Overlijdensrisicoverzekering los van hypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Overlijdensrisicoverzekering los van hypotheek

Bericht door Adviseur hypo »

florius is prima. kun je ook via een pb bij een van de personen hier op het forum regelen
inzake de premievrijstelling (PVA): regel een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering dan hoef je een relatief dure pva niet te nemen. Zit je er nl echt op te wachten dat als je meer dan 80% a.o. wordt je 54 euro per maand niet meer hoeft te betalen...?

was die vraag inzake de verz nemer die dan toch al overleden is inmiddels opgelost?
Gebruikersavatar
MaaikeB
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 20 feb, 2008 5:27 pm

Re: Overlijdensrisicoverzekering los van hypotheek

Bericht door MaaikeB »

Nee die staat nog. Kan de polis dan doorgaan zodat bij overlijden 2e partner het kind/erfgenaam nog de uitkering ontvangt of moet je een dure nieuwe polis afsluiten?

PVA doe ik niet, was er al achter dat dat onzin is. We zijn beiden in loondienst en hebben dus al een (niet 100%) arbeidsongeschiktheidsuitkering via de werkgever.
Gebruikersavatar
MaaikeB
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 20 feb, 2008 5:27 pm

Re: Overlijdensrisicoverzekering los van hypotheek

Bericht door MaaikeB »

Niemand?

Bij 1 organisatie heb ik al gehoord dat je bij voortzetten van de polis als de verzekeringnemer overleden is de verzekering wel kunt voortzetten maar opnieuw een gezondheidsverklaring moet invullen. Dat heb ik liever niet, stel dat je inmiddels iets onder de leden hebt dan mag je vast meer gaan betalen. Verder was er nog iets met schenkingsrecht maar dat zou niet zoveel zijn. Ik snap dat niet want volgens mij heeft een ORV geen (afkoop)waarde.

Over Florius heb ik nog geen antwoord. Kan je die wel voortzetten zonder gezondheidsverklaring?

Wie?
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Overlijdensrisicoverzekering los van hypotheek

Bericht door Cnorretje »

Maaike,

Hoe langer ik naar je vraag kijk hoe meer andere vragen er bij mij opkomen.

Stel A sluit een ORV op leven B en B sluit een ORV op leven A. B komt te overlijden en A krijgt de uitkering. De polis van B op A blijft gewoon lopen zonder medische vragen. Probleem is echter dat de verzekeringnemer van deze polis er niet meer is. Wanneer er vanaf dat moment een andere verzekeringnemer komt (dat kan A zelf zijn maar ook C) dan is dit op zich mogelijk maar ik vraag me wel af hoe het dan fiscaal loopt wanneer deze polis uit zou moeten keren. Wanneer A zelf gaat betalen wordt er vermogen van de erflater onttrokken (art. 13 Successiewet) wat consequenties heeft voor de uitkering. Wanneer C gaat betalen dan heeft hij/zij niet alle premies voldaan en zou er mijns inziens een zakelijke prijs betaald moeten worden voor deze polis (art. 1 ? Successiewet).
richardv
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 18 feb, 2008 2:28 pm

Re: Overlijdensrisicoverzekering los van hypotheek

Bericht door richardv »

Dan heb ik ook nog een vraag:
Cnorretje schreef:Maaike,

Hoe langer ik naar je vraag kijk hoe meer andere vragen er bij mij opkomen.

Stel A sluit een ORV op leven B en B sluit een ORV op leven A. B komt te overlijden en A krijgt de uitkering. De polis van B op A blijft gewoon lopen zonder medische vragen. Probleem is echter dat de verzekeringnemer van deze polis er niet meer is. Wanneer er vanaf dat moment een andere verzekeringnemer komt (dat kan A zelf zijn maar ook C) dan is dit op zich mogelijk maar ik vraag me wel af hoe het dan fiscaal loopt wanneer deze polis uit zou moeten keren. Wanneer A zelf gaat betalen wordt er vermogen van de erflater onttrokken (art. 13 Successiewet) wat consequenties heeft voor de uitkering. Wanneer C gaat betalen dan heeft hij/zij niet alle premies voldaan en zou er mijns inziens een zakelijke prijs betaald moeten worden voor deze polis (art. 1 ? Successiewet).
Wat als beide ouders tegelijkerijd overlijden (denk aan een ongeval), hebben de kinderen dan nog recht op de uitkering of moet je daarvoor extra afspraken maken?

Richard
Gebruikersavatar
MaaikeB
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 20 feb, 2008 5:27 pm

Re: Overlijdensrisicoverzekering los van hypotheek

Bericht door MaaikeB »

Goede vragen... ik weet het niet.
Ik zal ze stellen aan de adviseur, zodra die zich laat horen :-)

Of iemand hier moet het weten.
Pfff ik dacht dat het makkelijker was, een ORV aanvragen :shock:
Gebruikersavatar
MaaikeB
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 20 feb, 2008 5:27 pm

Re: Overlijdensrisicoverzekering los van hypotheek

Bericht door MaaikeB »

Thanks Tukker!

1 is me helemaal duidelijk. Goede optie voor ons.
2 is me bijna duidelijk. Ook een goede optie, waar dus bij overlijden van A en B de kinderen financieel "beter af" zijn.

Theoretisch zou je bij 1. dus eventueel een hoger bedrag moeten verzekeren. Bij 2. is namelijk de totale uitkering bij overlijden van beiden hoger. Klopt dat.

Over 2 nog de vraag: wanneer de rechtsopvolgers/erfgenamen begunstigden worden, moet B dan herkeurd worden zoals ├®├®n maatschappij beweerde? Specifiek zou ik dit over Florius willen vragen.

Jouw antwoord verklaart wel waarom ik bij VVAA bij de rekenmodule bij beide partners los berekenen duurder uitkom dan bij beiden in 1 rekenmodel. Dat komt dus overeen met situatie 2 of situatie 1. Bij Florius via Independer kwam ik op dezelfde bedragen uit.

Wij hebben nu besloten beide levens te verzekeren voor een bedrag van 200.000 euro. Hoger dan onze hypotheek (165.000), met het oog op de toekomst, we gaan de komende jaren vast duurder wonen en zijn nu nog jong en gezond. Beter nu 1x goed verzekeren dan straks misschien met veel moeite bijverzekeren.
Gebruikersavatar
MaaikeB
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 20 feb, 2008 5:27 pm

Re: Overlijdensrisicoverzekering los van hypotheek

Bericht door MaaikeB »

Jij ook fijn weekend gewenst.

We gaan kijken of we er door komen bij Florius. Nu 100% gezond allebei, geen pilletjes. In het verleden wel eens wat dingetjes gehad, allemaal al jaren terug.
Doen ze moeilijk over zwangerschap? Ik moet snel zijn, anders krijg ik gedonder met de vragen over het gewicht, haha!


Groetjes, "MissB" :lol:
MDVH
Berichten: 2
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 12:37 pm

Re: Overlijdensrisicoverzekering los van hypotheek

Bericht door MDVH »

`Hallo Maaike,
Ik begrijp niet waarom je een overlijdensrisicoverzekering zou afsluiten. Je hebt een lage hypotheek, een hoog inkomen en goede voorzieningen.
Mijn man en ik hebben SAMEN een inkomen van 46000 euro en sluiten straks een hypotheek af van 260000 euro, dan kan je je voorstellen dat het wel verstandig is om te doen.
Ook ik vraag me af voor welk bedrag we moeten verzekeren en bij wie. Mijn man is ook nog eens zelfstandig ondernemer en als hij overlijdt blijft er echt helemaal niets over... Ikzelf verdien momenteel ruim 23000 euro en werk drie dagen, ik zou meer kunnen gaan werken als mijn man overlijdt, maar mijn inkomen zal sowieso stijgen. We hebben drie kinderen. Voor welk bedrag moeten wij verzekeren? Is 150000 euro genoeg? (je snapt dat voor ons elke euro die we per maand meer moeten betalen, een teveel is... in principe dan)
We sluiten de verzekering overigens alleen af voor het huis. Op dit huis gaan we ook wel een aardig bedrag verdienen, dus er is straks wel overwaarde, maar we willen hier zeker blijven wonen als een van ons overlijdt...

Wie tipt?

Ik heb ook een vraag over de woonlastenverzekering, kan je als zelfstandigondernemer een woonlastenverzekering afsluiten (koopsom) en kan die ook los van de hypohteek worden afgesloten?

Groeten, M.
Gebruikersavatar
MaaikeB
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 20 feb, 2008 5:27 pm

Re: Overlijdensrisicoverzekering los van hypotheek

Bericht door MaaikeB »

Dag MDVH,

Mijn reden?
Als ├®├®n van ons overlijdt, blijft de ander achter met huis, hypotheek (volledig aflossingsvrij, dus niets gespaard in de hypotheek) ├®n kind. De achterblijver zal minder moeten gaan werken, ├│f voor extra kinderopvang moeten zorgen, dus de inkomsten nemen af / kosten nemen toe. De verminderde inkomsten van de achterblijver worden niet opgevangen door de pensioenverzekeraar. Verder hebben we dus een hoger bedrag verzekerd omdat we in de toekomst waarschijnlijk duurder gaan wonen en nu nog jong en gezond en waarschijnlijk goed verzekerbaar zijn.

Jouw vragen kan ik niet beantwoorden, misschien een van de adviseurs op dit forum. Enige waar ik wat over durf te zeggen is: je schrijft dat elke euro extra er ├®├®n teveel is. Dan heb je dus weinig reserve en kom je toch juist in de problemen als ├®├®n van jullie overlijdt?

Mijn vragen zijn in elk geval zeer goed beantwoord en de aanvraag is gedaan, het is nu wachten op acceptatie.
Edwinvdb

Re: Overlijdensrisicoverzekering los van hypotheek

Bericht door Edwinvdb »

Misschien is deze thread inmiddels 'dood', maar ik probeer het toch maar.

Wij zijn getrouwd op huwelijkse voorwaarden en kunnen dus een kruislinkse overlijdensrisicoverzekering afsluiten, zodat de uitkering niet onder het successierecht valt.

Echter, voor gehuwden in gemeenschap van goederen geldt blijkbaar en fiscale vrijstelling van het succesierecht van 500.000 euro.

In onze huwelijkse voorwaarden staat dat bij overlijden verrekent wordt alsof we in gemeenschap van goederen getrouwd zijn. Dan hebben wij toch ook die 500.000 vrijstelling?

Waarom kan het dan toch nog zinvol zijn om een kruislinkse polis af te sluiten? Meer dan 500.000 hebben we toch niet...?
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Overlijdensrisicoverzekering los van hypotheek

Bericht door jari »

Je hebt inderdaad gewoon die hoge vrijstelling. Omdat je een finaal verrekenbeding hebt en er dan dus gedaan wordt alsof je igvg getrouwd bent geweest heeft kruislinkse premieverrekening geen zin; heeft alleen zin bij huwelijkse voorwaarden/samenwonen.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Plaats reactie