moet worden, want feitelijk neem je dan ook de (extra) schuld van je partner mee met je hypotheek.
Precies het tegenovergestelde van de overwaarde dus.

Kortom, jij zou eigenlijk een vergoeding moeten krijgen, maar wellicht kun je dit weer verrrekenen met andere onderdelen (bv de waarde van de inboedel)
Frank
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 08 jan, 2006 4:26 pm

Bericht door Frank »

Bedankt Jari voor je antwoord.

Is een taxatie om de leegwaarde te bepalen overigens verplicht? Niet dat de belastingdienst daar achteraf over komt zeuren ofzo...
Jari

Bericht door Jari »

Frank,

het is niet eens zo zeer dat de belastingdienst komt zeuren, maar voor de verdeling ivm echtscheiding is een taxatierapport wel zinvol, omdat je dan ook op papier hebt wat de werkelijke waarde is van de woning.

Bovendien kun je jezelf ook nog tekort doen als de werkelijke waarde van de woning lager blijkt uit te vallen dan je verwacht, want stel dat jullie de verdeling ivm echtscheiding baseren een verlies op de woning (waarde huis -/- hypotheek) van bv 10.000 euro. Dan pak je allebei dus 5.000 euro verlies.
Wat nu als de feitelijke waarde zodanig lager is dat het verlies 15.000 euro zou zijn? dan neem jij dus die 5.000 euro extra volledig voor je rekening, in plaats dat je die ook verdeelt over twee partijen. Die lagere waarde blijkt namelijk niet uit een taxatierapport. (andersom werkt het precies hetzelfde trouwens).
:cry:

Een taxatie is dus ook 'bewijsmateriaal'voor de verdeling en in het belang van jullie allebei.

Succes! (en sterkte uiteraard)
Plaats reactie