rendement storting spaarhypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

cris-999
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 4:53 pm

rendement storting spaarhypotheek

Bericht door cris-999 »

Ik blijf met een redenatie in mijn hoofd zitten die ik maar niet begrijp:
Ik heb een spaarhypotheek met 5,35% rente. Een deel aflossingsvrij en een deel spaarhypotheek.
Nu hoor ik regelmatig dat storten in de spaarhypotheek het meeste rendement behaalt.
Echter als ik dat doorreken klopt dat bij niet, of ik doe iets fout...?
1). Aflossen aflossingsvrij: Stel ik los 10K af op mijn aflossingsvrije hypotheek, dit scheelt mij netto per maand 28,- x 12: 336,-. oftewel 3,36%
Hierbij heb ik aan het eind ook werkelijk 10K minder schuld.
2). Storten spaarhypotheek: Stel ik stort 10K in mijn spaarhypotheek, dit scheelt mij netto per maand 70,- (opgave bank) x 12: 884,- oftewel 8,84%.
MAAR mijn doelkapitaal van het spaargedeelte blijft hetzelfde en aan het eind heb ik precies hetzelfde als wanneer ik niet stort waardoor dus langzaam mijn 10K verdampt. Als ik dan die 10K verdeel over de resterende jaren (16): 625 wat er jaarlijks verdampt.
Mijn inziens is mijn rendement daarom ook 884,- -/- 625,-: 259,- oftewel 2,59%

Op korte termijn rendeert de inleg idd heel hoog, echter op lange termijn wordt dat steeds minder waardoor het gemiddeld rendement een stuk lager ligt, of doe ik hier nu iets helemaal fout?
Stefan00
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 02 aug, 2019 10:50 am

Re: rendement storting spaarhypotheek

Bericht door Stefan00 »

Er "verdampt" helemaal niks. In beide situaties ben je na het aflossen of bijstorten je 10K kwijt.

Daarna telt alleen het feit dat je minder rente betaalt over je aflossingsvrije hypotheek, dan wel dat je spaarpotje meer opbrengt (en je dus minder hoeft in te leggen de resterende maanden) van je bankspaarhypotheek.
Plaats reactie