beleggen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

eef

beleggen

Bericht door eef »

We zijn op zoek naar de voor en de nadelen van een beleggingshypotheek! de adviseur heeft het ons wel uit gelegd, maar wij willen graag wat meer voorbeelden uit de praktijk weten! is het wel of niet verstandig om te doen?
kun je er veel geld mee verliezen?

groetjes eef
Jari

Bericht door Jari »

kort door de bocht en plat gezegd;

Kans op een hoog rendement, maar ook kans dat je aan het einde van de rit minder kapitaal hebt opgebouwd dan was verwacht (geprognotiseerd), omdat de beleggingsresultaten dan zijn tegengevallen.

Ik ken mensen die met beleggen in een paar jaar tijd 80% van het vermogen zijn kwijtgeraakt, die hadden zeer offensief belegd.

Ik ken ook mensen die met beleggen afschuwelijk rijk zijn geworden.

Bij een beleggingshypotheek geldt hetzelfde.

tip: bij beleggingsproducten hoort een financiele bijsluiter. Lees die nou eens goed door, en laat de tekst/boodschap op je inwerken. Voel je je daar niet goed bij, dan moet je een andere vorm kiezen.

Bij een beleggingshypotheek kun je niet spreken in termen van goed of slecht. Het heeft alles te maken met rendement/risico, en hoeveel risico of zekerheid je wil lopen/hebben om het gewenste eindkapitaal te halen.

Praat anders nog eens met een andere adviseur.
Surreallisti c

Bericht door Surreallisti c »

Ik heb ook een beleggingshypotheek. Maar mijn schuld is niet zo overdreven hoog (<2 ton). Mijn polis bestaat uit mixfondsen..... dit zijn fondsen waar men zoveel mogelijk risico wil uitsluiten. Dit kan uiteraard NIET! Toch is aangetoond dat dit minder risico met zich meeneemt.

Daarnaast....... al zou ik bijv. 50 % kapitaal verliezen, dan resteert mij na 30 jaar een schuld van 1 ton...... Wat is dat nog over 30 jaar? Niemand die je dat kan vertellen. Je kan dan alsnog een hypotheek afsluiten (die weliswaar niet aftrekbaar meer is).

Maar ff praten met een kenner op dit gebied is zeker geen overbodige luxe. Heb ik ook gedaan.
eef

Bericht door eef »

bedankt voor jullie reactie! wij hebben bij iemand anders nog een afspraak gemaakt, voor nog wat meer duidelijkheid!

maar als ik het goed begrijp, kan het dus wel zijn, dat wanneer je bv 95.000 gaat beleggen, dat je dat ook allemaal kwijt kunt raken?

is misschien een beetje domme vraag, maar wil het gewoon ff zeker weten!
Jari

Bericht door Jari »

geen domme vraag, en ja, theoretisch gezien kun je alles kwijtraken ja.
eef

Bericht door eef »

dus het is wel een groot risico wat je neemt... we zullen er nog even over nadenken, maar wij willen jullie iig bedanken!
S6

Bericht door S6 »

een 'ouderwetse' spaarhypotheek is ook niet verkeerd hoor, hoogstens niet meer trendy :wink: .

Maar laat je idd nog eens goed informeren, desnoods bij nog meerdere personen.

s6
Jari

Bericht door Jari »

S6 = Jari, sorry :oops:
eef

Bericht door eef »

haha geeft niet hoor Jari! :lol:

maar we kijken maandag wel ff. maar als je wel gaat beleggen, dan kan dat toch op veel verschillende dingen, geloof 12 verschillende fondsen, dan is het risico toch wel klein?

:lol:
Jari

Bericht door Jari »

beleggen = risico.

het ene fonds is meer of minder risicovol dan het andere, maar het blijft een risico. Kortom, laat je niet wijs maken door een pipo dat het fonds in het verleden goed heeft gepresteerd en dat het een veilig fonds is, maar kijk waar het fonds in belegt. Wat voor persoon A een veilig fonds is, is voor persoon B al risicovol.

Zet hier desnoods neer wat je is geadviseerd. Beleggen blijft echter een verhaal van hoeveel risico je wilt lopen en wat je je aan risico kunt permitteren.

Uit je reactie haal ik iig dat je geen kennis van beleggen hebt.
Verdiep je er dan in, of begin er niet aan.
eef

Bericht door eef »

klopt ik heb er niet zoveel verstand van, maar wil me er wel meer in verdiepen. mijn vriend weet hier meer over, maar ik wil er ook meer over te weten komen, niet alleen via mijn vriend! die is namelijk erg positief hierover, maar ik wil het gewoon zelf ook ff uitzoeken! maar maandag hebben we weer een afspraak, dus dan zullen we zowiezo wel meer te horen krijgen!

groetjes eef
Plaats reactie