Stijging zeespiegel in relatie tot bestaande hypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

MikeP
Berichten: 1
Lid geworden op: do 02 feb, 2023 2:04 pm

Stijging zeespiegel in relatie tot bestaande hypotheek

Bericht door MikeP »

Beste allen,

Achtergrond: Ik bezit een woning met hypotheek in de binnenstad in de Randstad.
Ik vraag me af wat er met je bestaande hypotheek (looptijd +/- 20 jaar) gebeurt, als de stijging van de zeespiegel directe invloed op de waarde van je woning heeft?

* Welk risico draag je als woningeigenaar?
* Wat zijn je rechten, plichten en misschien wel de mogelijkheden als woningeigenaar?
* Welke scenario's zijn hier mogelijk als je het plaatst in de ontwikkelingen in de maatschappij?

NB:
* Overstroming op zichzelf is natuurlijk een lastig issue om gedekt te krijgen door verzekeraars (zie ook overstromingen Limburg, of je polis)
* Van de overheid verwacht ik in eerste instantie weinig (gelet op bijv. de schade door aardbevingen in Groningen)
* Tegelijkertijd heb ik ook (wellicht een incident) gelezen dat de bewoner hier niet geheel voor op kan draaien (https://nos.nl/artikel/2427502-nieuw-ze ... zeespiegel)

Ik heb al gelezen over klimaatopslagen voor huizen in risicogebieden, waardoor nieuwe kredieten (voor toekomstige huiseigenaren) daar hoger uitvallen. Maar mijn vraag gaat specifiek over bestaande huiseigenaren.
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: Stijging zeespiegel in relatie tot bestaande hypotheek

Bericht door HJV »

bestaande huizenbezit verkopen en met het opbrengende geld opnieuw investeren in een woonboot
nerd01
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 04 dec, 2009 11:55 am

Re: Stijging zeespiegel in relatie tot bestaande hypotheek

Bericht door nerd01 »

De 11.000 inwoners van eiland Tuvalu in de Pacifische Oceaan tussen Australië en Hawaï hebben dezelfde vraag. Alleen wat acuter. De overheid heeft al een evacuatie- en migratieplan opgesteld. Ze hebben nog geen cent gezien van de veroorzakers....
Plaats reactie