Eenzijdig wijziging koopovereenkomst

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

PeHa
Berichten: 1
Lid geworden op: za 13 jan, 2024 12:57 am

Eenzijdig wijziging koopovereenkomst

Bericht door PeHa »

Ik heb een voorlopig (definitief) koopcontract getekend voor een woning en de verkopers hebben ook getekend. Nu zijn we ná het tekenen van de koopakte overeengekomen dat er € 5745,- in mindering wordt gebracht op de koopsom n.a.v. de uitkomst bouwtechnische keuring. Ook hebben de verkopers ingestemd met een verlenging van 2 weken voor aanvraag financiering (hypotheekadviseur gaf aan dat het te kort dag gaat zijn ivm feestdagen). De verkopers hebben via de makelaar d.m.v. een mail ingestemd met zowel de verlaging van de koopsom als de verlenging van de termijn en er is een nieuwe koopovereenkomst naar mij gemaild; daarin zijn die twee aanpassingen verwerkt, maar de makelaar heeft eigenhandig en zonder mij daarin te kennen daarnaast het artikel over de ontbindende voorwaarde voor een bouwtechnische keuring eruit gehaald en deze vervangen door de tekst 'Koper heeft een bouwkundige aankoopkeuring laten verrichten door een door hem aangewezen bouwkundige en is derhalve op de hoogte van de (bouwkundige) staat van het verkochte'. Ook stond er in de eerste koopakte dat de verkopers wel op de hoogte zijn van de aanwezigheid van asbest en in de nieuwe overeenkomst staat opeens dat ze er niet van op de hoogte zijn... Ik heb bij de makelaar aangegeven dat ik er niet mee instem omdat er niet van te voren hierover met mij is overlegd en ik er dus ook geen toestemming voor heb gegeven (ik wil het ook niet erin hebben, ik wil de oude tekst laten staan). Nu dreigt de makelaar dat de verkopers vordering van de originele koopovereenkomst verlangen als ik niet instem met die tekstuele wijzigingen en dus de nieuwe overeenkomst niet teken. Ook geeft de makelaar aan dat ondanks dat het een nieuwe overeenkomst betreft, de wettelijke bedenktermijn van 3 dagen niet meer geldt. Klopt dit wel? En mag de makelaar zomaar wijzigingen aanbrengen in de koopovereenkomst en mij dwingen die te tekenen?