Vraag lastige situatie 1e huis

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

m1997
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 01 mar, 2024 1:11 pm

Vraag lastige situatie 1e huis

Bericht door m1997 »

Vraag omtrent hypotheek 1e huis

Mijn vriendin en ik zitten in een lastige situatie en zouden graag jullie mening willen. Op basis van onze hypotheekadviseur hebben wij het winnende bod voor een huis geplaatst, maar beginnen nu onze twijfels te krijgen of de financiëring wel rond gaat komen. Onderstaande is aan de hand:

Mijn partner heeft een vast contract voor onbepaalde tijd van 24 uur. Ik als kostwinnaar heb een tijdelijk contract voor bepaalde tijd van 40 uur via een detacheringsbureau wat is ingegaan per 1-5-2023. Mijn werkgever van het inlenende bedrijf (dus niet de detachering) heeft mij een intentieverklaring gegeven waarop staat dat zij mij per 1-5-2025 (dan loopt het contract af) willen overnemen middels een vast contract voor onbepaalde tijd. Nu schijnt het dat ik tot het moment van overname (dus tot 1-5-2025) een fase-B contract heb waardoor ik wordt doorbetaald bij tussentijdse opzegging en dit dus meer zekerheid bied voor een vast inkomen. Dit wordt nu verder gecheckt door het inlenende bedrijf, want zij zijn wel bereid mij zoveel mogelijk kans te geven op een hypotheek. Voor de perspectiefverklaring en arbeidsmarktscan kom ik waarschijnlijk niet in aanmerking (<52 weken in dienst). Helaas zie ik dat hier wel vaak om wordt gevraagd. Tot nu toe is dat niet het geval bij de bank.

Volgens de rekentool van de bank waar wij nu een offerte hebben uitstaan (Florius) kunnen wij op basis van ons huidige inkomen een maximale hypotheek krijgen €376.000 (10 jaar). Voor de financiëring van de koopsom van €350.000 vragen wij echter een lening van slechts €335.000 en met behulp van eigen inleg zou dit zelfs €320.000 kunnen zijn. Laatst genoemde is echter niet wenselijk in verband met inboedel. Onze totale eigen inleg betreft €50.000 inclusief kosten koper. Wel krijgen wij vrijstelling voor de overdrachtskosten aangezien we starters zijn. Er kan ook nog gekeken worden naar de starterslening van €35.000 om zo een eventueel nog lagere hypotheek te overbruggen samen met eigen inleg. De financiëring vragen wij aan met een NHG en verder hebben wij geen schulden of lopende lease/huur contracten.

Mijn werkervaring is nu zo'n 3 jaar. Mijn inkomen van 2023 is vergelijkbaar met die van de werkgeversverklaring voor 2024. In 2022 was dit zo'n 60% van mijn huidige inkomen en 2021 ben ik afgestudeerd waardoor dat best laag is. Het gemiddelde over de laatste 3 jaren is niet al te geweldig hierdoor.

We hebben onze zorgen meerdere malen aangegeven bij de adviseur en hij blijft volhouden dat het geen probleem moet zijn en hij is "99.9%" zeker van een positieve beoordeling. Hij zit al 30 jaar in het vak en heeft goede beoordelingen. Ook voor mijn vader heeft hij zaken geregeld waar andere banken niks mee konden. Het probleem is dat internet veel tegenspreekt...

Wat denken jullie? Moet dit goedkomen of heeft de bank hier toch zorgen over en heeft de adviseur een fout gemaakt? Ik neem aan dat een adviseur dit goed uitzoekt? We vragen natuurlijk niet het maximale aan hypotheek en hebben ook een goede eigen inleg. Wekt dit vertrouwen bij de bank?
m1997
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 01 mar, 2024 1:11 pm

Re: Vraag lastige situatie 1e huis

Bericht door m1997 »

Iemand?
Plaats reactie