Royeren hypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Barbera
Berichten: 4
Lid geworden op: za 27 jan, 2024 1:18 pm

Royeren hypotheek

Bericht door Barbera »

Begin jaren 60 vorige eeuw heeft mijn vader een hypotheek afgesloten bij een lokale ondernemer en deze begin jaren 80 afgelost. In september vorig jaar is mijn vader overleden. Mijn moeder wil het huis verkopen maar nu blijkt dat de hypotheek nooit geroyeerd is uit het hypothekenregister bij het kadaster. De ondernemer bij wie de hypotheek was afgesloten is overleden en zijn nalatenschap afgehandeld.

Nu blijkt het royeren van de hypotheek 40 jaar na aflossing geen automatisch proces. De nabestaanden van de ondernemer zijn inmiddels opgespoord maar helaas willen ze niet allemaal meewerken aan het royeren van de hypotheek. We hebben nog geen idee hoe en of we dit op kunnen lossen. Hoe zouden we dit kunnen aanpakken?
Stefan00
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 02 aug, 2019 10:50 am

Re: Royeren hypotheek

Bericht door Stefan00 »

Barbera
Berichten: 4
Lid geworden op: za 27 jan, 2024 1:18 pm

Re: Royeren hypotheek

Bericht door Barbera »

Dankjewel, de eerste kende ik de tweede nog niet en mijn situatie is redelijk vergelijkbaar.
Basserr
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 22 mei, 2017 2:10 pm

Re: Royeren hypotheek

Bericht door Basserr »

Als de erven niet bereid zijn mee te werken aan royement, ontkom je er waarschijnlijk niet aan een advocaat in te schakelen.

Ik zou voordat je die kosten gaat maken wel eerst proberen de erven goedschiks mee te krijgen.
Als hun erflater al >20 jaar geleden overleden is, en zij al die tijd geen aanspraak op de geldlening hebben gemaakt, is de vordering sowieso verjaard. Dat geldt zelfs als die nog niet volledig afgelost zou zijn.

argument: Als zij door de rechter in het ongelijk worden gesteld, worden ze in de proceskosten veroordeeld. (die bedragen hooguit een paar honderd euro, maar toch)
Barbera
Berichten: 4
Lid geworden op: za 27 jan, 2024 1:18 pm

Re: Royeren hypotheek

Bericht door Barbera »

Wij kennen die erven niet. De notaris heeft ze opgespoord en aangeschreven.
Niet iedereen heeft gereageerd en we zijn inmiddels 3 maanden verder. Een heeft aangegeven dat ze niet gaat tekenen en hier ook niet meer over lastiggevallen wil worden....
De hypotheek is verjaard want afgesloten in de jaren 60 en na aflossen begin jaren 80 nooit meer contact geweest.
Notaris heeft dit nog nooit meegemaakt en weet eigenlijk ook niet meer wat te doen...........
Stefan00
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 02 aug, 2019 10:50 am

Re: Royeren hypotheek

Bericht door Stefan00 »

Zoals eerder gezegd, advocaat inschakelen.
Plaats reactie