Extra aflossen of geld in nieuwe woning stoppen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Tim_Breda
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 13 dec, 2023 3:10 pm

Extra aflossen of geld in nieuwe woning stoppen

Bericht door Tim_Breda »

Goedemiddag,

Een vraag: mijn vriendin en ik willen graag verhuizen, maar we zitten met een vraagstuk:
We hebben een huidige hypotheekschuld van 165.000 tegen een rente van 1,63%, de hypotheek en rente meenemen naar een volgend huis. Samen hebben we ongeveer 65.000 euro aan spaargeld wat we willen gebruiken voor de financiering van het nieuwe huis, onze vraag is alleen wat nu het beste is.

1. Is het verstandig om alvast extra af te lossen op onze huidige hypotheek waardoor we minder hoeven te lenen met een nieuwe/aanvullende hypotheek?
2. Of is het verstandig de huidige hypotheek lekker door te laten lopen en het spaargeld op deze manier in de nieuwe hypotheek te steken?

De nieuwe hypotheek zal ongeveer 4,40% rente hebben. Ook met het oog op hypotheekrenteaftrek vinden we het lastig te bepalen waar we nu goed aan doen.

Hopelijk heeft iemand van jullie advies. Bedankt in ieder geval voor het meedenken.
VIP_Advies
Berichten: 14
Lid geworden op: do 22 dec, 2022 4:28 pm
Contacteer:

Re: Extra aflossen of geld in nieuwe woning stoppen

Bericht door VIP_Advies »

Beste Tim,

Dank voor het delen van jullie situatie. Het is altijd spannend om plannen te maken voor een nieuwe woning, en ik hoop dat jullie snel iets moois tegenkomen dat aan al jullie wensen voldoet.

Het is een geruststellende gedachte dat jullie een flink spaarbedrag achter de hand hebben. Dat biedt niet alleen financiële zekerheid, maar ook meer flexibiliteit bij het maken van beslissingen.

Wat betreft jullie vraagstuk, zou ik neigen naar optie 2. Het behouden van de huidige hypotheek met een lage rente van 1,63% en het inzetten van jullie spaargeld voor de nieuwe hypotheek lijkt financieel gezien de verstandigste keuze. Door te kiezen voor deze optie vermijden jullie het risico om jezelf in de vingers te snijden door later terug te moeten lenen tegen een aanzienlijk hogere rente van 4,?%.

Mochten er verdere vragen zijn, stuur me gerust vrijblijvend een PB.

Met vriendelijke groet,
Robin van der Kolk
VIP Advies
Hypotheekadviseur www.VIPAdvies.nl
Plaats reactie