afkopen spaarhypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

wouter

afkopen spaarhypotheek

Bericht door wouter »

Mijn spaarhypotheek (box 3)is afgesloten in 1993 Om lasten te verlagen wil ik deze afkopen en omzetten naar een aflossings vrije hypotheek. Ik realiseer dat dit gevolgen heeft voor mijn eindschuld nml geen opbouw en geen risico verzekering meer.
Wie kan mij vertellen wat de fiscale consequenties zijn als ik her spaar saldo laat uitbetalen . Spaarsaldo 23000 en betaalde premies 21500 (spaar en risico premie) over de afgelopen 12 jaar
Jari

Bericht door Jari »

Wouter,

- je hebt een polis onder het regime Wet Brede Herwaardering. Als je de polis 'niet regulier' afkoopt (minder dan 15 jaar premiebetaling), zoals men dat fiscaal noemt, dan betaal je over het opgebouwde kapitaal -/- betaalde premies belasting in box 1 !

- Voor de bepaling van de gevolgen van jouw polis moet je kijken naar de waarde van de polis per 31/12/2000 en de betaalde premies tot die datum. (Sinds 1/1/2001 wordt je polis namelijk volgens het huidige belastingregime in box 3 belast).

- Het verschil tussen de opgebouwde waarde en de betaalde premies wordt volgens een formule (saldomethode) belast in box 1 tegen het progressieve tarief. :(

Hopelijk duidelijk tot zover.....
groet
Gast

Bericht door Gast »

Jari schreef:Wouter,

- je hebt een polis onder het regime Wet Brede Herwaardering. Als je de polis 'niet regulier' afkoopt (minder dan 15 jaar premiebetaling), zoals men dat fiscaal noemt, dan betaal je over het opgebouwde kapitaal -/- betaalde premies belasting in box 1 !

- Voor de bepaling van de gevolgen van jouw polis moet je kijken naar de waarde van de polis per 31/12/2000 en de betaalde premies tot die datum. (Sinds 1/1/2001 wordt je polis namelijk volgens het huidige belastingregime in box 3 belast).

- Het verschil tussen de opgebouwde waarde en de betaalde premies wordt volgens een formule (saldomethode) belast in box 1 tegen het progressieve tarief. :(

Hopelijk duidelijk tot zover.....
groet
Plaats reactie