Hoe hoog de overlijdensrisicoverzekering afsluiten?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

johansplace
Berichten: 5
Lid geworden op: di 22 jan, 2008 4:44 pm

Hoe hoog de overlijdensrisicoverzekering afsluiten?

Bericht door johansplace »

Wij hebben onlangs een aflossingsvrijehypotheek afgesloten van Ôé¼ 265.000
Ik ben 33 en min vrouw is 30 jaar
Mijn inkomen is Ôé¼ 37.000 p/j
Haar inkomen is Ôé¼ 28.000 p/j

Ik heb een ORV van Florius op het oog ivm scherpe premie en goede voorwaarden. Alleen de vraag is hoe hoog zullen we het verzekerde bedrag nemen?

Nu we nog relatief jong zijn kunnen we nu tegen een scherp tarief een hoog bedrag verzekeren. Als we over b.v. tien jaar het moeten verhogen zal het aanzienlijk duurder zijn. Nu zouden we met een bedrag van ongeveer Ôé¼130.000 wel klaar zijn. Maar over 20 jaar is door inflatie dat bedrag ook nog maar de helft waard.
En als we over tien jaar een ander huis kopen met een duurdere hypotheek van b.v. Ôé¼400.000 of Ôé¼500.000 zal de ORV niet meer afdoende zijn (en er ook wellicht kinderen zijn).
Verder is het m.i. zo dat als je dan kiest voor een spaarhypotheek je daar automatisch een ORV bij krijgt. Klopt dat? Stel dat je dan al een goede ORV hebt is dat dan gunstig?
Ik zit eraan te denken om nu een ORV op beide levens van Ôé¼ 250.000 af te sluiten , dat kan zonder keuring, en komt neer op een maandpremie van Ôé¼ 75,-
Iemand hier goede ideeen over?
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Hoe hoog de overlijdensrisicoverzekering afsluiten?

Bericht door Cnorretje »

Met de orv in de spaarhypotheek dien je een deel van de lening af te lossen. Maar is dit budgetair voldoende? Er valt immers een inkomen weg. Feitelijk dien je de hele situatie in kaart te brengen op basis van besteedbaar inkomen. Hoeveel nabestaande pensioen krijgt degene die achterblijft? Is er een zgn. ANW-hiaat verzekering? Alleen een orv in een spaarhypotheek vind ik onvoldoende. Sluit daarnaast een losse orv voor bv. Euro 50.000 die als buffer kan dienen voor degene die achterblijft na overlijden. Hiermee kan hij/zij een aantal jaren vooruit en zijn/haar plan trekken.

Overigens complimenten dat je er zo over na denkt.
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Hoe hoog de overlijdensrisicoverzekering afsluiten?

Bericht door jari »

Mee eens Cnorretje, compliment waard.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Gebruikersavatar
MaaikeB
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 20 feb, 2008 5:27 pm

Re: Hoe hoog de overlijdensrisicoverzekering afsluiten?

Bericht door MaaikeB »

Ik zou het doen, je laatste idee. Sterker nog, ik heb (bijna) hetzelfde gedaan (na te lezen in ander topic, wel erg uitgebreid).
Niet alleen wordt de ORV duurder naarmate je ouder wordt, ook heb je kans dat je in de tussentijd een keer ernstig ziek wordt, hopelijk niet, en verzekeren helemaal erg duur wordt. Dat is voor mij ook een overweging geweest een hogere ORV af te sluiten dan ik op berekeningen nu nodig zou hebben.

Over het deel met spaarhypotheek en zo durf ik niks te zeggen. Dat heb ik niet, wij hebben ook geheel aflossingsvrij en hopelijk binnenkort een losse ORV bij Florius.
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Hoe hoog de overlijdensrisicoverzekering afsluiten?

Bericht door jari »

Het was me al opgevallen dat jij ook al behoorlijke kennis hebt (opgedaan) :D . Super!
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
mijnhuisje
Berichten: 11
Lid geworden op: do 03 apr, 2008 3:45 pm

Re: Hoe hoog de overlijdensrisicoverzekering afsluiten?

Bericht door mijnhuisje »

Ik zit zelf echter met de vraag hoe hoog olrv als je maar alleen bent? Ik kreeg bij aankoop van mijn huidige woning circa Ôé¼ 100000 als advies deze zo laag mogelijk afsluiten circa Ôé¼ 25000 en tegen een kortere looptijd dan 30 jaar omdat je dan met de woning voldoende waarde hebt opgebouwd voor de nabestaanden. Echter als ik hierna weer een duurdere woning besluit te kopen en de hypotheek wil meenemen dan moet ik weer een hogere olrv afsluiten met weer een andere looptijd.
Limoen
Berichten: 32
Lid geworden op: di 01 apr, 2008 6:16 pm

Re: Hoe hoog de overlijdensrisicoverzekering afsluiten?

Bericht door Limoen »

MaaikeB schreef:Ik zou het doen, je laatste idee. Sterker nog, ik heb (bijna) hetzelfde gedaan (na te lezen in ander topic, wel erg uitgebreid).
Niet alleen wordt de ORV duurder naarmate je ouder wordt, ook heb je kans dat je in de tussentijd een keer ernstig ziek wordt, hopelijk niet, en verzekeren helemaal erg duur wordt. Dat is voor mij ook een overweging geweest een hogere ORV af te sluiten dan ik op berekeningen nu nodig zou hebben.

Over het deel met spaarhypotheek en zo durf ik niks te zeggen. Dat heb ik niet, wij hebben ook geheel aflossingsvrij en hopelijk binnenkort een losse ORV bij Florius.
Ik begin ook steeds meer de kant van zo'n constructie op te gaan. Ik laat me deze week nog door een aantal adviseurs inlichten, en daarna heb ik het hopelijk wel helder voor ogen. Heel erg nuttig, dit forum !
Plaats reactie