Hypotheek met laag bruto maandinkomen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Vincent

Hypotheek met laag bruto maandinkomen

Bericht door Vincent »

Ik ben 26 jaar en werk op dit moment fulltime in de horeca. Ik heb een vast contract waarbij ik 1350,- bruto verdien. Naast dit werk doe ik een opleiding. Nu reken ik op internet bij diverse instaties uit dat ik zo rond de 90.000 euro hypotheek kan krijgen... Dit is te weinig om een fatsoelijke woning te kopen. Heeft iemand enig idee welke geldverstrekker verder wil gaan of heeft iemand misschien de gouden tip voor mij om mijn koopwoning toch te realiseren?? (Oh ja... ik heb 10.000 euro eigen geld maar dat wil ik eigenlijk niet geheel in de woning stoppen!)

Mvg,
Vincent
JHN

Bericht door JHN »

Normaal gesproken is de vuistregel 5,5 maal je bruto jaarinkomen kun je krijgen aan hypotheek. In jou geval zou dat zijn:

1350 x 12 = 16200 maal 1,08 (8% vakantiegeld) = 17496 maal 5,5 = 96.228,-

In elk geval meer dan de 90.000,- waar je vanuit ging.

Sommige geldverstrekkers gaan echter verder in hun financiering, nadeel is dan wel dat je een hogere rente moet betalen omdat de bank dan meer risico neemt. Maar als je eigen geld inbrengt en dit als belegging inbrengt kan het zijn dat ze op basis daarvan nog wel extra willen lenen zonder dat je hogere rente moet betalen.

Advies: ga eens naar een hypotheekadviseur, en ga ook eens langs de ING weant ik dacht dat ING een bank is die soms wel meer dan 5,5 maal inkomen wil uitlenen. Maar adviseur weet denk ik beter welke geldverstrekkers die opties hebben.

Ze zijn alleen laatste jaar wel strenger geworden dan vroeger, dus wordt wel moeilijker.
Gast

Bericht door Gast »

De gouden tip voor jou zou zijn om op dit moment zelfs niet te overwegen een huis aan te kopen.
Ook al zou er een bank zijn die een dusdanig hoge verstrekkiingsnorm zou hanteren om jou in staat te stellen een huis aan te kopen, dan is dit niet verstandig.
Je zou veel te veel geld 'verwonen', je zou te weinig geld overhouden om in je normale levensbehoefte te voorzien op basis van jouw huidige financiële situatie.
Op het moment dat je een partner hebt/zou hebben die vast inkomen geniet, dan wordt het uiteraard aantrekkelijker voor jezelf en een bank om een woning aan te kopen.
Zet die plannen dus nog maar even in de ijskast, je bent nog jong genoeg en zoek een partner met een vast inkomen!
Plaats reactie