samenwonen en eigenwoningreserve

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

sjaak
Berichten: 38
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 5:44 pm

samenwonen en eigenwoningreserve

Bericht door sjaak »

Ik heb de volgende vraag over eigenwoningreserve.

In 2006 heb ik mijn woning met overwaarde verkocht. In september 2006 is het voorlopige koopcontract van mijn toekomstige nieuwbouw woning getekend, welke in 2008 wordt opgeleverd.

Op dit moment huur ik een woning, maar in december 2006 ga ik samenwonen (intrekken) met mijn nieuwe vriendin, die een eigen huurwoning "bezit". Wij hebben nooit eerder samengewoond. Zij heeft een eigenwoningreserve, meegenomen vanuit haar verkochte woning in 2005

Vanaf jan 2007 zullen wij fiscaalpartner zijn. In 2008 gaan wij samenwonen in een nieuwbouw woning waarvan ik 100% eigenaar ben en heb gefinanceerd.

Moet ik nu rekening houden met haar eigenwoningreserve. Wil echter wel fiscaalpartner zijn i.v.m het nieuwe erfrecht en andere voordelen.

groetjes
Serge
Jari

Bericht door Jari »

Leuke 'uitzonderingscase'. Je bent een verhaal apart :wink: .

Zo uit m'n hoofd is mijn conclusie dat je partner haar eigenwoningreserve niet hoeft in te brengen, om de volgende redenen.

- jullie hebben niet samengewoond in de woning(en) waaruit de eigenwoningreserve behaald is (art 3.119a ergens in het laatste lid staat specifiek een woordje 'die', en dat is erg bepalend).

- jij wordt 100% eigenaar van de nieuwe woning
(als jullie beiden eigenaar zouden worden, zou het weer anders zijn)


Ik kijk het maandag nog wel even na, dan heb ik naslagwerk, maar volgens mij heb je het fiscaal in orde.

Fiscaal partnerschap kun je gewoon doen, voor bijleenregeling geldt al de regel dat je een 'duurzame huishouding' voert.

En als je de zaken straks toch gaat regelen, denk dan aan een testament svp !!!! Erg belangrijk om 'potentiele problemen' (lees: familie) te voorkomen.
sjaak
Berichten: 38
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 5:44 pm

Bericht door sjaak »

hmm Jij zit er goed in.
Ik dacht inderdaad ook al dat niet eerder samenwonen bepalend zou kunnen zijn.

Ben benieuwd of het bijleenprogramma van de belastingdienst dit ook snapt.

groetjes
Jari

Bericht door Jari »

Ik denk dat het programma van de belastingdienst gaat crashen van jouw verhaal 8)
Jari

Bericht door Jari »

Serge,

ik heb het nagekeken, conclusie klopt.
je partner hoeft haar eigen woning reserve niet in te brengen.
Wet IB 2001: Art 119a lid 9

Het feit dat je zometeen al wel samen in een huurwoning gaat wonen maakt niet uit. Voor de fiscus is het van belang of je eerder hebt samengewoond in de woning waarde ewreserve is behaald.......

Voor de duidelijkheid. Ze houdt die eigen woning reserve wel 5 jaar !
Gaan jullie binnen die 5 jaar verhuizen, dan moet ze de reserve alsnog inbrengen, ook al wordt jij weer 100% eigenaar van de volgende woning.
Je hebt dan namelijk samen in deze koopwoning gewoond.

Kortom, :lol:
Gast

Bericht door Gast »

Bedankt voor de uitgebreide hulp.

Die bijleenregeling kost de fiscus een hoop ellende.
Als ik je goed begrijp moet mijn nieuwe parnter haar EWR weer gebruiken als we samen binnen 5 jaar onze 2e nieuwe koopwoning zouden betrekken.

Wel vreemd dat mijn EWR dan eigenlijk wel actief blijft na 5 jaar. (als de woning is gekocht)

groetjes
Plaats reactie