Hypotheek regeling energiebesparende voorzieningen (EBV) en NHG

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

EPLK
Berichten: 1
Lid geworden op: za 20 jan, 2024 2:00 pm

Hypotheek regeling energiebesparende voorzieningen (EBV) en NHG

Bericht door EPLK »

Hallo,

Ik probeer de regels omtrent het meefinancieren van energiebesparende voorzieningen in een hypotheek met NHG te begrijpen, maar mijn hypotheekadviseur blijft erbij dat het te ingewikkeld is om uit te leggen. Hopelijk durft hier iemand een poging te wagen. ;)

Ik ga een bestaande woning voor 335.000 kopen en uitgebreid renoveren. De wens is om voor 100.000 regulier te verbouwen en voor nog eens 25.000 energiebesparende maatregelen te treffen. Op nhg.nl vind ik:

NHG biedt 2 regelingen om energiebesparende maatregelen mee te financieren in je hypotheek.

Met het Energiebespaarbudget (EBB) leen je een extra bedrag om je huis energiezuiniger te maken. Je mag tot 6% boven de waarde van de woning vóór uitvoering van de maatregelen financieren. Bij het afsluiten van je hypotheek bepaal je alleen welk bedrag je wilt lenen. Je hoeft nog niet te weten welke energiebesparende maatregelen je gaat nemen en hoeveel die precies kosten.

Als je al weet welke maatregelen je gaat nemen bij het afsluiten van je hypotheek en een verbouwingsspecificatie hebt, kun je ook gebruik maken van de regeling Energie Besparende Voorzieningen (EBV). Hierbij mag je tot maximaal 6% boven de waarde van de woning ná verbouwing (incl. energiebesparende maatregelen) financieren.


Hieruit dacht ik het volgende op te kunnen maken:
Optie 1: Met een taxatie gebaseerd op een verbouwingsspecificatie exclusief energiemaatregelen (dus voor 100.000), die uitkomt op 435.000 na verbouwing, kunnen we een EBB van (iets meer dan) 25.000 krijgen.
Optie 2: Met een taxatie gebaseerd op een verbouwingsspecificatie inclusief energiemaatregelen (dus voor 125.000), die uitkomt op 435.000 na verbouwing, kunnen we via de EBV regeling een hypotheek van 460.000 krijgen, want dat is binnen 6% van de waarde na verbouwing.

De taxateur zegt dat optie 1 waarschijnlijk niet gaat lukken, maar optie 2 wel. De hypotheekadviseur zegt echter dat optie 2 niet zo werkt als ik denk, maar kan me niet uitleggen waarom niet, want dat zou te ingewikkeld zijn. Ik moet maar vertrouwen dat hij het beter weet.

Nu geloof ik direct dat ik informatie mis en dat optie 2 bij ons om een of andere reden niet kan, maar ik wil wel heel graag weten waarom, alleen al uit nieuwsgierigheid. Helaas zit ik aan deze meneer vast en ik kan verder ook nergens rekenregels of verdere uitleg vinden. Kan iemand hier mij misschien op weg helpen?