Wie kan mij dit a.u.b. uitleggen?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Koos.Banti
Berichten: 65
Lid geworden op: do 18 apr, 2013 8:32 am

Wie kan mij dit a.u.b. uitleggen?

Bericht door Koos.Banti »

Ik wil mijn spaarhypotheek van EUR 72.157 aflossen per 1 april.
Volgens opgave van de bank is de opgebouwde waarde van mijn polis op 1 maart Eur 70.659.
Ik betaal maandelijks EUR 63,61 premie en EUR 77,57 aan rente (1.29%).
Volgens mijn berekening zou de afkoopwaarde op 1 april (evt. kosten buiten beschouwing latend) gegroeid moeten zijn tot EUR 70.799 (70659 + 77,72 rente + 63,61 premie).
Waarom wil de bank echter afrekenen met de afkoopwaarde van 1 maart?
Wat zie ik over het hoofd?
Bij voorbaat dank.
Koos
VIP_Advies
Berichten: 14
Lid geworden op: do 22 dec, 2022 4:28 pm
Contacteer:

Re: Wie kan mij dit a.u.b. uitleggen?

Bericht door VIP_Advies »

Beste Koos,

Heb je de bank hier al over gesproken? Zij kunnen je dit waarschijnlijk gewoon toelichten hoe de berekening in elkaar steekt.

Mvg,
Hypotheekadviseur www.VIPAdvies.nl
Koos.Banti
Berichten: 65
Lid geworden op: do 18 apr, 2013 8:32 am

Re: Wie kan mij dit a.u.b. uitleggen?

Bericht door Koos.Banti »

Ja, dat heb ik gedaan, maar door schade en schande wijs geworden vertrouw ik niet alles meer klakkeloos wat door banken telefonisch wordt toegezegd.

Volgens de medewerkster die ik sprak zal het verschil naderhand verrekend worden met de spaarwaarde van 1 april, omdat die spaarwaarde nog niet bekend zou zijn.

Ik vond dit geen aannemelijke uitleg, want bij het afsluiten van de hypotheek en bij iedere rentewijziging zijn zij wel in staat de toekomstige jaarlijkse spaarwaarden, tot einde looptijd, tot de laatste cent op te geven, maar zouden zij de spaarwaarde van de volgende maand niet weten.
Op mijn verzoek om dit schriftelijk aan mij te bevestigen, zei ze dat zij dat niet doen.

Ik vroeg mij dus af of het gebruikelijk is om bij algehele aflossing af te rekenen met de afkoopwaarde van de afgelopen maand.
Plaats reactie